שביתת האחיות היום: "ההמלצות למיגור האלימות לא יושמו"

(עדכון) - ימים ספורים בלבד לאחר שנמנעה שביתת עובדי המשק בבתי החולים, מתמודדת כעת מערכת הבריאות עם איום שביתה חדש - החל מהשעה 07:00 הבוקר • בשעה 14:00 יתקיים דיון בין משרדי האוצר והבריאות לבין הסתדרות האחיות, בהשתתפות נציגי ההסתדרות הכללית; יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, יצטרף למו"מ

האחים והאחיות וליצנית רפואית במרכז הרפואי זיו בצפת, נושאים שלטים נגד אלימות / צילום: המרכז הרפואי זי
האחים והאחיות וליצנית רפואית במרכז הרפואי זיו בצפת, נושאים שלטים נגד אלימות / צילום: המרכז הרפואי זי

הדיונים האחרונים שהתקיימו אמש הסתיימו ללא תוצאות, והסתדרות האחיות הודיעה אתמול על כוונתה לשבות החל מהיום (ג'), בתגובה על האלימות בבתי החולים, וספציפית על אי-יישום המלצות הוועדה למיגור האלימות במערכת הבריאות. הוועדה הוקמה באפריל 2017, בעקבות מותה של האחות טובה קררו שהוצתה על-ידי מטפל, ועל רקע נתונים שנצברו לאורך העשור האחרון שהעידו על רמת אלימות גובהה מאוד כלפי צוותים רפואיים בישראל. הוועדה הגישה את מסקנותיה כבר לפני 9 חודשים, ולדברי הסתדרות האחיות, ההמלצות הללו לא יושמו.

האחיות דורשות את הגדלת כוח-האדם הסיעודי והפחתת העומסים (בין היתר לשם הרגעת המטופלים ומלוויהם), הצבת צוותי ביטחון ייעודיים שימנעו בזמן אמת אירועי אלימות מילוליים ופיזיים וכן החמרה של הענישה כלפי מי שיפגע בחברי הצוות הרפואי. לדברי הסתדרות האחיות, אלה המלצות הדוח שלא יושמו בפועל. 

בשעה 14:00 יתקיים דיון בין משרדי האוצר והבריאות לבין הסתדרות האחיות, בהשתתפות נציגי הסתדרות העובדים הכללית. יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, יצטרף למשא-ומתן. הדיון יתקיים במשרד האוצר. 

אילנה כהן, יו"ר הסתדרות האחיות, אמרה אתמול (ב') כי "הכרזנו על שביתה כוללת. עד שלא תבוצענה פעולות אופרטיביות לאלתר לפתרון העומסים הבלתי נסבלים ולהגנה על הצוותים הרפואיים ועובדי מערכת הבריאות, האחיות והאחים לא ירפו ממאבקם". 

לדבריה, "לא ייתכן כי ממשלת ישראל תעמוד כצופה מן הצד בעת שמערכת הבריאות הופכת לזירת מלחמה, והאחיות, הצוותים הרפואים ועובדי מערכת הבריאות משמשים כשק חבטות. לא ייתכן שאחות תיאבק על חייה בטיפול נמרץ בין חיים למוות, ושרי הממשלה ייאלמו דום!".

על-פי הנחיות השביתה: בשירותים האמבולטוריים (מרפאות ואשפוזי יום) לא יינתנו שירותי צוות סיעודי, בחדרי הניתוח ובמחלקות האשפוז יעבדו במתכונת שבת, בטיפול הנמרץ יעבוד צוות סיעודי מצומצם. בקופות-החולים יעבוד הצוות במתכונת שבת, מרפאות חיסוני חו"ל ייסגרו, ושירותי בדיקות הדם יינתנו רק למקרי חירום.

יצוין כי ביום שבת נמנעה ברגע האחרון שביתת עובדי המינהלה והמשק בבתי החולים, אשר נלחמים על שכרם ועל תקנים נוספים. תחילת התפוצץ המשא-ומתן בין הצדדים, אולם לאחר פנייה של המדינה לבית הדין במטרה להשיג צו מניעה לשביתה, נשלחו הצדדים למשא-ומתן מחודש שיתקיים עד 26 באוגוסט. אם הצדדים לא יגיעו להסדר עד אז, ישוב ויעלה בשלב זה איום השביתה בבתי החולים הממשלתיים.

בשנת 2011 פורסם דוח מחקר של מרכז מאיירס-ג'וינט-ברוקדייל בנוגע לאלימות כלפי צוותים במרפאות ראשוניות בקהילה, אשר הפך למחקר אליו מתייחסים רוב גורמי הבריאות השונים בבואם לדון באלימות נגד צוותים רפואיים. על-פי ממצאי מחקר זה, 75% מאנשי הצוות במרפאות דיווחו שחוו אלימות מילולית (צעקות, קללות ואיומים) לפחות פעם אחת במהלך השנה שקדמה למחקר. למעלה משליש (36%) חוו אלימות פיזית (בין היתר זריקת חפצים וסירוב של מטופל לצאת מהחדר) לפחות פעם בשנה, ו-10% חוו זאת 3 פעמים בשנה לפחות. בנוסף, 85% מאנשי הצוות דיווחו כי היו עדים לאלימות כלשהי בשנה שחלפה - תופעה המוגדרת כ"אלימות משנית". עוד העלה המחקר כי רק 11% מהמקרים מדווחים למשטרה, ואף פחות מגיעים למיצוי הדין. 

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "מסקנות הוועדה מיושמות והתוכנית הלאומית להתמודדות עם אלימות משולבת באופן מלא בתוכנית העבודה של המשרד, והן תיושמנה באופן מלא. חלק ניכר של ההמלצות, דוגמת הרחבת הצבת שוטרים בחדרי המיון, ביצוע הדרכות ובקרות ומעקב במעורבות חברי הנהלה בכירים נמצאים ביישום כבר בחלק מבתי החולים תוך פעילות לחיזוק ושיפור. לכל ההמלצות הוקצו תקציבים ייעודיים עם לוחות זמנים מחייבים".