תוכנית להקלת רישוי בניית ממ"דים תועבר להערות הציבור

מדובר בתוכנית מתאר ארצית שגובשה כהשלמה לתוכנית מיגון יישובי הצפון שאושרה בקבינט המדיני ביטחוני • התוכנית צפויה לעלות כ-5 מיליארד שקל בחמש שנים, וקובעת הליך מהיר לרישוי ממ"ד

המועצה הארצית לתכנון ובנייה, בראשות זאב בילסקי, החליטה היום (ג') להעביר את תוכנית המתאר הארצית למיגון הצפון (תמ"א 40 א 1) להערות ולהשגות הציבור. מדובר בהליך סטנדרטי הכולל את פרסום עקרונות תוכנית המתאר כאשר הציבור הרחב יוכל להגיש הערות והשגות במשך 60 יום.

נזכיר כי מדובר בחלק מתוכנית שנועדה לתת מענה מהיר למיגון יישובי גבול הצפון, וזאת בהתאם להחלטות ממשלה. מדובר בתוכנית שאושרה בקבינט המדיני בטחוני וכוללת מהלך מיגון נרחב בצפון הארץ בעלות של כ-5 מיליארד שקל בחמש השנים הבאות. בעוד התוכנית אושרה בממשלה, עלה הצורך באישור תמ"א ייחודית במקביל אליה כדי לאפשר קיצור בהליכי הרישוי לבניית ממ"דים כחלק מהתוכנית. נציין כי על פי בדיקות שנעשו אודות בקשות שהוגשו בשנים האחרונות להוספת ממ"ד לבית מגורים עולה כי כ-80% מהבקשות התעכבו בשל הצורך במתן הקלות מהרשות המקומית. כדי למנוע את המצב כעת, לאור תוכנית המיגון הנרחבת, תאפשר התמ"א החדשה 'מסלול ירוק' לאישור ממ"ד ביישובים שנכללים בתוכנית. הליך 'הרישוי הירוק' דומה להליך שהופעל בעוטף עזה כאשר המדינה קבעה על מיגון אזור זה.

מעניין לציין כי בעוד ההכרזות שקדמו לתוכנית המיגון הגדולה, שתוכנה המלא חסוי, כללו גם התייחסות למיגון בניינים מפני רעידות אדמה, הדיון במועצה הארצית עסק רק בסוגיית מיגון מפני טילים באמצעות הקמת ממ"ד. כך, באם התוכנית הגדולה אכן מתייחסת גם לרעידות אדמה, היה מצופה שהמועצה או מינהל התכנון יידרשו לקצר הליכי רישוי או לקבוע תנאים מיוחדים גם לנושא זה. אבל כאמור, נושא זה לא עלה על הפרק בדיון המועצה הארצית היום.

מהמועצה הארצית נמסר היום כי: "התוכנית שמוביל מינהל התכנון בשיתוף פיקוד העורף, תאפשר "מסלול ירוק" לבניית ממ"דים ביחידות דיור ביישובים אשר מצויים בטווח של עד 9 ק"מ מהגבול הצפוני של מדינת ישראל. זאת בניגוד למצב שהיה עד היום, בו הליך הבקשה לממ"ד היה כרוך באישורים של הוועדה המקומית שנדרשה לאשר חריגות מהוראות בינוי.

חשוב לציין כי הוראות הבינוי בתוכנית יגברו על הוראות הבינוי המאושרות בתכניות מפורטות, אשר מכוחן יוצאו היתרי הבנייה עבור הקמת מרחב מוגן בלבד". כלומר, מדובר בהליך מהיר להוצאת אישור לבניית ממ"ד כתוספת לבניין קיים, מה שעתיד לקצר את הדרך לבניית הממ"דים ביישובי הצפון.

עוד ציינו במועצה הארצית כי: "תוכנית המתאר כוללת בתחומה מגוון צורות יישוב - מישובים עירוניים, סמי עירוניים ועד כפריים. מבין היישובים ניתן למצוא את קריית שמונה, נהריה, מג'דל שמס, כסרע סמייע, מסעדה, מועצה אזורית גליל עליון ומרום גליל".

יו"ר המועצה הארצית ויו"ר מטה הדיור באוצר, זאב בילסקי, אמר היום: "המועצה הארצית קיבלה החלטה חשובה עבור תושבי הצפון. החלטה זו היא המשך ישיר להחלטת הממשלה למיגון הצפון. התוכנית תסייע בקידום מהיר של הקמת ממ"דים למען ביטחונם של המתגוררים ביישובים הסמוכים לגבול הצפוני".