טרה | בלעדי

שטראוס לרשתות המזון: לא נייקר את מוצרי החלב

העדכון של שטראוס מתבצע לאחר שבשבוע שעבר תנובה וטרה הודיעו על עליית מחירי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-4%

גיורא בר דעה / צילום: סיון פרג'
גיורא בר דעה / צילום: סיון פרג'

שטראוס, חברת המזון השנייה בגודלה בפעילות בשוק הישראלי, והמחלבה השנייה בגודלה, עדכנה היום (א') את הקמעונאים כי היא לא מעלה את מחירי מוצרי החלב שלה, כך נודע ל״גלובס״. העדכון הזה מתבצע לאחר שבשבוע שעבר תנובה, השחקנית הגדולה ביותר בשוק החלב, וטרה, השחקנית השלישית בגודלה שבבעלות החברה המרכזית, הודיעו על עליית מחירים במוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של עד 4%-3.5%.

ההתייקרויות הללו התבצעו על רקע עלייה מצטברת במחירו של החלב הגולמי מאז 2017 של למעלה מ-10%, בעוד שבמקביל מוצרי החלב המפוקחים לא התייקרו, על אף המלצה של ועדת המחירים לייקר אותם ב-3.4%. הן תנובה והן טרה שחקניות גדולות יותר בשוק מוצרי החלב המפוקחים, כשחלק ניכר מהכנסות מפעילות החלב שלהן מגיע מהקטגוריות המפוקחות. רק כ-15% מההכנסות של מחלבות שטראוס מגיע ממוצרים מפוקחים, שדורשים גם כמויות חלב גדולות יותר לייצורם. בנוסף, שטראוס, בניגוד לשתיים האחרות הנה חברה ציבורית כך שנתוניה גלויים לציבור.

עבור הקמעונאים מדובר מצד אחד בבשורה חיובית - התחרות במקרר החלב תימשך, כששחקנית גדולה תמשיך למכור מוצרים ללא עליות מחירים. אך מנגד, הבשורה הזו צפויה לאכזב את מי שקיווה שהספקיות יישרו קו, באופן שיאפשר גם לרשתות לגלגל אליהן את ההתייקרות.

בתוך כך, בצל המשבר בענף החלב, ועדת הכלכלה תדון בתקנות תכנון משק החלב המסדירות את הקצאת התוספת למכסת החלב הכוללת במשק מחרתיים (יום ג׳).

הוועדה תדון בתקנות תכנון משק החלב, העוסקות במדיניות הפיתוח לשנת 2018 בענף הבקר ובענפי הצאן, שהגיש משרד החקלאות. התקנות נועדו להסדיר את האופן בו תוקצה תוספת מכסת החלב מעבר למכסה שחולקה לפי התקנות הקובעות את המכסה הכוללת במשק, בין יצרני החלב הקיימים וליצרנים חדשים בשנת 2018 בענף הבקר והצאן, וזאת בהתאם לתוספת להיקף הייצור הכולל לשנה זו שנקבעה בצו תכנון משק החלב.