מדבר הסהרה הגיע

אולי הסהרה לא רק הגיעה, אלא היא גם נשארת

שריפה בקליפורניה בסוף יולי / צילום: רויטרס
שריפה בקליפורניה בסוף יולי / צילום: רויטרס

בצורת בקנדה? הגבלות על שימוש מים בארץ, שנהרותיה מכילים שבעה אחוזים מכל מי השתייה עלי אדמות? הייתכן?

בהחלט. רמת המים בנהרות הנשפכים אל האוקיאנוס השקט, במערב קנדה, ירדה במידה המחייבת את השלטונות להטיל הגבלות על צריכה פרטית. זה בערך כמו להטיל קיצוב על צריכת נפט בערב הסעודית, או על שלג באלפים. אבל זה קורה. ולשונות אש לחכו בחודש שעבר את רכסי ההרים המיוערים של חבל קולומביה הבריטית.

אנחנו פותחים בקנדה, מפני שאם קנדה לא נחלצה ממשבר מזג האוויר בקיץ הנורא הזה, מי כבר יכולים להיחלץ. הטמפרטורות בחצי האי האיברי, ספרד ופורטוגל, ריחפו אתמול סביב 45 מעלות. בהולנד נסגרו לתנועה כבישים בין עירוניים, לאחר שהחום התחיל להמס את האספלט. בצרפת נסגרו כורים גרעיניים לבל יחממו את מי הנהרות, שבהם הם תלויים לקירור.

  • מבחר הטמפרטורות בדרום קליפורניה (בפרנהייט): מ-29 עד 48

    מבחר הטמפרטורות בדרום קליפורניה (בפרנהייט): מ-29 עד 48

  • אש תופת בשבדיה

    אש תופת בשבדיה

  • 44 ימי הבצורת של דנמרק בעיתון שנצבע בצהוב

    44 ימי הבצורת של דנמרק בעיתון שנצבע בצהוב

  • "בילד": הסהרה הגיעה לגרמניה

    "בילד": הסהרה הגיעה לגרמניה

  • "להבת הטורנדו", בקליפורניה

    "להבת הטורנדו", בקליפורניה

  • "אלפים נמלטים מפני התופת המשתוללת" בקליפורניה

    "אלפים נמלטים מפני התופת המשתוללת" בקליפורניה

  • אש קטלנית עוקרת עצים, כבישים, בני אדם

    אש קטלנית עוקרת עצים, כבישים, בני אדם

  • "קאתימריני": האם יוון תוסיף להתחמם

    "קאתימריני": האם יוון תוסיף להתחמם

  • האש בקליפורניה "יוצאת מכלל שליטה". עופר האיילים עדיין לא שמע על זה

    האש בקליפורניה "יוצאת מכלל שליטה". עופר האיילים עדיין לא שמע על זה

 

36 מעלות; 44 ימים

צפון אירופה מתנסה בגל חום הרסני כמעט מאין כמותו. הטמפרטורות בסקנדינביה נעות בחודש האחרון בכיוון 30 ומעלה. שריפות משאירות אדמה חרוכה במקום שבו עמדו יערות. לא על הרי ירושלים או הגליל אנחנו מדברים אלא על שבדיה ועל דנמרק.

הצהובון המפורסם ביותר של אירופה, "בילד" הגרמני, הודיע בסוף החודש שעבר על ״חום של מדבר הסהרה בגרמניה״, לאחר שנרשמו שם 36 מעלות בצל. "פוליטיקן" של דנמרק, שאינו צהובון, צבע את עמודו הראשון בצהוב, כדי להעניק רקע נאות לספרות 44. לא, לא מעלות בצל, אלא מספר הימים הרצופים ללא גשם. זה עניין המצריך את זקני קופנהגן לחטט בתאים האחוריים של זיכרונם. וזה מעניק הזדמנות לאש אופורטוניסטית להתפשט ביערות.

צהובוני שבדיה השכנה אינם צריכים להתלבט הקיץ בבחירת סנסציות נאותות, ואינם צריכים אפילו להמציא אותן. יום אחר יום הם מרחו שריפות ענק על עמודיהם הראשונים, כשהמילה ״תופת״ משמשת בהן פעם אחר פעם.

40,000 הבורחים

אבל במה שנוגע ללשונות אש על עמודים ראשונים, קשה להתחרות הקיץ בעיתוני קליפורניה. במדינה הגדולה ביותר בארה״ב יש תמיד מדורות קיץ, ותכיפותן והיקפן עמדו בסימן עלייה בשנים האחרונות. אבל הקיץ הזה שובר שיאים.

בעמק המוות של קליפורניה (Death Valley), המקום החם ביותר באמריקה, נרשמו בחודש שעבר 52 מעלות. ב-17 מ-18 הימים האחרונים של יולי, הטמפרטורה ריחפה מעל 48. הרשויות מייעצות לתיירים, המתעקשים להגיע אל המקום אפוף המסתורים הזה, לבלות 10 או 15 דקות מחוץ למכוניותיהם הממוזגות, ואז לחזור בריצה. טוב, לא בריצה.

בשבוע שעבר התלקחה מכונית סמוך לעיר קטנה בצפון קליפורניה, ששמה רדינג (Redding). האש התפשטה, ויצאה מכלל שליטה במהירות עצומה. עד מהרה היא הצריכה מנוסת המונים. כמעט 40,000 בני אדם נמלטו. כמעט 1,600 בניינים עלו באש. השריפה כילתה שטח, השווה בערך ל-5% של שטח מדינת ישראל.

״טורנדו של להבות״, ״חומת אש״, ״תופת משתוללת״ היו כמה מן הכותרות הלא-מופרזות של הימים האחרונים.

חום קטלני פחות פוקד חלקים אחרים של ארה״ב באופן המתואר כ״לא-עונתי״. אבל אולי הציון הזה מתחיל להתיישן, בארה״ב, בקנדה, בסקנדינביה, בדרום אירופה. אולי אנחנו כבר עומדים בעיצומו של אקלים חדש.

לפני 40 שנה פרסמו עיתונים תחזית מבשרת רעות על התחממות ממשמשת ובאה בדרום אירופה. הם ייחסו לאנשי מדע את ההערכה, ש״מדבר הסהרה עומד לשלוח זרוע אל ספרד״. בשבוע שעבר זו לא הייתה תחזית עתידנית. זו הייתה פשוט תחזית מזג האוויר. 

רשימות קודמות ב-yoavkarny.com וב-https://tinyurl.com/karny-globes ציוצים (באנגלית) ב-twitter.com/YoavKarny