כחלון מגלה פסימיות: כלכלה זה מחזוריות. משברים יגיעו"

דברי השר באים על רקע נתונים תקציביים מדאיגים - לפי הערכות הגירעון התקציבי יחצה בחודשים הקרובים את קו ה-3%

משה כחלון / צילום: יוסי אלוני
משה כחלון / צילום: יוסי אלוני

"תפקידי להכין את המשק למשבר ומשברים יגיעו", כך אמר היום שר האוצר משה כחלון בנאום בבורסה לרגל הצגת השווי העדכני של מדינת ישראל. כמי שמעדיף לדבר על צמצום האי-שוויון ועל מצבה האיתן של הכלכלה הישראלית הפתיע כחלון היום בנאום, שהתמקד בצמיחה ובצורך להוריד את נטל החוב, גם על-חשבון הגדלת ההוצאות. "כלכלה זה מחזוריות אין תעודת ביטוח לאף אחד", אמר שר האוצר.

דברים אלה של כחלון באים על רקע נתונים תקציביים מדאיגים שפורסמו לאחרונה. לפי הערכות באוצר הגירעון התקציבי יחצה בחודשים הקרובים את קו ה-3% ויגיע ל3.3%-3.5% לראשונה בקדנציה של הממשלה הנוכחית. הזינוק בגירעון נובע מגידול מהיר בהוצאות הממשלה מצב אחד ועצירה בגידול של הכנסות המדנה ממסים מהצד השני. וכל זאת עוד לפני התוספות האמורות לזרועות הביטחון

הגירעון חוזר לצמוח?
 הגירעון חוזר לצמוח?

"ראינו תנועה אחת של טראמפ - מה קרה בטורקיה. זה רכבת הרים. משברים כלכליים היו ויהיו. כרגע מצבנו טוב, נתוני המקרו טובים, אבל אני אומר לכם כשר אוצר אחראי שקצת למד ולומד ורואה מה קורה בעולם: יגיעו משברים. אני מקווה שלא, אבל צערי הם יגיעו והאחריות שלי כשר האוצר להכין את המדינה גם למשבר עוד 3,4,5 שנים אני לא אהיה שם".

"לצאת ממשבר עם חוב של 59% זה הרבה יותר קל מלצאת ממשבר עם חוב של 80%", אמר, "יש ביקורת שמבחינתי לגיטימית - החוב הוא חשוב לעתיד. אם יהיה לנו משבר ונצטרך לגייס כסף ב-80% או 90% 100% חוב המצב שונה לגמרי ואז באמת לא יהיה לנו כסף למיטות בבתי חולים".

"צמיחה היא המענה - גם החברתי גם הכלכלי וגם הביטחוני", הוסיף כחלון, "כשהצמיחה גבוהה אפשר להגדיל את סל התרופות, אפשר להעלות את שכר המינימום, האבטלה יורדת. החוב הנמוך מביא לדירוג והדירוג מביא לחיזוק החברות וחיזוק החברות מביא לחיזוק הבורסה וחיזוק הבורסה מביא לחיזוק הכלכלה. מדינה שלא צומחת היא מדינה שוקעת. צמיחה זה ביטחון זה כסף לתקציב הביטחון, לחינוך, לטכנולוגיות, לחדשנות לכל מה שאנחנו רוצים. יש לנו צמיחה גבוהה (אבל) לא מספיק. יש לנו שאיפה להגיע ל-5% בשנה אנחנו כרגע בין 3.3% ל-3.5%. אם יהיה לנו עוד קצת דרייב אולי נגיע קצת יותר".