טלטלה בצמרת: ה-ב.מ.וו החדשה מסתירה יותר ממה שנראה

גרסת הדיזל של דגם הכביש-שטח החדש של ב.מ.וו מציעה שילוב מדויק מאוד בין ביצועים, חיסכון, נוחות והתנהגות כביש עם ההנדסה העילית המוכרת • לגרסת הבסיס יש אמנם מה להשלים באבזור התקני, אך התמחור תחרותי בהחלט

ה-X3 החדש של ב.מ.וו מסתיר יותר ממה שנראה לעין. זהו הרכב הסדרתי הראשון של החברה שתוכנן מדף חלק כך שיוכל לקבל הנעה חשמלית מלאה לצד מנועי בנזין, דיזל ופלאג-אין מקובלים. הגרסה החשמלית העתידית, שתיקרא IX3, תצויד ביחידת מנוע/גיר קומפקטית ומהפכנית עם הספק של 270 כ"ס, תשודך לסוללות דור חדש מבית סמסונג ותציע ביצועים ספורטיביים לצד טווח חשמלי של עד כ-400 קילומטר בין טעינות, על פי מבחני WLTP העדכניים. היא תיוצר בסין ותיוצא ממנה לשאר העולם במחיר זול משמעותית מכל דגם מקביל של טסלה.

הדגם הזה נמצא עדיין במרחק של שנה וחצי לפחות מהשוק, ועד שיגיע אנחנו לוקחים כאן למבחן את הקוטב השני של מקורות האנרגיה האוטומוטיביים: מנוע טורבו-דיזל בנפח 2 ליטר עם 190 כ"ס, שפועל על סולר שמנוני וריחני ומעניק טווח של יותר מ-1,000 קילומטר בין ביקורים בתחנת הטעינה. סליחה, בתחנת הדלק. וזו, עדיין, הגרסה הנמכרת ביותר של ה-X3 בעולם.

מעצב-העל האוסטרלי של ב.מ.וו עשה את מלאכתו נאמנה. הדור השלישי והחדש של X3 נראה מוצק ואתלטי מקודמו, עם לא מעט קפלי מתכת חדים במקום הקימורים של הדגם היוצא ותוספת של כמה סנטימטרים לאורך. אבל הוא עדיין מזוהה מיידית כשייך למשפחת ה-SUV של ב.מ.וו, על כל יתרונות הסטטוס הנלווים. פרופורציות האורך/רוחב/גובה שלו מדויקות מאוד: הוא לא מאיים ומתנשא על סביבתו כמו אחיו הגדול X5 ומנגד גם לא נראה כמו כמעט-SUV, נוסח אחיו הקטן X1. כמו בסיפור על זהבה ושלושת הדובים, הוא קולע בדיוק למטרה. 

ב.מ.וו 3X - 2 ליטר טורבו-דיזל
 ב.מ.וו 3X - 2 ליטר טורבו-דיזל

הממדים הללו מתורגמים לסף כניסה/יציאה נוח וטבעי לבני כל הגילים. הגג גבוה מספיק כדי להימנע מכיפוף הצוואר בכניסה וביציאה, וכפי שניתן לצפות מרכב עם בסיס גלגלים באורך 2.86 מ', מרחב הפנים עונה על כל דרישה משפחתית הגיונית, עם ספסל לשלושה מבוגרים מאחור ואפשרות לפשוט את הרגליים קדימה בנוחות. תא המטען שטוח, עמוק וגדול מאוד, ואולי זה רמז היכן אמורות להתמקם הסוללות בעתיד.

בחזית עיצוב הפנים אין הרבה חדש. התא מיישר קו עם דגמי הדור האחרון של החברה, כולל חומרי דיפון איכותיים ויוקרתיים למראה ולמגע, ריפוד עור עשיר, איכות הרכבה נטולת רבב, מתגים מצופי מתכת ובידוד רעשים יעיל, שכמעט אינו מאפשר לנחש איזה מנוע מותקן בחרטום.

לוח המחוונים הדיגיטלי מעוצב, כמקובל אצל החברה, במתכונת של לוח אנלוגי מסורתי והנדסת האנוש יעילה. רמת האבזור בדגם הבסיס מכובדת, כולל חבילת עור, עץ, גג פנורמי מושבים חשמליים ומערכת קול איכותית.

מנגד, גרסת הבסיס לא מקבלת את מסך המולטימדיה החדש של ב.מ.וו ונאלצת להסתפק במסך קטנטן ודל, שמקומו לא יכירנו בדור שבו גם דגמים עממיים מצוידים במסכי מולטימדיה עשירים. גרסת הבסיס גם הופשטה מהחבילה הסמי-אוטונומית המתקדמת של מערכות סיוע לנהג, וזה קצת מאכזב בפלח הזה. כל אלה ועוד מופיעים בחבילה שמעלה את המחיר בקרוב ל-40 אלף שקל.

מנוע הטורבו דיזל החדש בחרטום מוכיח, שהדיזלים עוד רחוקים מאוד מלהגיד את המילה האחרונה. יש לו רק שני ליטרים וארבעה צילינדרים, אבל עם מומנט של 41 קג"מ, שזמין מסיבובים נמוכים מאוד, והגדשת טורבו ליניארית ומאוזנת, הוא מושך במרץ של V6 בנזין. הדחף שופע בעליות תלולות, יכולת העקיפה החלטית ובטוחה מאוד ותגובת הדוושה נמרצת בעיר, בעיקר במצב הספורטיבי של תיבת ההילוכים.

