אסם | בלעדי

רשות ההגבלים התירה לאסם להפיץ גלידות האגן-דאז

אסם, אחת משתי השחקניות המרכזיות בשוק הגלידה המקומי, תחל להפיץ באופן בלעדי את מוצרי האגן-דאז, אף שעד היום התחרתה בהן • רשות הגבלים עסקיים אישרה את הסכם ההפצה לתקופה של 6 שנים

האגן דאז / צילום: שאטרסטוק
האגן דאז / צילום: שאטרסטוק

בעיצומו של הקיץ הלוהט, אישרה רשות הגבלים עסקיים לאסם-נסטלה, אחת משתי השחקניות המרכזיות בשוק הגלידה הישראלי, להפיץ את הגלידות של המותג האגן-דאז (Haagen-Dazs) שבבעלות חברת ג'נרל מילס. בעקבות אישור הרשות, החברה-הבת של אסם-נסטלה, נגה גלידות שמייצרת ומפיצה כיום בארץ את גלידות נסטלה, תחל להפיץ באופן בלעדי גם את הגלידות של האגן-דאז.

שירותי ההפצה הבלעדיים שתעניק נגה גלידות לג'נרל מילס כוללים ניהול לוגיסטי של הובלת המוצר ללקוח, גיבוש וניהול הסכמי הסחר, גבייה וכו'. כמו כן, נגה גלידות לא תפיץ גלידות של יצרנים אחרים בקטגוריית הסופר פרימיום להוציא אלה של ג'נרל מילס. הפטור מאישור הסדר כובל לסכם בין ג'נרל מילס ישראל לבין נגה גלידות הינו לתקופה של שש שנים.

ההסכם דרש את אישור רשות הגבלים עסקיים, כיוון שהגלידות של אסם-נסטלה מתחרות בגלידות של האגן-דאז בקטגוריית הסופר-פרימיום. ברשות הוחלט לאשר את ההסדר שכן התוספת בנתח השוק שמוסיפה ג'נרל מילס לאסם-נסטלה אינו משמעותי ועומד על אחוזים בודדים.

נתח השוק של אסם מתחזק ללא האגן-דאז
 נתח השוק של אסם מתחזק ללא האגן-דאז

השחקנים החשובים הנוספים בתחום הגלידות לצריכה ביתית, הפרימיום והסופר-פרימיום, הם גלידות שטראוס שבבעלות יוניליוור ובן אנד ג'ריס הפועלת בשוק המקומי באמצעות חברת מוצרי איכות אמריקאיים שבבעלות יוניליוור העולמית ובישראל פועלת במנותק מגלידות שטראוס של יוניליוור. 

לדברי רשות הגבלים עסקיים, נתח השוק המאוחד של גלידות אסם-נסטלה והאגן-דאז אינו עולה על נתח השוק של כל אחד ממתחרותיה. הרשות ציינה בהחלטתה כי "אפילו אם כתוצאה מן ההסדר נגרע מתחרה מן השוק, עסקינן במתחרה שולי ואין בכך כדי להשפיע באופן משמעותי על התחרות בשוק".

למעשה, לדעת הרשות, מבחינת ג'נרל מילס מדובר בהסדר יעיל וזאת משום שהיא מחזיקה כיום במערך הפצה מצומצם יחסית למתחרותיה. כלכלני הרשות אף מעריכים כי החבירה החדשה צפויה להביא לעלייה משמעותית במספר הנקודות אליהן מגיעות גלידות האגן-דאז ובכן להוזלה ניכרת של העלות השולית של הפצת מוצרי ג'נרל מילס.

ג'נרל מילס, היא חברה פרטית הנמצאת בבעלות (General Mills International Businesses Two (60% ובודן אחזקות (40%) ועוסקת בייצור, ייבוא ושיווק של מוצרי מזון שונים ובהם מוצרי מאפה קפואים לאפייה ואבקות להכנת עוגות תחת המותג פילסברי (Pillsbury); חטיפי בריאות תחת המותג נייטשר ואלי (Nature Valley); וגלידה תחת המותג האגן-דאז (Haagen-Dazs).

נגה גלידות הינה חברת-בת בבעלות מלאה של קבוצת אסם-נסטלה, והיא עוסקת בייצור, שיווק והפצה של גלידות תחת המותג נסטלה למגזר הקמעונאי והמוסדי. אסם-נסטלה משווקת גלידה באריזות אישיות, ואריזות משפחתיות תחת מספר מותגים שהעיקריים בהם הם: לה-קרמריה, אקסטרים, לה-פרוטה, ג'ויה, גומיגם, קראנץ וקוקילדה.