פיתוח ישראלי-אמריקאי: רחפנים יזהו לכודים ברעידות אדמה

המערכת, שתפותח על ידי התעשייה האווירית ו-TLC האמריקאית, תוכל לאתר נעדרים ולכודים באזורי אסון בהתבסס על האיכון הסלולרי שלהם

נזקי רעידת אדמה / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
נזקי רעידת אדמה / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

מפעל הסייבר של התעשייה האווירית ו-TLC האמריקאית ישתפו פעולה בפיתוח של מערכת חדשה לאיתור לכודים באזורי אסון באמצעות רחפנים. הפרויקט המשותף מבוסס על מערכת שהתעשייה האווירית כבר פיתחה בעבר עבור כוחות חירום והצלה ונקראת RES Q CELL.

המערכת מאפשרת איתור של נעדרים באזורים מוכי אסון, כמו אתרי הריסות אחרי רעש אדמה, וזאת בהתבסס על האיכון הסלולרי של הנפגעים. המערכת ניידת באמצעות רכב ועם פריסתה, היא מאתרת במדויק כל נושא טלפון נייד שנמצא בין ההריסות וזאת באופן שמאפשר את מיקוד הכוחות המחפשים אחר נפגעים, וקיצור משך זמן החילוץ.

ה-RES Q CELL פותחה במפעל הסייבר של אלתא מערכות, חברת של התע"א והיא נחשפה לראשונה כבר לפני כשנתיים במסגרת תערוכה ביטחונית.

כעת, המערכת צפויה לעבור כמה תהליכי שדרוג משמעותיים בזכות שיתוף הפעולה הצפוי בין תע"א לבין TLC האמריקאית ובעקבות החלטה שקיבלה בימים האחרונים קרן בירד להשקיע בפרויקט כ-2 מיליון דולר. קרן בירד פועלת לעידוד שיתופי פעולה טכנולוגיים בין חברות אמריקאיות לבין חברות ישראליות.

התמיכה במיזם תיעשה במסגרת התכנית "מגיבים ראשונים" המיועדת לכוחות הצלה וחירום ומשותפת למשרדי ביטחון הפנים בארה"ב ובישראל.

"המגבלה של המערכת RES Q CELL היא שלעתים לא ניתן לנייד אותה באזורי אסון, בגלל כבישים חסומים וקשיים נוספים בדרכי גישה לאזור האירוע. לפיכך החלטנו לקחת את כל התכנית צעד אחד קדימה ופשוט להלביש את המערכת על רחפנים שירחפו מעל ההריסות ויספקו איכון של נפגעים לפי הטלפונים הניידים שלהם", סיפרה היום (ד') ל"גלובס" מנהלת מפעל הסייבר שבאלתא מערכות, אסתי פשין.

צוותי הפיתוח המשותפים של אלתא ושל TLC יידרשו להתמודד במסגרת המיזם המשותף עם אתגר טכנולוגי משמעותי כמו - כמו משקלה הרב של מערכת איכון המקורית, שמוערך בכ-200 קילו והאנטנות שלה, ששוקלות כ-20 קילו.

באלתא אמרו היום כי המשימה המרכזית של צוותי הפיתוח תהיה למזער את המערכת באופן משמעותי, וכך שניתן יהיה להתקין אותה על שלושה רחפנים שיפעלו זה לצד זה באופן מתואם ויספקו במהירות את מיקומם של הנפגעים באזורי אסון: "הפרויקט צפוי להימשך כשנתיים ואחריו, היכולת שלנו לענות באמצעות המערכת הזאת לתרחישים רבים תתרחב. אנחנו מעריכים שהיא גם תזכה לביקוש רב מצד כוחות הצלה ברחבי העולם", אמרה פשין.