האם הרשות השנייה תמנע את המיזוג של רשת וערוץ 10?

למועצת הרשות השנייה אין אפשרות רגולטורית למנוע את המיזוג, אך יש בכוחה להקשות עליו באופן משמעותי • יו"ר הרשות השנייה: "אנו בוחנים את הבקשה בהתאם לחוק"

עד לפני שבוע המתינו בשוק התקשורת בנשימה עצורה להחלטתה של הממונה על ההגבלים העסקיים מיכל הלפרין בנושא בקשת המיזוג של ערוץ 10 עם רשת. אישור המיזוג על-ידי הממונה נתפס כמשוכה הרגולטורית המשמעותית ביותר שבלעדיה המהלך לא יכול לצאת לפועל, אך קיימת משוכה נוספת בדרך - אישור מועצת הרשות השנייה, שהיא למעשה הרגולטור שמפקח על הערוצים המסחריים. ואם היה מי שסבור שהחלק הזה צפוי לעבור בקלות - כדאי לו לחשוב שוב.

ל"גלובס" נודע כי כבר לפני 3 שבועות, עוד בטרם התקבלה החלטתה של הממונה על ההגבלים העסקים בנוגע למיזוג, הגיש ערוץ 10 למועצת הרשות השנייה את כל הבקשות הרלוונטיות ליישום המהלך המתגבש - בהן בקשה להחזרת הרישיון, בקשה לאישור הקצעת מניות לבעלי ערוץ 10 ברשת כחלק מתהליך המיזוג ובקשה להעברת מניות של חדשות 10 לרשת.

עם זאת, נראה כי במועצת הרשות השנייה מתכוונים לבחון את הנושא לעומק ולהקשיב לקולות נוספים מעבר לאלה שנשמעו על-ידי הממונה על ההגבלים העסקיים. על אופן ההליך עצמו לאן ובאיזה פורמט יוזמנו הגורמים המעוניינים בכך לבוא לפרוש את טענותיהם - טרם התקבלה החלטה סופית, אך הטון העולה בימים אלה מהמועצה הוא ברור: "לא נהיה חותמת גומי להחלטות הממונה", אומרים שם ומבהירים כי הם מתכוננים לתהליך משמעותי של בדיקה.

נסביר כי אין באפשרות המועצה למנוע את סגירת ערוץ 10, אך יש בכוחה להקשות באופן משמעותי על המיזוג ואף למנוע את העברת חברת החדשות לרשת, מה שבתגובת שרשרת עלול לפגוע במיזוג. על-פי ההסכם, רשת וערוץ 10 מתמזגות לחברה אחת, שבה יחזיקו מניות כל בעלי המניות של שני הערוצים אך בחלוקה מחודשת. למועצה אין אפשרות רגולטורית למנוע זאת - לא היא הגוף המאשר מיזוגים. היא גם לא יכולה לכפות על בעלי המניות של ערוץ 10 להזרים לערוץ כסף כדי להמשיך את פעילותו. אך המועצה יכולה כאמור למנוע את העברת חברת החדשות לרשת. היא גם יכולה אם תרצה לקיים הליך ארוך של בדיקה ולמשוך את ההליך על פני שבועות - ולזמן יש משמעות לגבי ההמשך של הערוץ הממוזג.

כידוע, ערוץ 10 סימן את תחילת אוקטובר כתאריך היעד לסגירת הערוץ. לכולם ברור שכל יום שעובר מגביר את ההפסדים של שלושת ערוצי הטלוויזיה המסחרית, אך במקרה של ערוץ 10 יש לכך השפעות נוספות: בהיעדר תמיכה ופורמטים חדשים, הרייטינג של הערוץ יישחק. תוכניות הערוץ הן הפלטפורמה עליה מוגשות החדשות של הערוץ, וכשהרייטינג של הפלטפורמה נשחק, גם הרייטינג של החדשות בסכנה, כי המקפצה ממנה מוזנקות החדשות היא נמוכה יותר. בפועל חלק לא מבוטל מהאנשים שאמונים על הפעילות השוטפת עזבו למקומות אחרים, כך שגם אם רוצים לעצור את התהליך, זה כבר הגיע לנקודת אל-חזור. גם חברות המדיה ומשרדי הפרסום נוקטים בשלב הזה משנה זהירות, כי לכולם ברור שדינו של הערוץ נחרץ לסגירה.

לכן, למהירות בה יחליטו יו"ר מועצת הרשות השנייה יוליה שמאלוב-ברקוביץ' והמנכ"ל ניר שווקי לפעול יש השפעה מכרעת. הם וחברי המועצה יוכלו להכריע לא רק בין כן או לא, אלא גם כיצד. כזכור, הממונה  על ההגבלים קבעה מגבלה אחת בלבד על המיזוג: שרשת תמכור את חלקה בחדשות 2 לקשת עוד בטרם המיזוג. המועצה תוכל, אם תרצה, להוסיף סייגים נוספים, ובהנחה שהם יהיו ריאליים ולא יכבידו על העסקה באופן שמשנה אותה מהיסוד, אפשר להניח שהצדדים יקבלו אותם. 

ערעור לבית הדין להגבלים

בתוך כך, יש מי שעדיין סבור כי ניתן לשנות גם את החלטת הממונה על ההגבלים העסקיים או לפחות להכניס בה סייגים: ל"גלובס" נודע כי עמותת "הצלחה" בוחנת בימים אלה את האפשרות לערער על החלטת הממונה לבית הדין להגבלים העסקיים.

לדברי עו"ד אלעד מן מהעמותה, "'הצלחה' בוחנת בימים אלה לעומק את האפשרות להגיש ערר על החלטת הממונה, כדי שיתווספו תנאים הכרחיים אגב אישור המיזוג. יש לזכור כי מדובר באישור מתוך כמה אישורים נחוצים להשלמת העסקה, ו'הצלחה' תמשיך ותפעל מול שאר הגורמים המאשרים, ובראשם הרשות השנייה, כדי להציג את עמדתה בנוגע לתנאים שקיומם חיוני לשם אישור המיזוג".

יוליה שמאלוב-ברקוביץ', יו"ר הרשות השנייה, מסרה: "בהמשך לבקשת המיזוג בין ערוץ 10 לבין רשת ובהמשך לאישורה של הממונה להגבלים עסקיים הנוגע לחוק ההגבלים העסקיים, הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו בוחנת את הבקשה בהתאם לחוק הרשות השנייה.

"יש לזכור כי המיזוג יכול להשפיע על שוק הטלוויזיה בישראל במישורים רבים: השקעה בהפקות מקומיות, בתוכניות סוגה עלית, בשידורי חדשות, גיוון התוכניות בעיקר בכל הקשור לקהלי היעד השונים ועוד.

"יצוין כי המיזוג מורכב ממספר בקשות שונות שהרשות שוקלת הן לגופן והן כמכלול. וכמו בכל נושא, הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו תבצע גם בעניין זה בדיקות ובחינות מעמיקות ויסודיות.

"לאחר השלמת כל הבדיקות והדיונים, תגבש מועצת הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו את עמדתה ביחס לבקשה".