ת"א וירושלים מככבות: מי הן הערים היקרות ביותר ב-Airbnb

העלויות הגבוהות של בתי המלון והדירות וזרם התיירים החזק הקפיצו את תעריפי Airbnb בכמה ערים מזרח-תיכוניות - ובהן ת"א ודובאי - לרמות שנמנות עם הגבוהות בעולם • לשני המקומות הראשונים בדירוג הגיעו מיאמי ובוסטון זו השנה השנייה ברציפות

דובאי / צילום: רויטרס
דובאי / צילום: רויטרס

לאחרונה עלה מחירם של תענוגות כמו להשתזף בתל-אביב או לשוטט בקניונים האגדיים של דובאי. העלויות הגבוהות של בתי המלון והדירות וזרם התיירים החזק הקפיצו את תעריפי Airbnb בכמה ערים מזרח-תיכוניות לרמות שנמנות עם הגבוהות בעולם.

המזרח התיכון במגמת עלייה

במדד בלומברג האחרון ניצבו מיאמי ובוסטון זו השנה השנייה ברציפות בשני המקומות העליונים במונחי עלות יומית מוצעת של שהיה בבתי מגורים פרטיים. משכירי דירות באמצעות Airbnb דרשו 205 דולר ו-195 דולר ללילה, בהתאם בשתי ערים אלה. אך המזרח התיכון העפיל במדד השנתי של 2018, ו-5 ערים מזרח-תיכוניות נמנות עם 15 הערים היקרות ביותר בעולם: תל-אביב ודובאי הגיעו למקום הרביעי והחמישי, בהתאם. ירושלים, ריאד והעיר כוויית מחזיקות גם כן במקומות גבוהים.

עיר הזהב

השכירות קצרת-המועד בדובאי, שעומדת בממוצע על 185 דולר ללילה במדד בלומברג, נובעת ככל הנראה מתעריפי המלון הגבוהים בעיר, שנמצאת באיחוד הנסיכויות הערביות. יותר מ-70% מחדרי המלון בדובאי מדורגים ברמת 4 כוכבים או יותר, לדברי איבנה גזיבודה ווסיניק מחברת הנדל"ן הבינלאומית צ'סטרטונס. היצע יחידות Airbnb כמעט הוכפל ב-24 החודשים שהסתיימו בסוף אוגוסט 2017 והגיע ל-3,249, הודות להגמשת התקנות הממשלתיות, וזאת על-פי הסקר שערכה ווסיניק בשוק השכירות קצרת-המועד בדובאי.

ממשלת דובאי הוציאה מיליארדים לחיזוק מגזר התיירות, והיא מקווה למשוך לעיר 20 מיליון מבקרים עד 2020, לעומת 15.8 מיליון אשתקד, על-פי נתוני משרד התיירות והשיווק המסחרי של דובאי. שתי חברות התעופה של איחוד הנסיכויות הערביות - אמירייטס ואיתיחד איירווייס PJSC - נמנות עם חברות התעופה מהירות הצמיחה ביותר בעולם בשנים האחרונות. אם דובאי תעמוד ביעד 20 מיליון המבקרים, היא תהפוך לאחת מ-5 הערים בעלות מספר המבקרים הגבוה ביותר בעולם, לדברי חברת מחקר השווקים יורומוניטור.

עלויות גבוהות

תעריפי Airbnb הגבוהים בישראל נובעים מעלות הדיור הגבוהה בתל-אביב ובירושלים, לדברי יואב קרנר, מרצה לסטטיסטיקה באוניברסיטת בן-גוריון. הדירות בתל-אביב נוגסות בדרך-כלל בשלושת-רבעי שכר הברוטו של האזרח הממוצע, טוען קרנר, שחקר את שוק Airbnb בתל-אביב עבור ארגון בתי מלון.

מכיוון שמשכירי הדירות באמצעות Airbnb רוצים סכום גבוה משהיו מרוויחים לו היו משכירים את דירותיהם לשנה תמימה, עולה גובה השכירות קצרת-המועד, לדברי קרנר. הוא מעריך כי Airbnb תרמה לעלייה הכללית של כ-10% בשכר הדירה בתל-אביב.

כמה ערים ברחבי העולם, כולל ניו-יורק, הטילו מגבלות שונות על שוק השכירות קצרת-הטווח מחשש ששכירות זו תגדיל את עלויות הדיור. דובר Airbnb, ניק פפאס, דוחה טענה זו ומצהיר כי בעלי בתי המלון מקדמים אותה, וזו אחת הסיבות להמשך קיומה.

"זה לא מפתיע לראות את תעשיית המלונאות משלמת עבור דוחות מטעים על הקהילה שלנו", כתב פפאס באימייל. "הנתונים מוכיחים כי טענות אלה פשוט חסרות בסיס".

על-פי נתוני Airbnb, התעריף הממוצע בתל-אביב הוא 87 דולר ללילה, והתעריף הממוצע בירושלים הוא 82 דולר ללילה - סכומים נמוכים בהרבה מ-188 הדולר ו-173 הדולר ללילה שמצאה בלומברג. Airbnb משתמשת בשיטת חישוב שונה משל בלומברג ומכלילה בחישוב את תעריפי היחידות שנשכרו בפועל, לעומת בלומברג שביססה את חישוביה על המחירים שמופיעים במודעות.

מדד בלומברג התייחס למודעות Airbnb ביותר מ-120 ערים בעולם, ומחירי השכירות קצרת-המועד הגבוהים ביותר נמצאו ביעדי נופש קטנים, על-פי AirDNA, שמספקת נתוני שכירות קצרת-מועד. תעריף השכירות היומית הממוצעת הגבוה ביותר ב-12 החודשים האחרונים נרשם באי הקאריבי סנט ברתלמי: 1,127 דולר. במקום השני ניצבת עיר נופש הסקי Vail בקולורדו עם 668 דולר, על-פי נתוני AirDNA ליחידות שהושכרו במשך 30 ימים בשנה לפחות בערים שבהן מוצעים לשכירות 1,000 יחידות לפחות. 

20 הערים היקרות ביותר בדירוג Airbnb: 

  1. מיאמי, ארה"ב
  2. בוסטון, ארה"ב
  3. רייקיאוויק, איסלנד
  4. תל-אביב, ישראל
  5. דובאי, איחוד האמירויות הערביות
  6. לוס אנג'לס, ארה"ב
  7. אמסטרדם, הולנד
  8. סן פרנסיסקו, ארה"ב
  9. ירושלים, ישראל
  10. סידני, אוסטרליה
  11. ריאד, ערב הסעודית
  12. אדינבורו, סקוטלנד
  13. ניו-יורק, ארה"ב
  14. סיאטל, ארה"ב
  15. כוויית סיטי, כוויית
  16. לונדון, בריטניה
  17. סינגפור, סינגפור
  18. וושינגטון DC, ארה"ב
  19. דבלין, אירלנד
  20. ברצלונה, ספרד