מכרזי הסיעוד: הפניקס עם ההצעה הטובה ביותר בכללית ובמכבי

העובדה שהצעות הפניקס הן הטובות ביותר בשני המכרזים מסבכת את התמונה בשירותי בריאות כללית, שם ההצעות של הראל וכלל רחוקות מאוד מההצעה המיטבית

בניין קופת חולים כללית בת"א / צילום: איל יצהר
בניין קופת חולים כללית בת"א / צילום: איל יצהר

לאחר תקופה ארוכה של הכנות והתלבטויות, היום התברר כי קבוצת הביטוח הפניקס, שבניהול אייל לפידות, נתנה את ההצעות הטובות ביותר בשני המכרזים לביטוח סיעודי של קופות החולים הגדולות בשוק: שירותי בריאות כללית ומכבי שירותי בריאות. מאחר שהפניקס הודיעה שאם הצעתה תהיה הטובה ביותר בשני המכרזים היא תעדיף לבטח את חברי קופת חולים מכבי, נסתמן כי ההליך בקופה השנייה בגודלה בישראל מוצה, ובסבירות גבוהה הפניקס בחרה לבטח את חברי מכבי, שם היא תחליף את כלל ביטוח.

בהקשר זה נציין כי בסביבת מכבי שירותי בריאות דיווחו כבר בשעות הבוקר כי הפניקס היא שתבטח את חברי הקופה בביטוח סיעודי, זאת בנוסף על חברי קופת חולים מאוחדת שהיא כבר מבטחת. ואולם יהיה מדובר בעובדה חלוטה רק כאשר הפניקס תוציא הודעה רשמית, מה שלא קרה עדיין.

לעומת זאת, ההליך במכרז של שירותי בריאות כללית, הקופה הגדולה בישראל, עדיין לא מוצה. ככל הידוע, כשנפתחו מעטפות המכרז, הקופה מצאה פער ניכר בין ההצעה הזוכה של הפניקס, שבחרה כאמור במכבי, לבין ההצעה הבאה בתור - שככל הנראה ניתנה מטעם קבוצת הראל, שהיא המבטחת ההיסטורית של חברי הכללית.

ככל הידוע, הפער בין ההצעה הטובה שיותר שירדה מעל הפרק לבין ההצעות שנותרו כנראה מחייב את הקופה לבחון לעומק את האופציות שעומדות בפניה, תוך שימת דגש על טובת המבוטחים, ולא בהכרח לבחור מיידית בהצעה השנייה בטיבה. זה מביא לכך שההחלטה הסופית של הכללית עדיין לא ידועה, וייתכן שהקופה תבחר לצאת למכרז מחדש, אולי בין שתי המפסידות - הראל וכלל ביטוח, או לצאת להליך של תיחור מחדש בין שתי החברות שכעת מגלות כי אין להן את מכבי. אגב, אפשר שהכללית תבחר בכל זאת בהצעה השנייה בטיבה, גם אם היא פחות טובה מזו של הפניקס.

i-8
 i-8

עצם העובדה שההצעות של הפניקס בשני המקרים היו טובות מאלה של החברות המבטחות - שמכירות את הביטוחים הללו לפני ולפנים, מעידים על רצון עז מצדה הנהלת החברה לזכות במכרזים, או שמא מעידה על כך ששתי המתחרות העיקריות חשבו שלא שווה להן להמשיך בביטוחים הללו במחירים ובתנאים להם התחייבה הפניקס.

בכל אופן, הזכייה של הפניקס בהליכים של שתי קופות החולים הגדולות בשוק מוכיחה את התבססותה כחברת ביטוחי בריאות וסיעוד מובילה בשוק. מנגד, אם קבוצת הביטוח הראל, שבשליטת משפחת המבורגר, לא תמשיך בקשר ההיסטורי שלה עם הקופה הגדולה בישראל ולא תמשיך לבטח את חברי הכללית בביטוח סיעודי, זו תהיה הפתעה אדירה.

מדובר בשני מכרזי הביטוח הגדולים בישראל, במכרזים בפרמיות בהיקפים כספיים של 12 מיליארד שקל לתקופות של 5 שנים עם אופציה לעוד 3 שנות ביטוח. המכרזים הללו נוגעים ישירות ליותר מ-3 מיליון מבוטחים בביטוחים הסיעודיים של שתי הקופות הגדולות במשק.

מדוחות כלל ביטוח עולה כי ב-2017 הסתכמו הפרמיות בביטוח הסיעודי לחברי מכבי בכ-630 מיליון שקל, כשהקרן של חברי מכבי, שאמורה להבטיח את זכויותיהם לאורך זמן, הסתכמה בסוף אותה שנה בכמעט 3 מיליארד שקל. הפרמיות מעסקת מכבי היוו כ-60% מפעילות ביטוחי הסיעוד של כלל ביטוח ב-2017. בדוחות הראל אין פירוט דומה על העסקה עם הכללית; לפי הערכות, הפרמיות השנתיות נעות סביב 1-1.1 מיליארד שקל לשנה.

את ניסוח המכרזים עשתה רשות שוק ההון, בהובלת הסגן הבכיר אסף מיכאלי, שריכז את ההליך ובנה את המכרז בשנה וחצי האחרונות. המכרזים לראשונה כוללים מודל חלוקת סיכון שבמסגרתו 20% מהסיכון הביטוחי יוטלו על המבטח שיזכה במכרז והיתר, 80%, יוטלו על קרן המבוטחים הייעודית (ההדדית), שתנוהל על ידי חברת הביטוח לטובת המבוטחים ותשלומי התביעות העתידיים. במכרז הייתה לראשונה גם התייחסות למדד השירות של רשות שוק ההון.

כלל ביטוח מבטחת את מכבי ולאומית כיום, הראל את הכללית, והפניקס כבר מבטחת את מאוחדת. מגדל לא ניגשה למכרזים.