בשנים הקרובות תמשיכו לשבת מאחורי ההגה ולנהוג בעצמכם

לקראת רבעון סוער באוטו-טק המקומי, מה סבור אמנון שעשוע על עתיד הרכב האוטונומי (כרגע לא להמונים), היכן מסתתר הערך המוסף הסמוי של אינטל בעסקה עם מובילאיי ואיך מצרפים את טויוטה וסין לחבילה • וגם: מי עשוי להיות היוניקורן הישראלי הבא בענף

פרופסור אמנון שעשוע  / צילום: מיכל רז חיימוביץ
פרופסור אמנון שעשוע / צילום: מיכל רז חיימוביץ

בחודש אוגוסט יצאו להקות ענק של הייטקיסטים לאחת הנדידות העונתיות הגדולות ביותר שמוכרות בעולם הטבע, והעניקו לענף האוטו-טק רגיעה מבורכת. אבל התמונה שמצטיירת מעבר לפינה רחוקה מאוד מלהיות רגועה. הרבעון האחרון של השנה עתיד כנראה להיות סוער ביותר, ולא מן הנמנע שלמונה הגיוסים בענף יתווספו עד סוף 2018 עוד כמה מאות מיליוני דולרים ואולי אפילו איזה אקזיט קטן.

שני אירועים יספקו בחודשים הקרובים במה להתרחשויות בענף: תערוכת הרכב הבינלאומית של פריז בספטמבר וכמובן ועידת ראש הממשלה לתחליפי דלקים, שתתקיים בשלהי אוקטובר ועתידה להביא לישראל, כמו כל שנה, מנהלים ומקבלי החלטות מהשורה הראשונה של תעשיית הרכב העולמית שמתעניינים מאוד בעשייה המקומית הרוחשת בתחום.

אבל עם כל הכבוד לחברות הסטארט-אפ, בלב האקו-סיסטם של התחבורה החכמה בישראל עדיין ניצבת מובילאיי, ספינת הדגל של האוטו-טק הישראלי, שממשיכה לשאוב לישראל את תעשיית הרכב על כל גווניה, לצד לא מעט משקיעים כבדים.

מחברת נישה לענקית גלובלית

כדרכן של ספינות דגל שמפליגות למרחקים, גם מובילאיי נוטה להתייחס לנמל הבית הישראלי שלה כאל מובן מאליו ושומרת על מדיניות של עמימות כלפי המדיה הישראלית. לפיכך, כדי ללמוד על הנעשה כיום בחברה אנחנו צריכים לפנות למקורות זרים, בבחינת "דברים שרואים משם לא רואים מכאן". המידע שהצטבר בשבועות האחרונים מצייר תמונה של חברת נישה שנמצאת בתהליך מואץ של הפיכתה לענקית גלובלית.

מראיון שהעניק החודש פרופ' אמנון שעשוע לסוכנות הידיעות היפנית "ניקיי אסיה", למדנו שמספר המועסקים בחברה הירושלמית זינק מכ-800 איש ערב הרכישה לכ-1,400 כיום, כולל עובדים ש"היגרו" לחברה מאינטל. "אנחנו חברה-בת עצמאית", סיפר שעשוע למדיה היפנית, "אינטל היא שותפה אידיאלית. היא עוזרת לנו במה שהיא יכולה ולא דוחפת לנו דברים שאנחנו לא צריכים".

למדנו גם, שלצד שיתוף הפעולה של מובילאיי עם ניסאן, שקיומו פורסם בעבר, יש לה גם שת"פ עם מאזדה ומיצובישי והיא חוברת כיום לסוני לצורך פיתוח חיישנים. מעניינת עוד יותר היא מערכת היחסים עם טויוטה. בראיון אמר שעשוע כי "מובילאיי הייתה רוצה לשתף פעולה עם טויוטה בעתיד" וזו בהחלט התפתחות מעניינת. טויוטה הייתה עד כה אגוז עסקי בלתי ניתן לפיצוח בשל דרישתה החד-משמעית לקבל גישה לקוד המקור של המערכת-על-צ'יפ של מובילאיי לצורך ביצוע התאמות עצמאיות.