על התיבה עצמה אין לנו דברים רעים להגיד: גם בעידן של תיבות עם 9 ו-10 הילוכים, תיבת 8 המהירויות של ב.מ.וו עדיין מהטובות בשוק, עם פעולה חלקה ומעודנת, וזריזה כשצריך. צריכת הדלק, כמעט 16 קילומטר לליטר בתנאי אמת, מרשימה לכלי כה שמנמן. צליל המנוע רחוק מלהיות ספורטיבי או מסעיר, אבל הוא נעים לאוזן, אף על פי שגם בעמידה ברמזור קשה לשמוע את הטרטור האופייני.

נסיעה ברכבי SUV, גם יקרים ויוקרתיים, לימדה אותנו לצפות לפשרות באגף הדינמי. לעתים מוקרבת השליטה בתנודות הגוף לטובת מתלים רכים ונוחות נסיעה בעיר. במקרים אחרים ניסיון לייצר התנהגות ספורטיבית ויציבות באוטובאן מביא למתלים מרסקים.

אבל עשר דקות מאחורי ההגה של ה-X3 הספיקו לנו כדי לראות את האור. גם ללא מתלי אוויר, ועם חישוקי ה-18'' וצמיגים מתונים, זהו כלי סופר-נוח, שסופג בשקט ובעידון את כל מה שהאספלט הישראלי משליך לעברו - מבורות ותיקוני כביש רעועים ועד דילוג על מדרכות גבוהות.

הנוחות המרשימה לא פוגמת כהוא זה בהתנהגות הכביש המלוטשת של ב.מ.וו. ההיגוי מדויק וכבד מבלי להיות מכביד, נטיית הגוף בפניות הדוקות מזערית, וביניהן והשלדה כולה זורמת באלגנטיות. אמנם עם משקל עצמי של יותר מ-1.7 טון ומנוע דיזל זו לא גרסה אידיאלית לחריכת אספלט - לרשות המהדרין עומדת גרסת M40 קרבית - אבל עדיין זה כלי נעים מאוד לנהיגה נמרצת.

אולי בעקבות המתחרים, הדור החדש של רכבי הפנאי של ב.מ.וו אמור לספק יותר יכולות שטח מאשר בעבר - לפחות בהצהרות ובתמונות שמלוות את תיק העיתונות. לא העמדנו למבחן את מערכת ההנעה הכפולה המצוינת של החברה, וממילא מרווח גחון של מעט יותר מ-20 סנטימטר הוא גבולי לדילוג על סלעים. אבל אפשר להאמין שהפוטנציאל קיים.

ב.מ.וו X3 בגרסת ה-2 ליטר טורבו דיזל ההתחלתית עולה 330 אלף שקל, סכום זהה כמעט לגרסת ה-2 ליטר טורבו-בנזין, שהיא מעט יותר איטית והרבה יותר צמאה. חבילת פאר טכנולוגיות תקפיץ את המחיר לאזור ה-375 אלף שקל. זה עדיין טווח מחירים תחרותי בפלח, שייתן קרב ראוי לאאודי Q5 המקבילה. עם זאת, הנחת המיסוי המשמעותית של גרסאות הפלאג-אין מעניקה להן יתרון מחיר-אבזור-ביצועים לא מבוטל. כך או כך, אפילו בגרסת הדיזל הבסיסית, שילוב היכולות הדינמיות וההנדסה העילית המוכרת מציב את ה-X3 החדש כמועמד רציני מאוד לתואר הכלי המאוזן והטוב ביותר בפלח שלו. שאפו. 

חלק מהמתחרות

אאודי Q5 TDI 
2 ליטר

345 אלף שקל הוא המחיר של גרסת בסיס של Q5 החדשה עם מנוע טורבו דיזל. הרכב קצר מעט מה-X3 ובסיס הגלגלים שלו קצר ב-5 סנטימטר, אך תא הנוסעים מרווח, איכותי ומתוכנן היטב. גם כאן, חבילה טכנולוגית מקיפה ועדכנית היא אקסטרה לא זולה. מנוע ה-2 ליטר מייצר 190 כ"ס ו-41 קג"מ והביצועים דומים מאוד

וולבו XC60 D5

עיקר מכירות ה-XC60 החדש מתנקזות לדגם הפלאג-אין החזק והמאובזר, אך יש בהיצע גם דגם טורבו דיזל, עם מנוע 2 ליטר שמייצר 235 כ"ס ו-49 קג"מ מכובדים ומאיץ את הרכב מעמידה ל-100 ב-7.2 שניות. תא הנוסעים מרווח ומודרני, עם ערכה מקיפה של מערכות בטיחות סמי-אוטונומיות כסטנדרט, במחיר 350 אלף

מרצדס GLC220D

גרסת הפלאג-אין היא להיט המכירות גם במשפחת ה-GLC, אולם בעשרת אלפים שקל פחות אפשר לקנות את גרסת הטורבו-דיזל עם מנוע 2.2 ליטר, שמייצר 170 כ"ס ו-41 קג"מ. הזינוק ל-100 אורך 8.4 שניות וצריכת הדלק טובה. תא הנוסעים נאה, מאובזר ומרווח והמתלים התקניים נוחים.