נובהסייט לוטשת עיניים לתחום שיפור הראייה הממוחשב

החברה פיתחה מערכת לאבחון ולטיפול בעין עצלה ובבעיות מיקוד באמצעות מעקב אחר תנועות העיניים • המטרה: להציב מכשירים גם ב"טיפת חלב" ובגני ילדים

האם הטיפול ברטייה עומד להיעלם? / צילום: Shutterstock
האם הטיפול ברטייה עומד להיעלם? / צילום: Shutterstock

זה זמן רב שחוקרי שוק עוקבים אחרי תנועות עיניים, מתוך הערכה שהדבר שאנחנו מביטים בו הוא הדבר שהכי מעניין אותנו, אבל לאחרונה מתגבשת ההבנה שמעקב מדויק מאוד אחרי תנועות עיניים עשוי להיות משמעותי גם באבחון בעיות ראייה ואולי אפילו בתיקון הראייה. 

אחת החברות הפועלות בשוק הזה היא NovaSight, שפיתחה מערכת למעקב אחר תנועות עיניים המאבחנת בעיות עיניים אצל ילדים ומאפשרת אימון של העיניים במקרים של עין עצלה ו-CI (בעיית מיקוד קרוב). 

בגלל שבץ של חבר

החברה קמה בעקבות בעיה שהתגלתה אצל חבר של אחד ממייסדיה, דן עוז, שהיה גם ממייסדי חברת הקולונוסקופיה סייטלין. לאחר שהאחרונה נמכרה לחברת סטרייקר האמריקאית ב-50 מיליון דולר, הוא חיפש מיזם חדש. "חבר של דן עבר שבץ, ובעקבות זאת עין אחת שלו שותקה והוא החל לסבול מפזילה ומראייה כפולה", מספר מנכ"ל נובהסייט רן ים. "הטיפול הוא לרוב לחסום את העין המשותקת חלקית ולראות רק בעין אחת. אף שהעין הזאת רואה מצוין היא פשוט לא מצליחה להסתנכרן עם תנועות העין הבריאה. הרעיון של דן היה לצלם את התמונה שהעין הטובה רואה ולשדר אותה לעין המשותקת בזווית המתאימה". כדי לוודא תיאום עם העין הבריאה, נדרש פיתוח של טכנולוגיה למעקב מדויק מאוד אחרי תנועת העין הבריאה, וזהו הפטנט העיקרי של החברה היום. 

ים עצמו הגיע לנובהסייט מחברת Visionix, שפיתחה תוכנה לביצוע בקרת איכות בעדשות משקפיים. לאחר עשור ב-Visionix, פנה אליו עוז להצטרף להקמת החברה החדשה. 

השילוב בין יכולות עיבוד ושידור תמונה לעין לטכנולוגיות מעקב אחר תנועת העין נמצא מתאים גם ליישומים נוספים: השלמת התמונה בחלק פגוע בשדה הראייה (לדוגמה במחלת ה-AMD שבה מאבדים את מרכז שדה הראייה), חידוד תמונה באזורים שבהם הראייה מטושטשת, הקראה אודיטורית של טקסט שאליו אדם מפנה את מבטו אך אינו מצליח לקרוא אותו, ואפילו זיהוי פרצופים.

אבל עם הזמן, אומר ים, "הבנו שגם בלי צילום התמונה, לטכנולוגיה של מעקב אחרי תנועות עיניים יש יישומים משמעותיים". ב-2015 הוחלט להסב את החברה לתחום זה והיא החלה לפעול בו ב-2016, עם מיקוד באבחון וטיפול בפזילה אצל ילדים. "שוק הילדים הרבה יותר נגיש. מבוגרים הם פחות טכנולוגיים, קשה יותר לשכנע אותם לעשות שינוי, קל יותר לגייס ילדים לניסוי", אומר ים.

