בזק | בלעדי

לקראת ההתנתקות מבזק: וואלה החלה בהתייעלות ופיטורים

בשלב זה לא מפטרים בוואלה! טאלנטים בולטים שעובדים באתר, מכיוון שאלה אמורים לשמש חלק ממוקד המשיכה של הרוכשים הפוטנציאליים • בשלב זה עדיין לא ידוע אם כחלק ממכירת האתר תימכר גם סוכנות הדאטה BYOO

מנכ"ל וואלה, אילן ישועה / צילום: יונתן בלום
מנכ"ל וואלה, אילן ישועה / צילום: יונתן בלום

בשבועות האחרונים מתבצע באתר החדשות וואלה! הליך התייעלות שקט במסגרתו מפוטרים בשקט עובדים, חלק לא מבוטל מהם באגפי התוכן. זאת לאור הכוונת של בעלת השליטה בוואלה!, חברת בזק, למכור את האתר. המטרה של המהלך היא לשפר את השורה התחתונה של דוחות החברה לקראת פתיחת חדר המידע של המכירה. 

בשלב זה לא מוותרים בוואלה! על טאלנטים בולטים שעובדים באתר, מתוך הבנה שהם אלה שאמורים בין היתר להוות עניין למשקיעים פוטנציאליים, אבל לא מדובר רק בפיטורים של עובדים זוטרים. כך למשל פוטר סמנכ"ל הכספים, ובמקומו לא מגייסים בשלב זה סמנכ"ל אחר. בוואלה! עובדים כיום כ-250 עובדים, רובם בתחומי התוכן.

מי שדווקא הוחזר לעבוד בוואלה! לאחר כשנתיים של היעדרות הוא סמכ"ל הכספים לשעבר גיל בנימיני, שפרש מוואלה! לפני שנתיים כדי לנהל את וול סטרייט-קידום. עתה הוא חזר לוואלה! בתפקיד יועץ, שחלק משמעותי בתפקידו הוא לסייע בהכנות לקראת המכירה.

פיטורים גם בסוכנות הדאטה BYOO

מעניין לציין כי הפיטורים מגיעים גם למה שהוגדר בעבר כמנוע הצמיחה הפוטנציאלי המשמעותי של וואלה! - סוכנות הדאטה BYOO שאמורה לפעול כיחידה נפרדת ולהיות סינגרגטית לזרועות אחרות בקבוצת בזק.

BYOO הייתה אחת ההשקעות הכספיות הגדולות שביצעה וואלה! בשנים האחרונות. הרעיון שבבסיסה הוא לשלב את המידע הדיגיטלי הזורם בחברות-הבנות של בזק: פלאפון, yes ובזק בינלאומי, לבנות באמצעותו קלסתרים של צרכנים ולהשביח באופן זה באופן משמעותי את אפשרויות הפרסום בוואלה! אך גם מחוצה לה.

עוד לפני שהתברר כי אתר וואלה! עשוי להימכר, האפקטיביות של המהלך טורפדה על-ידי חלק מהמנהלים בקבוצת בזק, כשהמרכזי בהם הוא מנכ"ל פלאפון, רן גוראון, שאמור בתקופה הקרובה להפוך להפוך לדמות משמעותית אפילו יותר בקבוצה ולנהל את חברת השירותים של בזק שתכלול את פעילותם של yes פלאפון ובזק בינלאומי. סירובו של גוראון לשתף פעולה עם וואלה! הביא לכך שהנתונים המשמעותיים ביותר, נתוני הסלולר, לא הוזרמו ל סוכנות BYOO.

למרות התנגדות המנהלים, פעילות BYOO יצאה לדרך לפני מספר חודשים. עדין לא ברור אם בזק תחליט למכור גם אותה כחלק מהעסקה למכירת וואלה! או שפעילותה תועבר לחטיבת חדשנות שבבזק שוקלים להקים. כך או כך, אי-הוודאות כבר נותנת את אותותיה בפעילות החברה, שאיבדה בתקופה האחרונה את מדען הדאטה שלה סלבה, שנחשב לאחד האנשים המבריקים והמובילים בטיפול בדאטה. סלבה, שנחשב למוח מאחורי המערכת של החברה, אמנם צפוי להישאר בחברה כיועץ, אבל זה כנראה לא יספיק לאורך זמן.

בזק מבקשת מחיר לא ריאלי

בוואלה! עסוקים בימים אלה בהעברת מידע ונתונים שישמשו לפתיחת חדר מידע למשקיעים פוטנציאליים. מקורבים לחברה טוענים כי התהליך בשלבי סיום וחדר מידע עשוי להיפתח בטווח זמן של כשבועיים. לפי אותם גורמים, ההתייעלות בוואלה! איננה רק פועל יוצא של המכירה הממשמשת ובאה אלא של מציאות לא פשוטה עימה מתמודדים כל אתרי התוכן בשל ההתעצמות של גוגל ופייסבוק בתוך שוק הפרסום בישראל.

לפני שבועות ספורים נחשף ב"גלובס" כי יו"ר קבוצת בזק שלמה רודב, החל להתניע את מכירת וואלה! ושכר לצורך זה את בנק ההשקעות ווליו בייס (value base) כדי שינהל את התהליך. לא ברור אם כבלון ניסוי או אם מתוך כוונה אמיתית, מפריחים באזור הקבוצה תג מחיר של כ-220 מיליון שקל לאתר, סכום הנחשב בשוק ללא ריאלי לחלוטין.

"וואלה! עשוי לעורר עניין בעיקר בגלל הטראפיק שיש באתר", אומר שלא לייחוס בכיר בתעשייה, "הטראפיק יכול לקצר תהליכים למי שיידע לעשות בו שימוש, אבל בסכומים כאלה אין הרבה סיכוי שמישהו בכלל יתקרב". אחרים מעריכים כי בסופו של דבר מה שיכריע הוא סדר גודל ההצעות שיהיה בשוק ולא תג המחיר שיוצמד מראש.