מסתמן: תוכנית הדיור הציבורי תעלה לישיבת הממשלה

התוכנית של משרד השיכון מתעתדת להגדיל את היצע הדירות לדיור הציבורי בלמעלה מ-70 אלף יחידות דיור • שר האוצר הודיע כבר מספר פעמים שיתמוך בהצעה

יואב גלנט / צילום: איל יצהר
יואב גלנט / צילום: איל יצהר

הצעת המחליטים המתייחסת לתוכנית הרחבה של משרד הבינוי והשיכון ושר השיכון יואב גלנט עברה את המשוכה המשפטית ותעלה ככל הנראה לאישור הממשלה ביום א' הקרוב, כך נודע ל"גלובס". נזכיר כי מדובר בתוכנית רחבת היקף שמתעתדת להציב יעד משמעותי להגדלת היצע הדירות לדיור הציבורי בעשור הקרוב של למעלה מ-70 אלף יחידות דיור. עוד נציין כי שר האוצר משה כחלון כבר הצהיר מספר פעמים כי הוא תומך בהצעה. ההצעה שככל הנראה תעלה היא הצעה שקובעת הקמת צוות רחב שידון בצעדי התוכנית המתוכננים ויקבע כיצד תיושם.

על התוכנית האמורה הכריזו במשרד הבינוי והשיכון כבר לפני כחודש וחצי והיא כוללת שורה ארוכה של צעדים. עם זאת, ההכרזה על התוכנית נעשתה טרם נסגרו הפרטים עם משרד האוצר ולכן למרות שהצעת מחליטים בנושא כבר נוסחה, היא לא הועלתה לאישור הממשלה, בין היתר בשל התנגדות גורמים מקצועיים באוצר. בימים האחרונים נעשו דיונים ושינויי נוסח וההצעה אף עלתה לעיון אנשי היועץ המשפטי לממשלה. היום (ד') הוחלט כי לאחר שינויי נוסח בהצעה היא עברה את הדיון המשפטי ואין מניעה להעלותה לישיבת הממשלה הקרובה. מסיבה זו היא הוכנסה ומופיעה בסדר היום לישיבת הממשלה שהופץ.

כאמור, שר האוצר הכריז כבר במספר הזדמנויות שהוא תמוך בהחלטה כך שנראה שהדרך לאישור הממשלה נסללה.

ההצעה, ששינתה את שמה ל'תוכנית חירום לאומית בתחום הדיור הציבורי' מציעה להקים צוות בין משרדי שתפקידו יהיה "להמליץ על תוכנית ממשלתית להגדלת מלאי הדיור הציבורי, באופן עקבי ובר קיימא". הצוות יבחן מספר צעדים בהם גיוס אג"ח נוסף של עמידר, בחינת האפשרות להקצאת קרקע על ידי רשות מקרקעי ישראל, רכישת דירות לדיור הציבורי, עידוד בניית דירות דיור ציבורי והעברתן לבעלות המדינה, הקצאת חלק מהדירות המשווקות במסגרת מכרזי מחיר למשתכן ויצירת תמריצים לבניית דיור ציבורי במסגרת בניה חדשה.

בראש הצוות האמור עתיד לעמוד מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון חגי רזניק, והוא אמור לכלול בנוסף גם את נציגי הממשלה הבאים: ראש אגף תקציבים או סגנו; החשב הכללי או סגנו; מנהל רשות מקרקעי ישראל; מנהלת מינהל תכנון; מנהל רשות המיסים או סגנו; מנהל הרשות להתחדשות עירונית; מנכ"ל משרד הקליטה או מי מטעמו; מנכ"ל משרד העבודה והרווחה או מי מטעמו.

עוד מוצע כי צוות זה יגבש המלצות לגבי הסעיפים השונים בהצעת ההחלטה תוך 60 יום ויגיש את ההמלצות לממשלה. במידת הצורך ימליץ הצוות גם על תיקוני חקיקה הנדרשים.