עד שיצא עשן: משרד הבריאות יאסור שיווק סיגריות ג'ול

לאחר דיונים רבים, בתוכם דיון מקצועי עם מנכ"ל האוצר, התגבשה עמדה מקצועית של משרד הבריאות - להמשיך לקדם איסור שיווק של הסיגריה האלקטרונית בישראל • ג'ול: "הליך השימוע עדיין בעיצומו, וטרם הושלמה הגשת המסמכים עפ"י לוחות הזמנים שקבע משרד הבריאות"

סיגריות ג'ול  / צילום: רויטרס
סיגריות ג'ול / צילום: רויטרס

משרד הבריאות הודיע היום (ב') כי ימשיך לקדם איסור שיווק לסיגריה האלקטרונית ג'ול (Jull). מהמשרד נמסר כי ביום חמישי האחרון נערך דיון מקצועי בנושא בראש מנכ"ל משרד האוצר, במהלכו הוגשו נתונים רבים, ובוצע הליך השלמת נתונים. בסופו של הדיון התגבשה עמדה מקצועית של המשרד כי יש להמשיך לקדם איסור שיווק של המוצר בישראל. הנושא יידון עם היועץ המשפטי לממשלה.

מג'ול נמסר כי "הליך השימוע עדיין בעיצומו, וטרם הושלמה הגשת המסמכים על-פי לוחות הזמנים שקבע משרד הבריאות. אנו עומדים משתאים נוכח התנהלות המשרד, אשר עושה שימוש ציני בתקשורת, בניסיון לא חוקי לעצור את פעילות הסטארט-אפ JUUL, נושא הבשורה לציבור המעשנים המעוניינים להפחית את הנזק הנגרם להם על-ידי הסיגריות באמצעות מעבר מעישון לאיוד, פתרון שזוכה לתמיכה מארגוני בריאות מובילים ברחבי העולם".

סיגריית ג'ול היא סיגריה אלקטרונית המכילה ניקוטין ללא חומרי טבק נוספים. חברות המשווקות סיגריות אלקטרוניות המכילות ניקוטין מציגות אותן כמוצר שנועד להוות תחליף סיגריה עבור מעשנים, שהסיכון בצריכתו נמוך משמעותית מאשר בצריכת סיגריה קלאסית, בה הניקוטין בוער, והיא גם מכילה חומרים נוספים הנמצאים בעלי הטבק, שהם מסוכנים עוד יותר מניקוטין.

ההסכמה בעולם הרפואי היא שהסיגריות האלקטרוניות כנראה עדיפות על צריכה של סיגריות קלאסיות, אבל בריאות הן לא - הניקוטין עצמו ממכר ובעל תופעות לוואי, ולא מספיק ידוע על השפעות החומרים הנוספים המוספים לתרכובת הניקוטין כדי שאפשר יהיה לאייד אותה.

המתנגדים לסיגריה האלקטרונית, אשר משרד הבריאות כעת מצטרף אליהם רשמית, טוענים כי המוצר יכול לפגום במאמצי הפסקת העישון של מכורים שהיו יכולים להפסיק לעשן כליל גם ללא מוצר הביניים. הם מסבירים כי המוצר מושך בני נוער לצריכת ניקוטין, ועלול להוביל אותם בהמשך לעישון סיגריות. כיום ישנה ירידה בשיעורי העישון ברוב המדינות המערביות, והחשש הוא שאם סיגריות אלקטרוניות יתפסו כלא מזיקות, יעשנו אותן גם מי שהיו נמנעים מסיגריות רגילות, וההישג הבריאותי ייפגע.

כמו כן, בעוד בסיגריה קלאסית יש כ-10 מיליגרם ניקוטין, הרי שריכוז הניקוטין בסיגריה ג'ול הוא גבוה יותר - כ-69 מיליגרם ניקוטין. קיימת גרסה מופחתת ניקוטין של הסיגריה המשווקת במדינות אחרות בעולם. משרד הבריאות שוקל להעמיד תקן לפיו לא ניתן יהיה לכלול יותר מ-20 מיליגרם ניקוטין בסיגריה אלקטרונית. יצוין כי כמות הניקוטין הנספגת בגוף תלויה גם באופן השימוש בסיגריה.

בינתיים - האגודה למלחמה בסרטן מצטרפת לעתירה נגד טבק לגלגול

בתוך כך הודיעה האגודה למלחמה בסרטן כי היא מבקשת להצטרף כעותרת לעתירה לבג"ץ של המיזם למיגור העישון, נגד שר האוצר בנושא מיסוי טבק לגלגול. שני הגופים מבקשים מבג"ץ להורות לשר האוצר להטיל מסי קנייה על מוצרי טבק לגלגול באותם שעורים המוטלים כיום על סיגריות רגילות. בעקבות ייקור מחירי הסיגריות בשל עליית המס שנועדה להפחית את העישון, עברו חלק מן המעשנים לטבק גלגול, הנחשב מסוכן יותר לבריאות. בבקשת ההצטרפות לעתירה טענה האגודה כי למעלה מ-20% מכל מקרי המוות מסרטן בעולם קשורים לשימוש בטבק.

מירי זיו, מנכ"ל האגודה למלחמה בסרטן, הסבירה כי "עיוות המס גורם לכך שטבק לגלגול מהווה חלופה זולה משמעותית, ובכך מאפשר לצעירים להצטרף ביתר קלות למעגל המעשנים.

"אנו דורשים מהממשלה להעלות את המסים על כל מוצרי הטבק לרמות המומלצות על-ידי ארגון הבריאות העולמי. עליית המס תהפוך את הטבק לגלגול לפחות זמין, ובכך תגרום להפחתת שיעורי השימוש ושיעורי ההתמכרות. ארגון הבריאות העולמי קבע כי מיסוי על מוצרי טבק הוא השיטה היעילה ביותר ובעלת התועלת הכלכלית הגבוהה ביותר להורדת הביקוש למוצרי טבק, במיוחד בקרב ילדים ובני נוער ובקרב אוכלוסייה ברמה חברתית-כלכלית נמוכה.

"בשנים האחרונות פנינו מספר פעמים לשר האוצר וממשלת ישראל בעניין, אך הם לא ענו, ולכן אנו פונים היום לעזרת בית המשפט הגבוה לצדק".

העתירה הוגשה באמצעות עו"ד אפי מיכאלי, בא-כוחם של המיזם למיגור העישון והאגודה מלחמה בסרטן.