לא מאמינים בסמארט פארם? ניסנוב מנסים לסגת מהתנאים

פחות מחצי שנה אחרי שרכשו את רשת הפארם של ניו-פארם מידי שופרסל, מנסים האחים ניסנוב לקדם מהלך למכירת עשרת הסניפים, למרות שהתחייבו להפעילם לתקופה של לפחות 18 חודשים • קיימו מגעים עם רשת גוד פארם של רמי לוי

חנות פארם / צילום: רויטרס
חנות פארם / צילום: רויטרס

האם האחים איציק ושרון ניסנוב צפויים למכור את רשת סמארט פארם שרכשו לפני פחות מחצי שנה על אף התנאים שהציבה רשות ההגבלים העסקיים? בשבועות האחרונים נפגשו האחים ניסנוב עם רמי לוי ושותפיו, המייסדים של רשת גוד פארם, אדם פרידלר ואוהד סנדלר, ובחנו אפשרות לרכוש את עשרת הסניפים של סמארט פארם. זאת, למרות שבהחלטת הממונה לאישור העסקה נקבע, בין היתר, כי הרוכש של חנויות הפארם "יפעיל בכל אחת מהן חנות פארם למשך תקופה שלא תפחת מ-18 חודשים, וכן כי הרוכש של חנות החברה יפעיל בה חנות פארם או חנות מזון למשך תקופה שלא תפחת מ-18 חודשים".

עוד נקבע, באישור הממונה, כי "הרוכש יהיה בעל המשאבים והכישורים הנדרשים על-מנת להפעיל את החנויות המועברות כחנויות פארם או כחנות מזון, לפי העניין, ולהתחרות בניו-פארם ובשופרסל, וכן קיים לו תמריץ לעשות כן". כמו כן, נאסר על ניו-פארם ושופרסל לרכוש שליטה באף אחת מן החנויות המועברות במהלך 5 שנים ממועד העברתה.

גוד פארם מונה כיום כ-10 סניפים ועסקה כזו עשויה להכפיל את גודלה, אלא שלא ברור עד כמה היא  כדאית עבורה. בניגוד לסמארט פארם, גוד פארם לא מפעילה כיום בתי מרקחת, ולוי אף הצהיר כשנכנס לשותפות ברשת כי הוא אינו מעוניין להיכנס לפעילות כזו - שהיא אחת הבעיות המרכזיות של האחים ניסנוב.

המכשול המרכזי: קופות החולים 

סמארט פארם, שנרכשה כחלק מתוך הפעילות המפסידה של ניו-פארם, מנסה כיום להתייצב תפעולית ולהגיע לאיזון. עם זאת, ניצב בפניה מכשול מרכזי - קופות-החולים. כיום אין לרשת אפשרות להתרחב ולפתוח סניפים חדשים שכוללים בתי מרקחת, כיוון שההסכמים הקיימים מול קופות-החולים לא מאפשרים לה זאת, והיא התקשתה להגיע להסכמים חדשים. כלומר, היא מוגבלת ביכולת ההתרחבות שלה בפורמט הנוכחי. אחת האפשרויות שעומדת בפניה היא פתיחת סניפים נוספים ללא בתי מרקחת.

בשוק הישראלי קיימות כיום 3 רשתות דראגסטור בפריסה ארצית שמפעילות בתי מרקחת: סופר-פארם, הגדולה שבהן שמונה מאות סניפים; ניו-פארם, שמונה 64 סניפים; וסמארט פארם. 

מכירת ניו-פארם לשופרסל הותנתה גם היא בתנאי מתלה טרם השלמת העסקה: "תנאי המיזוג אשר מחייבים מכירת 9 סניפים לרוכש אחד לצורך הפעלתם כחנויות פארם, משמעותו למעשה יצירת בסיס להקמת רשת חנויות פארם ארצית שלישית, אשר יהיה בידיה להתחרות הן בצדדים והן בסופר-פארם", הודיעה אז הרשות.

בזמנו פירטו ברשות כי בחינת המיזוג העלתה כי "קיימת חפיפה בפעילותם של הצדדים ובמוצרים הנמכרים על-ידם, כגון מוצרי טואלטיקה, מוצרי טיפוח הגוף, מוצרי ניקיון, מוצרי תינוקות ועוד"; וכי ביחס למוצרים החופפים, נמצא כי "המיזוג עלול להעלות חשש לפגיעה בתחרות באזורים שבהם אין מרכולים או חנויות פארם נוספים שקרובים מספיק לסניפי הצדדים, ושדומים מספיק לחנויות הצדדים מבחינת היקף ומגוון המוצרים שהם מציעים". באזורים אלה, נכתב אז על-ידי הרשות, "המיזוג עלול להביא למצב של מיעוט מתחרים, וכתוצאה מכך ייווצר לשופרסל כוח שוק חד-צדדי". ומה המשמעות של כוח שוק חד-צדדי לפי הרשות? "משמעותו ששופרסל תוכל להעלות את המחירים שבהם נמכרים המוצרים החופפים בחנויות הצדדים, ובפרט בחנויות ניו-פארם".

לפיכך, נשאלת השאלה האם עסקה אפשרית, כמו גם המצב הנוכחי של סמארט פארם ללא הסכמים להפעלת בתי מרקחת, אכן יממשו ויעמדו בכוונות של רשות ההגבלים העסקיים כפי שפורטו בתנאים המתלים למיזוג. מרשות ההגבלים העסקיים לא נמסרה תגובה עד למועד סגירת הגיליון.

בתוך כך, ל"גלובס" נודע כי לאחרונה מונה מנכ"ל חדש לסמארט פארם, ניר שקולניק, זאת לאחר שהמנכ"לית הקודמת, ורד ברעם, עזבה את תפקידה אחרי זמן קצר.