זו דרישה די מקובלת בתעשיית הרכב, אך עד כה דחתה מובילאיי בקשות כאלה על הסף. השנה היא הכריזה כי בכוונתה לשווק גרסה עם קוד פתוח של המערכת שלה לצדדים שלישיים ולא מן הנמנע שהשינוי הזה יצרף אליה את טויוטה, אחד הלקוחות הגדולים הנחשקים ביותר בתעשיית הרכב.

הדבר המעניין ביותר מבחינתנו בראיון הוא נקודת המבט המפוכחת של שעשוע על עתיד הרכב האוטונומי בעולם בשנים הקרובות. להערכתו, השוק הזה יתפצל לשני זרמים עיקריים: מצד אחד "מוניות רובוטיות", כלומר תחבורה אוטונומית ציבורית ושיתופית נוסח אובר ושות'; ומצד שני רכבי יוקרה יקרים ואוטונומיים, שבהם העלות הגבוהה של החומרה והתוכנה שנדרשות לנהיגה אוטונומית מלאה "תיספג" בעלות הכוללת של המכוניות, והנהיגה האוטונומית תשמש כמקדם מכירות לאנשים עשירים, שרוצים רכב עם "נהג פרטי ממוחשב". לדבריו מדובר בתוספת של 10% עד 15% לעלות הרכב, כלומר סדר גודל של אלפי דולרים ואולי אפילו מעבר לזה.

ומה עם ההמונים, שיכולים להרשות לעצמם לרכוש רק מכוניות רגילות וזולות? כדי שגם אנחנו נהנה מהמהפכה האוטונומית, נצטרך כנראה להמתין עוד זמן רב, ייתכן ששנים, עד שהעלויות יירדו מספיק.

הערך המוסף הנסתר של אינטל

מהמדיה האירופית למדנו החודש גם כמה דברים חדשים ומעניינים על הנעשה מאחורי הקלעים של המרוץ לפיתוח הצ'יפים העתידיים של מובילאיי. החודש התראיין מרקו מונטי, נשיא חטיבת הרכב של ענקית הצ'יפים STM, שהיא יצרנית ה"סיליקון" העיקרית של מובילאיי, וסיפר כי החברה שלו נמצאת בשלבים מתקדמים מאוד בפיתוח הדור החמישי של המערכת-על-צ'יפ של מובילאיי, EYEQ5, שתאפשר אוטונומיה מלאה.

לדבריו, מלאכת הפיתוח מתבצעת לראשונה בשיתוף עם אינטל והצ'יפ עתיד להיות מיוצר בטכנולוגיה סופר-מתקדמת של 7 נאנו-מטר. מונטי חשף גם כי STM כבר עובדת כיום על פיתוח הדור הבא של המערכת-על-צ'יפ, שייקרא EYEQ6 - זו הפעם הראשונה שאנחנו שומעים את השם הזה - והייצור שלו מתוכנן כבר ל-2022.

הצ'יפ העתידי מבשר מעבר לליבת אטום מבית אינטל, שמסתבר כי אינה מבזבזת זמן; לצד ההכנסות הצפויות משיווק גלובלי של מערכות ה-ADAS (עזרי סיוע לנהיגה) של מובילאיי, מתכוונת אינטל להשתמש בחברה-הבת כפלטפורמה שיווקית למכירת עשרות מיליוני מעבדים מתוצרתה.

אגב, מלבד מובילאיי, ל-STM יש עוד לקוחות בתחום ה-ADAS: מונטי מגלה שהחברה שלו עובדת כיום על פיתוח צ'יפ ראיית מכונה עבור ספק טיר1 יפני גדול. הצ'יפ יאפשר בין השאר עיבוד של תמונה ב-360 מעלות "ממעוף הציפור", היתוך של חיישנים ולמידה עמוקה (בינה מלאכותית). זה אומר שגם המתחרים לא שוקטים על השמרים ועשויים להפתיע את מובילאיי בסיבוב.

