פרקליטו של טראמפ: שילמתי לשחקנית הפורנו בהוראת הנשיא

האמריקאים למדו אמש, ששני מקורבים לנשיא, פול מנאפורט, מנהל מטה הבחירות שלו, ומייקל כהן, פרקליטו האישי, הם עבריינים – אחד הורשע, האחר הודה • פרקליטו של כהן: הוא יוכל להעיד שלטראמפ היה מידע מוקדם על כוונת רוסיה לפרוץ למחשבי קלינטון

מייקל כהן, עורך דינו לשעבר של טראמפ / צילום: Reuters, Brendan McDermid
מייקל כהן, עורך דינו לשעבר של טראמפ / צילום: Reuters, Brendan McDermid

בהשתלשלות אירועים דרמטית, בשני בתי-משפט, התברר אמש לאמריקאים, כי שני אנשים מקורבים ביותר לדונלד טראמפ - פול מנאפורט, מנהל מטה הבחירות שלו במשך כמה חודשים ב-2016, ומייקל כהן, פרקליטו האישי במשך שנים רבות, הם עבריינים; האחד הורשע בבית משפט באלכסנדריה, וירג'יניה; האחר הודה בבית-משפט בניו-יורק.

זו מכה קשה לנשיא, שמצע הבחירות שלו קרא להחזיר חוק וסדר לחברה האמריקאית ושבנאומי הבחירות שלו הבטיח לנקז את ביצת השחיתויות הוושינגטונית. אבל מעבר לשחיקה הנוספת בדימויו, צריך טראמפ להתמודד עם בעיה הרבה יותר קשה: בהודאתו מאשים כהן את הנשיא בשותפות לקנוניה לעבור על חוקי מימון הבחירות.

כהן, איש סודו של טראמפ, שהיה ידוע כ'מאכער' של המיליארדר לפני שנבחר לנשיאות, אמר בבית-המשפט, כי ב-2016, במהלך מסע הבחירות, הורה לו טראמפ לשלם דמי שתיקה לשתי נשים שטענו כי קיימו יחסי מין עם המועמד הרפובליקאי. הכוונה היא לתשלום בסך 130 אלף דולר לכוכבת הפורנו סטפאני קליפורד, שידועה יותר בשם המיטה שלה, סטורמי דניאלס, ותשלום עקיף בסך 150 אלף דולר לדוגמנית פלייבוי, קארן מקדוגאל (בעסקה סבוכה, שבה קנה הטבלואיד "נשנל אינקוואיירר" את סיפורה של מקדוגל ואחר-כך גנז אותו).

כהן הועמד לדין לאחר שהתובע המיוחד, רוברט מולר,שחוקר את המעורבות הרוסית במערכת הבחירות ושת"פ אפשרי של טראמפ ואחרים במעורבות זו, העביר למשרד התובע הפדרלי של מחוז דרום ניו-יורק מידע על פעילויות בלתי חוקיות של כהן, שחלקן אינו קשור לטראמפ.

באפריל פשטו עשרות סוכני FBI על משרדו של כהן, על ביתו ועל חדר במלון שבו הוא מתגורר בזמן שבבית נעשים שיפוצים. כל האתרים נמצאים בניו-יורק. הסוכנים החרימו מסמכים, מחשבים, דיסקים וטלפונים ניידים, לרבות פריטים שקשורים להמחאה שמסר כהן לסטורמי דניאלס כדי להבטיח שלא תיתן פומבי ליחסים שקיימה עם טראמפ. חלק מהמסמכים מנציחים תקשורות חסויות בין עורך-דין ללקוחו, אך החיסיון הזה פג אם התקשורות עוסקות בקשר לביצוע עבירה פלילית.

עם תחילת משפטו הודיע השופט, כי כהן חתם על עסקת טיעון. הוא הודה בביצוע עבירות על חוקי מימון בחירות, בסעיפים רבים שעוסקים בהתחמקות מתשלום מיסים ובסעיף אחד של הונאת בנקים.

כהן, שאמר פעם שהוא מוכן להגן בגופו על טראמפ ולספוג קליע למענו, ניער לחלוטין את נאמנותו למעסיקו לשעבר. הוא אמר שופט, כי התשלומים לשתי הנשים נעשו "בתיאום עם מועמד למשרה פדרלית ולפי הוראתו".

"הייתי שותף להתנהלות זו, במנהטן, ומטרתה העיקרית היתה להשפיע על הבחירות (לנשיאות)", אמר כהן.

