סכסוך בשדה בוקר: כך הסתבך עופר נמרודי עם יזמי מלון קדמא

יזמי המלון הנבנה בשדה בוקר הודיעו כי לא התקבל אישור הבנק המממן להסכם הניהול עם רשת רימונים של מלונות הכשרה, וכי ממילא דין ההסכם להתבטל על רקע המגעים להעברת השליטה בחברה • מלונות הכשרה דוחה את ההודעה: "התנהלות בעלי המלון לוקה בחוסר תום לב קיצוני"

חברת מלונות הכשרת הישוב  דיווחה בשבוע שעבר לבורסה כי קיבלה הודעה מבעלי מלון קדמא הנבנה בשדה בוקר, שלפיה לא התקבל אישור הבנק המממן את בעלי המלון להתקשר בהסכם ניהול עם החברה. לפיכך, לעמדתם וכנטען בהודעת בעלי המלון, פקע הסכם הניהול, ואין בו כדי לחייב את הצדדים לו. 

כמו כן הודיעו בעלי המלון, כי עקב הדיווח שהעבירה לאחרונה הכשרה מלונות לבורסה (בעקבות חשיפת "גלובס") בדבר מו"מ המתקיים למכירת חלק מהחזקותיה של בעלת השליטה בחברה, משפחת נמרודי, "הרי (כנטען בהודעת בעלי המלון) גם אם היה מתקיים התנאי המתלה, והסכם הניהול היה נכנס לתוקף, היו בעלי המלון מפעילים זכות הנתונה להם לכאורה, לטענתם, לסיום מוקדם של הסכם הניהול עקב שינוי בשליטה".

הכשרה מלונות, המשתייכת לקבוצת הכשרת הישוב שבשליטת עופר נמרודי, מדגישה בהודעתה לבורסה, כי היא דוחה מכל וכל את הודעת בעלי המלון, והיא סבורה שההודעה נעדרת יסוד עובדתי ומשפטי, שכן לעמדת החברה התנאי המתלה לכניסת ההסכם לתוקף התקיים, וההסכם השתכלל לכדי הסכם מחייב שהינו בתוקף.

"עמדת החברה היא שהתנהלות בעלי המלון לוקה בחוסר תום לב קיצוני, והינה בדרך שאינה מקובלת, וכי בבסיס מטרתה ניסיון סרק ופסול להשיג יתרון מסחרי מטעמים זרים. הכשרה מלונות פועלת, בסיוע יועציה המשפטיים, בכדי למצות את מלוא זכויותיה על פי ההסכם והדין".

מלון קדמא, המעוצב בסגנון חאן נבטי, הוקם על-ידי חברת נאות בוקר, הנמצאת בבעלות היזמים הפרטים יעקב מורדוך ורוני פלד (74%) וקיבוץ שדה בוקר (26%). בפברואר השנה התקשרה מלונות הכשרה, המפעילה את רשת מלונות "רימונים", בהסכם לשכירות וניהול מלון קדמא בשדה בוקר, אשר נמצא בשלבי בנייה מתקדמים, וצפוי לכלול כ-123 חדרים וסוויטות, בריכת שחייה מחוממת, ספא, חדר כושר, אולם כנסים ומתקנים נוספים.

בהתאם להסכם הניהול, ולהתחייבות הבעלים על פיו, תקופת הניהול תחל עם השלמת הבנייה של 95 החדרים הראשונים במלון ומסירתם לחברה, ובכל מקרה לא יאוחר מיום 1 בדצמבר, 2018. ההסכם הינו לתקופה של 15 שנים, בכפוף לזכות של כל אחד מהצדדים לקצר את תקופת הניהול לעשר שנים. בהתקיים תנאים מסוימים, רשאי כל אחד מהצדדים לסיים את תקופת הניהול לאחר חמש שנים.

במסגרת ההסכם תשלם מלונות הכשרה לבעלים דמי שכירות שנתיים בסיסיים, וכן דמי שכירות נוספים אשר יחושבו לפי שיעור מתוך חלק ממחזור ההכנסות של המלון מעל רף מינימלי. נוסף על כך, נקבע בהסכם הניהול כי לאחר מועד המסירה, תעמיד מלונות הכשרה לבעלים הלוואה בסכום של עד 10 מליון שקל, אשר תוחזר על פני תקופה של 10 שנים, בדרך של קיזוז מהתשלום המגיע לבעלים בגין דמי השכירות הבסיסיים. 

פרמיה של קרוב ל-50%

בשלהי החודש שעבר חשף כאמור "גלובס" כי עופר נמרודי מנהל מגעים למכירת מניות השליטה במלונות הכשרה לידי איש העסקים הטברייני יחזקאל מורד. בתגובה אישרה הכשרת הישוב של נמרודי, כי היא מנהלת משא ומתן למכירת מחצית מהחזקותיה במלונות הכשרה (41.5%) בתמורה המשקפת שווי חברה של כ-144 מיליון שקל - בדומה לשווי ההון העצמי של החברה, ופרמיה של קרוב ל-50% על השווי שבו היא נסחרת בבורסה (כ-100 מיליון שקל).

מלונות הכשרה פועלת באמצעות רשת רימונים, המונה שמונה בתי מלון בניהולה. שיעור התפוסה במלונות הרשת ברבעון הראשון של 2018 עמד על 64%, לעומת 62% אשתקד. הרשת אינה נחשבת לחלק מליבת העסקים של קבוצת הכשרת הישוב, המתמקדת בתחום הנדל"ן המניב בארץ ובחו"ל. מניותיה של מלונות הכשרה הסבו למשקיעים תשואה שלילית של כ-20% בשלוש השנים האחרונות, על רקע תוצאות כספיות פושרות.

יחזקאל מורד, בעלי חברת יחזקאל מורד עבודות עפר ופיתוח, מכיר היטב את מלונות הכשרה, לאחר שבשנת 2012 רכש מידיה את מלון גלי כנרת בטבריה (שאותו ממשיכה רשת רימונים לנהל גם כיום) תמורת 92 מיליון שקל. עוד קודם לכן, בשנת 2009, רכש מורד מידי חברת מלונות אפריקה ישראל את חברת חמי טבריה, המפעילה מרכז נופש ומרפא, ואת מלון הולידיי אין טבריה, תמורת 97 מיליון שקל.