על רקע מחאת מנהלי בתיה"ס: בנט מבטיח להם עוד אוטונומיה

שר החינוך אמר הבוקר בכנס של מנהלי אגפי החינוך: ניתן יותר משאבים, גמישות, כלים ותשתיות - ופחות בקרה

"בתפיסת עולמי המערכת צריכה לסכם יעדים עם המנהל ולתת לו לעבוד ולהשיג אותם" - כך אמר היום שר החינוך, נפתלי בנט, על רקע התארגנות של 750 מנהלי בתי ספר, ששוקלים להקים ארגון עובדים יציג, כפי שפורסם לראשונה ב"גלובס" באמצע יולי.

בנט אמר בכנס של איגוד מנהלי אגפי החינוך ברשויות המקומיות כי "בתוכנית החדשה לשנה הקרובה אנחנו נתמקד ב-5 היבטים: יותר משאבים, יותר גמישות, יותר כלים, יותר תשתיות - ופחות בקרה. עשינו עבודת עומק ויצאנו לשמוע מה מפריע למנהלים, כדי לתת להם כלים להצלחה. הבאנו מתווה שלם שיקל את העומס על המנהלים ויגדיל את האוטונומיה וחופש הפעולה של המנהלים".

לא ברור איזו עבודת עומק נעשתה, אך כך או כך, המנהלים כנראה לא חשים שהשינוי בדרך. המנהלים מתייחסים לכך שעל כתפיהם מוטלת אחריות רבה, אך היקף הסמכויות שלהם מצומצם למדי. הם ציינו כי קיים פער עצום בין הצהרות משרד החינוך לגבי אוטונומיה ניהולית לבין המצב בשטח. גם העובדה כי למנהלים אין אפשרות לתגמל בעלי תפקידים בשכר פוגעת ביכולתם לנהל את בתי הספר שלהם בצורה המיטבית. עוד הם העלו כמה סוגיות נוספות שזקוקות לטיפול, כמו כפל רפורמות בבתי הספר השש-שנתיים, חינוך מיוחד וכו'.

לפני כשבוע נערכה פגישה בין נציגים של התארגנות המנהלים לבין מנכ"ל משרד החינוך שמואל אבואב שבו נדונו דרישות המנהלים לקידום מעמדם, הגדלת שכרם וסוגיות נוספות. "מעמד מנהלי בתי הספר הופקר, ובכך נגרם הנזק למערכת החינוך היקרה לנו", כתבו המנהלים במסמך שהציגו בפני אבואב.

מנהלי בתי הספר מאוגדים היום בארגון המורים ובהסתדרות המורים אבל הם חשים שהם לא מיוצגים מספיק, ושקיים ניגוד עניינים בין האינטרסים של המנהלים לאלה של המורים. לכן הם פועלים בימים אלה להקים ארגון יציג משלהם, ועורכים סדרה של פגישות עם יועצים משפטיים, יועצי תקשורת וגורמים נוספים.