פרשת העו"ד וטראמפ: האם זה יסתיים בהדחת הנשיא?

כולם חשבו שמייקל כהן הוא האחרון שיעשה בעיות לטראמפ • אבל אמש - הוא הכריז שהנשיא ביצע פשע פדרלי

מייקל כהן, עורך דינו לשעבר של טראמפ / צילום: Reuters, Brendan McDermid
מייקל כהן, עורך דינו לשעבר של טראמפ / צילום: Reuters, Brendan McDermid

מכל האנשים שהשתתפו במסע הבחירות לנשיאות של טראמפ ב-2016 - תמהיל של שכירי חרב, מלחכי פנכה, אנשים שהצטרפו באיחור, וקבוצת ליבה קטנה של נאמנים - נראה מייקל כהן כאדם בעל הסיכויים הקטנים ביותר לעשות בעיות לבוס.

אבל אתמול - היום השחור ביותר עד כה של נשיאות טראמפ - היה זה כהן שהנחית את המהלומה העזה ביותר על טראמפ. עורך דינו האישי והוותיק של טראמפ, שהצליח לטוס עד כה מתחת לרדאר, הכריז שהנשיא ביצע פשע פדרלי, וחשף כי שילם דמי שתיקה בסכומים שגובהם לא נחשף לשתי נשים בשלב הסיום של מסע הבחירות לנשיאות, וזאת בניגוד לחוק מימון הבחירות הפדרלי.

כהן לא רק נקב בשמו של הנשיא, אלא גם הפריך את הדעה שאם יצליח טראמפ להוכיח שלא הייתה קנוניה בין מטה הבחירות שלו לסוכנים רוסים ב-2016, יגיע הקץ לבעיותיו המשפטיות, והחקירות נגדו יתאדו.

למעשה, התפשטו אתמול בעיותיו של טראמפ הרבה מעבר לסוגיית הקנוניה עם רוסיה. הרשעתו של יו"ר מטה הבחירות שלו לשעבר, פול מנפורט, בהשתמטות ממס ובמרמה בנקאית, הפריכה את טענתו של טראמפ שמסע הבחירות שלו ונשיאותו "ייבשו את הביצה" שבה שורץ הממסד הפוליטי המקצועי המאוס.

מנפורט הוא התגלמות הממסד הפוליטי הזה בעבר ובהווה. המעשים שבגינם הורשע אינם קשורים לעבודתו עבור טראמפ, אך הרושם שנוצר אינו מיטיב עם הנשיא.

טראמפ ינסה לנתק את עצמו ממנפורט ומהעבירות שבגינן הורשע. לאחר שנחת בווירג'יניה המערבית לעצרת בחירות, הביע טראמפ אהדה למנפורט, אך הוסיף כי "אין לזה שום קשר עם הקנוניה הרוסית". טראמפ המשיך לתאר את המאמצים לחשוף קנוניה רוסית כ"ציד מכשפות".

לעומת מנפורט, הנשיא יתקשה הרבה יותר לנתק את עצמו מכהן. באמצעות כמה מילים שנאמרו בבית משפט פדרלי, הצהיר כהן כי פעל במצוות הנשיא כששילם דמי שתיקה לכוכבת פורנו ולדוגמנית פלייבוי כדי להסתיר את הרומנים שלהן לכאורה עם טראמפ, וזאת במסגרת המאמצים לנצח בבחירות לנשיאות ב-2016. גובה דמי השתיקה לא נחשף, וגם זו הפרה של חוקי מימון הבחירות.

חשש ממחיר משפטי ופוליטי גבוה

מבחינת טראמפ ונשיאותו, יש כמה נקודות אור בחשיכה. אחת מהן היא שלכהן אין ככל הנראה הסכם שיתוף פעולה עם רוברט מולר, ולפיכך יש סיכוי שהצהרתו הקצרה בבית המשפט היא כל מה שיושמע בעניין.

נקודת האור השנייה היא שבאמצעות הסכמתו לעסקת טיעון, וידא כהן שלא יתקיים משפט שיכלול דיון מפורט וציבורי בהצהרתו.

הנקודה השלישית והאחרונה היא שהפרות חוקי מימון בחירות נראות למצביעים כסוגיות מעורפלות שמעניינות בעיקר את הממסד הפוליטי המקצועי המרוחק.

אך הסוגיה שאליה התייחס כהן בעקיפין - דמי שתיקה לשתי נשים צעירות שטענו לפרשות אהבים עם טראמפ - אינה מעורפלת כלל וכלל. כמה ממקורביו של טראמפ חוששים זה זמן רב שחשיפת מעשיו בתחום זה תגבה מחיר משפטי ופוליטי גדול יותר מהטענה לקנוניה בינו לבין רוסיה. אתמול (ג') נראה שחששות אלה מוצדקים.

מהבחינה הפוליטית יהיו התוצאות כפולות: הרפובליקנים בקונגרס יצטרכו להחליט אם ההליכים המשפטיים שבהם מעורבים מנפורט וכהן פוגעים בנכונותם להגן על הנשיא. הסיכויים הם שזה לא יקרה, לפחות לא לעת עתה.

אך ככל הנראה תשולב הצהרתו של כהן בדוח שיכין מולר עם תום חקירתו, ובנקודה זו תהיה השאלה האם חשפו התובעים מעשים שעשויים להוביל להדחת הנשיא.

הדמוקרטים מקווים שכאשר זה יקרה כבר תהיה להם שליטה בקונגרס, ויהיו אלה הם שיקבלו את ההחלטה. למרבה האירוניה, ביקר טראמפ בווירג'יניה המערבית בניסיון להבטיח שהדמוקרטים לא יצליחו להשתלט על הקונגרס.

בינתיים, ובאופן מקרי פחות או יותר, חשפה אתמול (ג') הסנטורית הדמוקרטית אליזבת וורן הצעת חוק שאותה תיארה כניסיון למגר את השחיתות ולהגביר את היושרה בחיים הפוליטיים. דבר אחד בטוח, והוא שעסקת הטיעון של כהן והצעת החוק של וורן ישחקו תפקיד בדיון הפוליטי בסתיו המתקרב.