ניסנקורן לנתניהו: טפל בקטל בבנייה או שנכריז סכסוך עבודה

השבוע נהרגו 4 פועלי בניין, ובסך-הכול נהרגו מתחילת השנה 28 פועלים ושני עוברי אורח

יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן / צילום: שלומי יוסף
יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן / צילום: שלומי יוסף

יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן שלח מכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו ובו דרש ממנו לגבש צעדים ופעולות לטיפול בקטל בענף הבניין, לאחר שמתחילת השנה נהרגו 28 פועלי בניין ושני עוברי אורח. "ככל שלא יוצגו צעדים ופעולות מיידיים ומשמעותיים ואשר נושאים תוצאות של ממש, תכריז ההסתדרות על סכסוך עבודה כללי במשק מיד לאחר החגים", כתב ניסנקורן במכתב. עובדי הבניין פועלים תחת הסכמים ענפיים עליהם ההסתדרות חותמת, והם חלים על כל עובדי הענף.

ניסנקורן הוסיף כי "לא יעלה על הדעת כי עובדים המתחילים את יום עבודתם יחששו כי לא ישובו בשלום לבתיהם, אל חיק משפחותיהם, וזאת עקב זלזול נפשע ויומיומי בחיי אדם, בביטחונם האישי של העובדים ובחוקי הבטיחות בעבודה. עדות נוספת לזלזול משווע בחיי אדם ניתן למצוא גם במאבק אחיות בתי החולים החשופות לציבור אלים ומותקפות על בסיס קבוע, כשרק לאחרונה הותקפה אחות בבית חולים שמואל הרופא. גם במקרה זה היה על ההסתדרות לפעול על מנת לצמצם את התופעה.

"לתופעת סיכון חיי העובדים והזלזול בהם אין מקום בחברה מתוקנת וצודקת. על מנת להפחית את הסיכונים לפגיעות ולמוות באתרי הבנייה, ההסתדרות קוראת לנקוט באופן מיידי בצעדים אופרטיביים שיכללו אכיפה של תקני הבטיחות המחמירים ביותר באתרי הבנייה בישראל, זאת לצד הגברת האכיפה. האמור תוך קביעת מתווה מוסכם שמטרתו להביא לתוצאות ממשיות כבר בטווח הקצר".

השבוע נהרגו ארבעה עובדים באתרי בנייה בתוך 24 שעות - ואסים מחאמיד, בן 22, תושב הכפר זלפה בוואדי ערה, במקור מג'נין, מת אתמול. מחאמיד נפצע קשה ביום חמישי שעבר, לאחר שהתחשמל מפגיעת משאבת בטון בקו חשמל, באתר בנייה במושב תלמי אלעזר. יום קודם נהרגו שני פועלים יחד - אברהים זכריה מוחמד אלחדידי, בן 32, ורמי עבדאללה עלי בדר, בן 34, שניהם מהכפר בית לקיא שליד רמאללה - באתר בנייה של חברת אלקטרה בנייה בראש העין. אחה"צ נהרג פועל באתר בנייה במושב אחיסמך, בביצוע חברת תדהר. ההרוג באחיסמך הוא בן יאג'ון, בן 36, אזרח סין.