בעיית מיקוד, לא הפרעת קשב

המצבים העיקריים שהחברה יודעת לאבחן הם עין עצלה ו-CI. "עין עצלה נגרמת כאשר פזילה או הבדלים גדולים בחדות הראייה בכל עין מובילים לכך שהמוח לא מצליח לאחד את התמונה משתי העיניים ו'מוותר' על עין אחת. העין המוזנחת הופכת להיות עיוורת או חצי עיוורת. לדברי ים, יש לאבחן זאת עד גיל שלוש, והמערכת של נובהסייט עושה זאת באמצעות מעקב אחר תנועת העיניים. היא בודקת אם שתיהן ממוקדות במתרחש על המסך.

הטיפול המקובל היום בעין עצלה הוא אימון העין החלשה באמצעות הנחת רטיות החוסמות את העין הבריאה לפרק זמן מוגדר, אולם זהו אימון שרבים אינם מצליחים להתמיד בו ולבצע אותו באופן יומיומי. "פיתחנו את המשקפיים שלנו כך שהן חוסמות בכל רגע עין אחת, אך השינוי מתרחש באופן שהילד בקושי שם לב. כך הוא יכול לבצע את האימון בנוחות בעודו צופה בטלוויזיה או בכל מסך לבחירתו", אומר ים.

"לכ-5%-13% מהציבור יש בעיה בשם Convergence Insufficiency, כלומר 'מחסור במיקוד'. השרירים אינם חזקים מספיק כדי להתמקד בעצם שנמצא מאוד קרוב לעין", מוסיף ים. "הילדים אומרים, 'אני לא רוצה לקרוא, זה מעייף אותי', והוריהם חושבים בטעות שיש להם בעיית קשב. בדיקה של כל עין בנפרד לא תגלה זאת בכלל. בבדיקה של שתי העיניים הבעיה תאותר רק אם הבדיקה נעשית אחרי מאמץ". גם במקרה הזה, טכנולוגיית עקיבת העין תעזור לאבחן את הבעיה תוך כדי צפייה בכל תוכן בטלוויזיה וניתן לאמן את העיניים באמצעות שידור תמונה למקום שאליו רוצים למקד את העין.

לדברי ים, האימון הקיים היום ל-CI ולסוגים נוספים של פזילות הוא "ידני וקצת פרימיטיבי. מבקשים מהילדים לעקוב אחרי תנועת עיפרון 15 דקות. למעטים מאוד מהילדים ומההורים יש סבלנות לזה, ואף אחד לא בודק את עושים את זה נכון. השיפור חל רק ב-40% מהילדים". בהמשך, הוא אומר, למערכת יהיו יכולות נוספות: זיהוי המספר הרצוי במשקפיים, זיהוי איכות הקריאה ועוד.

המערכת כבר נבדקה קלינית במבוגרים וכעת נבדקת בילדים. המוצר אושר לשיווק באירופה ונובהסייט נמצאת במו"מ עם חברה בינלאומית לשילוב מוצריה במכשירים הנמכרים לקליניקות של רופאי עיניים. "לשם שיווק בשוק האמריקאי, נצטרך אישור FDA", אומר ים.

המערכת תימכר תחילה לרופאים ולאופטומטריסטים, במודל עסקי של הכנסות חוזרות: מכירת המערכת בסכום נמוך ואחר כך גביית תשלום פר בדיקה. המטרה היא להציב מכשירים גם ב"טיפת חלב" ובגני ילדים, לבדיקות סקר. "אנחנו מאמינים שעד סוף השנה יחלו כבר המכירות בישראל ובאירופה".

נובהסייט

שנת הקמה: 2016

תחום פעילות: אבחון וטיפול בבעיות ראייה אצל ילדים

מייסדים: דן עוז, רן ים ופרופ' מיכאל בלקין

מנכ"ל: רן ים

גיוסי הון עד כה: כ-5.5 מיליון דולר + 1 מיליון דולר מענקי מדען ראשי

עובדים: 12 באיירפורט סיטי