במרחק 50 מטר: מלחמת סופר פארם ניו פארם מתחילה באילת

ראש בראש: רגע לפני ששופרסל תשיק את המיתוג המחודש של ניו פארם, סופר פארם פותחת סניף חדש בצמוד לסניף החזק ביותר של ניו פארם בטיילת באילת • מנגד, ניו פארם לא נותרת חייבת ונכנסת ללוקיישן שפינתה המתחרה בתל אביב

רשת סופר פארם, בניהולו של ניצן לביא, פתחה בחודשים האחרונים סניף חדש בטיילת אילת, סמוך למלון מלכת שבא שבעיר. אלא, ש-52 מטרים בלבד משם, כבר פועל סניף ותיק של ניו פארם, שנרכשה לאחרונה על ידי רשת שופרסל, שנחשב לסניף החזק ביותר, ה"בוננזה" של רשת הדראגסטורים.

מדובר במיקום אטרקטיבי במיוחד עבור סניף של סופר פארם, שהוקם בהשקעה מוערכת של כ-2.5 מיליון שקל. באיתור המקום הושקעה מלאכת מחשבת, כשהרשת חיפשה מיקום אטרקטיבי לפתיחת סניף בטיילת במשך כ-3-4 שנים. הנכס החדש אליו נכנסה סופר פארם הורכב ממספר חנויות פנימיות ששכנו במקום, שאוחדו עבור פתיחת הסניף, בנכס אותו שוכרת החברה מבעלים פרטי. הסניף החדש של סופר פארם משתרע על שטח של כ-500 מ"ר, ובאופן טבעי הוא משפיע על תנועת הלקוחות בסניף הקיים של ניו פארם.

פתיחת הסניף החדש של סופר פארם באילת נעשתה בעיתוי בעייתי עבור שופרסל-ניו פארם - חודשים בלבד לאחר שהחליטה שופרסל לרכוש את ניו פארם מידי קבוצת המשביר. שופרסל ודאי לא ביצעה את העסקה בגלל המיקומים השל ניו פארם, אלא מתוך ידיעה שחלק משמעותי מהסניפים נמצא במיקומים לא אטרקטיביים בלשון המעטה, אבל מובן שמדובר בפגיעה בבטן הרכה שלה, כשבענף מציינים שהיה זה הסניף החזק ביותר מבחינתה לאורך השנים. שופרסל השלימה את רכישת הרשת בסוף דצמבר 2017 לפי שווי של 128 מיליון שקל, וכיום היא מפעילה 64 סניפים של הרשת.

סופר פארם כבר פועלת בעיר אילת באמצעות מספר סניפים, כשאחד מהם נמצא גם הוא בסמיכות לטיילת - בקניון מול הים, זאת בנוסף לסניפים במתחם ביג אילת, וברחוב שדרות התמרים. בסך הכל מונה הרשת כ-240 סניפים, ומחזור המכירות השנתי שלה נאמד בכ-4.8 מיליארד שקל המיוחס לפעילותה בישראל.

אך כאן לא נגמר משחק השחמט בין שתי ענקיות הקמעונאות המקומיות, וגם ניו פארם עצמה מתחמשת לקרב בשוק הפארם.  ל"גלובס" נודע כי ניו פארם שכרה את הנכס בו פעלה סופר פארם בתל אביב ברחוב קרליבך, והיא משפצת אותו בימים אלה לטובת פתיחת סניף במיתוג החדש שלה. סופר פארם פינתה לאחרונה את הסניף, כשהחליטה לסגור אותו עם פתיחת הסניף שלה בקניון גינדי TLV בעיר. גורמים בתחום טוענים כי סופר פארם החליטה לסגור את הסניף בעקבות פעילות נמוכה. במקביל, משפצת ניו פארם סניף נוסף במתחם רוגובין פדרמן סינמה סיטי בעיר נתניה, וכמו כן, היא מנהלת מו"מ לפתיחת 2-3 סניפים נוספים.

לאחרונה נחשפה ב"גלובס" התוכנית האסטרטגית של ענקית המזון הגדולה בישראל לרשת הדראגסטורים ניו-פארם, לפיה היא מתכננת לפתוח ב-5 השנים הקרובות חנויות בקצב של 12-8 חנויות בשנה, ולהגיע לפריסה כוללת של למעלה מ-100 סניפים, עם שאיפה להכפיל את מחזור המכירות שלה שעומד כיום על קצת יותר מ-500 מיליון שקל.

ניו פארם צפויה להשיק את מהלך המיתוג מחדש שלה בחודשים הקרובים, והוא עשוי להיות מכריע לגבי עתידה של הרשת. תמיר בן-שחר, ממשרד הייעוץ צ'מנסקי בן-שחר, שבחן לפני כעשור את כוח המותג של ניו-פארם לעומת סופר-פארם, ציין בהקשר של המיתוג של שתי רשתות הפארם כי "עדות לעוצמת המותג של סופר-פארם ביחס לניו-פארם היא העובדה שמצאנו במודל ביקושים, כי השלט של סופר-פארם שווה 600 אלף שקל תוספת פדיון חודשית על ניו-פארם, גם כשהוא ניצב בדיוק באותו המיקום".

ההשקה הרשמית, כולל המיתוג המחודש של ניו-פארם, צפויה לצאת לדרך אמנם רק בעוד כחודש וחצי, אך בפועל שופרסל כבר מכינה את השטח באמצעות רצף של השקות חדשות בתחום הפארם ומבצעים שמטרתם להרגיל את הצרכנים לחפש גם את מוצרי הפארם שלהם בשופרסל.

נזכיר כי גם סופר פארם וגם שופרסל הגיעו לצו מוסכמים עם הרשות להגבלים עסקיים שמבטלים את הסדרי הבלעדיות של השתיים בקניונים ובמרכזים המסחריים, עם כמה מגבלות וסייגים.