הוא צפוי לעונש מאסר שינוע בין 46 ל-63 חודשים. עסקת הטיעון של כהן אינה כוללת התחייבות לשתף פעולה בחקירות שמתנהלות נגד חשודים אחרים, אך עובדה זו אינה מונעת ממנו למסור מידע לחוקרי התובע המיוחד בוושינגטון. התובע יוכל, אפוא, להמליץ לבית-המשפט להפחית את עונשו של כהן כגמול על שיתוף הפעולה שלו. נראה שזה יהיה הכיוון של כהן לאור הצהרתו אמש שהתשלומים של דמי השתיקה לשתי הנשים נעשו בהוראת טראמפ ובתיאום עמו.

ובהתפתחות מפתיעה, מבשרת רעות לנשיא, אמר לפנות בוקר לני דייוויס, פרקליטו של כהן (וידיד אישי של הילארי קלינטון), כי לכהן יש מידע שמאשש שטראמפ היה מודע לתכניות רוסיה לפרוץ למחשבי הילארי קלינטון במהלך מסע הבחירות. דיוויס דיבר בראיון בערוץ החדשות הליברלי MSNBC. אם אכן כך, שיתוף הפעולה הפונטציאלי של כהן עם התובע המיוחד יוכל למוטט את נשיאותו של טראמפ.

קודם לכן אימר דייוויס, כי כהן החליט לתת עדיפות למשפחתו ולארצו על פני נאמנותו לטראמפ. "כהן העיד בשבועה שטראמפ הורה לו לבצע פשע - תשלומים לשתי הנשים שנועדו להשפיע על תוצאות הבחירות. אם התשלומים האלה הם פשע שעליו נותן כהן את הדין, מדוע הם אינם פשע מבחינת דונלד טראמפ"?

ההערכות הן שכהן יודע כל את כל הסודות השמורים ביותר של הנשיא. כהן הוא "הכספת הווירטואלית" של טראמפ, כהגדרת פרשן ב"וושינגטון פוסט", שומר נאמן של כל סודותיו האישיים והעסקיים, והמשרת הנאמן שמוציא אל הפועל את כל מאווייו. למעשה, היה לו רק לקוח אחד: דונלד טראמפ. "היה לו מושב בשורה הראשונה של מופע טראמפ לאורך השנים", אמר אמש אנליסט בתכנית מלל בטלוויזיה. "מה שהוא יודע, אף אחד אחר לא יודע".

בשבועות שחלפו נחשף, כי כהן נהג להקליט בחשאי שיחות שלו עם הנשיא. הוא שחרר לפרסום קלטת של אחת השיחות שבה הוא דן עם טראמפ על תשלום לסטורמי דניאלס.

תובעת פדרלית לשעבר, ג'ויס ווייט ואנס, אמרה שפשיטותFBI על משרדו ומעונו של כהן באפריל שקולות להנחת פצצה מתקתקת על מרפסת ביתו של הנשיא. מארק זאיד, עורך-דין בוושינגטון, ציין, כי תפיסת המסמכים שהיו בחזקתו של כהן צריכה להדאיג מאוד את טראמפ.

במשך חדשים אמרו פרקליטיו של טראמפ, בשיחות פרטיות, כי הם מודאגים מההשלכות של משפט כהן יותר מאשר חקירת התובע המיוחד על מעורבות רוסיה בבחירות.

פרקליטו של טראמפ, רודי ג'וליאני, פרסם אמש את ההודעה הבאה: "בכתב האישום של התביעה נגד כהן אין שום טענות שהנשיא ביצע עבירות כלשהן. ברור, כפי שהתובע עצמו מציין, שפעולותיו של כהן משקפות דפוס של שקרים ואי יושרה לאורך פרק זמן ניכר".

וממש במקביל לדרמה בבית-המשפט בניו-יורק, הגיע לקליימקס משפטו של מנאפורט בבית-המשפט הפדרלי באלכסנדריה. חבר מושבעים הרשיע את פול מנאפורט בשמונה מתוך 18 סעיפי האישום שהוגשו נגדו.

כל סעיפי האישום עוסקים בהתחמקות מתשלומי מס ובהונאות בנקים. את התביעה הגיש התובע המיוחד מולר ותומכי טראמפ קיוו, שאם מנאפורט יצא זכאי, יוחלש מעמדו של מולר. חבר המושבעים אמנם לא היה יכול להגיע להסכמה על 10 סעיפי אישום, אך הרשעת מנאפורט בשמונה סעיפים נחשבת אף היא ניצחון לתובע המיוחד. מנאפורט, בן 69, עלול לבלות את שארית חייו מאחורי סורג ובריח. יתר על כן, בקרוב הוא יועמד לדין בבית-משפט בוושינגטון על אישומים הנוגעים להפרות של חוקי הבחירות.

יש הערכות שבעקבות הרשעתו יתקפל מנאפורט ויסכים לשתף פעולה עם התובע המיוחד.

בעקבות ההרשעה אמר טראמפ: "פול מנאפורט הוא איש טוב. זה לא קשור אלי, אך אני עדיין חש שזה עצוב מאוד".