השוק הסיני: יעד אסטרטגי

אחד השווקים בעלי הפוטנציאל הגדול ביותר כיום לשיווק מערכות ADAS הוא סין. מובילאיי כבר נמצאת בשוק הסיני כשבע שנים, ותחת אינטל היא ממשיכה את החדירה שלה לתעשיית הרכב הסינית.

החודש התראיינה לעיתונות הסינית סו שופינג, המנכ"לית המקומית של מובילאיי בסין, וחשפה כמה תובנות מרתקות. לדבריה, פעילותה העסקית של מובילאיי יותר מהכפילה את עצמה בכל אחת משנות הפעילות במדינה והיא משתפת כיום פעולה עם ספקי טיר 1 מקומיים ובהם חברת Highrun, שחתמה לאחרונה על שת"פ אסטרטגי גם עם אינוויז הישראלית (ראו  בהמשך).

מובילאיי היא גם הספקית המרכזית של מערכות ADAS ליצרנית האוטובוסים יוטונג, בדגש על אוטובוסים חשמליים, והיא עתידה לחדור לחברת התחבורה הציבורית של שנחאי, שמפעילה צי אוטובוסים מהגדולים בעולם, לצד חדירה נמרצת לשוק המשאיות הענק של סין - בשלב הראשון עבור משאיות לחומרים מסוכנים.

מובילאיי נדרשת כיום לבצע לוקליזציה בסין כדי לעקוף מחסום עסקי ורגולטורי שניצב בפני הרבה חברות רב-לאומיות. אחד הפתרונות שהיא עתידה לנקוט הוא הקמת מפעל הרכבה בסין למערכות שלה, כדי להוריד את המיסים והעלויות של המערכות. במקביל היא עובדת עם הרגולטור הסיני כדי לעדכן כמה תקנים מיושנים, שעשויים להיות בעייתיים למערכות מתקדמות. מובילאיי גם נמצאת בשלב מתקדם של מיפוי הכבישים בסין, בשיתוף עם חברה מקומית.

היוניקורן הבא מעבר לפינה?

בשעה שמובילאיי עסוקה בטיפוס על החומה הסינית, הולכים ומתרבים הסימנים להיווצרותו של עוד יוניקורן - חברה של מיליארד דולר דולר פלוס - בענף האוטו-טק הישראלי. כבר הקדשנו במדור הזה לא מעט שורות לאינוויז הישראלית, שמפתחת וממסחרת כיום חיישן לייזר (LIDAR) מתקדם לרכב חכם ובחודש האחרון נרשמו עוד התפתחות חיצוניות בזירה הזו.

אחת מהן הייתה דיווח של סוכנות הידיעות בלומברג כי חברת Quanergy האמריקנית, אחת המתחרות המרכזיות של אינוויז בתחום הליידרים, והחברה הראשונה בתחום שזכתה לשווי של יוניקורן (הגיוס האחרון שלה היה לפי שווי 1.6 מיליארד דולר) נמצאת בקשיים.

על פי אותו דיווח, החברה הקפיאה כוונות לצאת להנפקה חדשה ועשויה לנטוש בכלל את תחום הרכב לטובת שווקים אחרים כמו השוק הביטחוני.

הידיעה הוכחשה על ידי החברה אולם אם יש בה ממש היא עשויה לפנות מחסום תחרותי לא קטן מדרכה של אינוויז, במיוחד לאור העובדה שקוואנרג'י נחשבה לקוחה מרכזית של קונצרן דיימלר.

במקביל הביקוש לחיישני ליידאר זולים (יחסית) בתעשיית הרכב ממשיך להתפוצץ ומחקר עדכני שפורסם החודש מעריך כי היקף השוק הזה יגיע בתוך כ-4 שנים ל-9.9 מיליארד דולר בשנה (כולל שוק המשאיות). כל זה עשוי להעניק תאוצה רצינית להנפקה הבאה של אינוויז. מצד שני, אפשר לראות בכך גם תמרור אזהרה למשקיעים: אפילו יוניקורנים שרוכבים על הייפ האוטו-טק לא חסינים מפני מהמורות.

ונסיים בעוד תובנה שחלק פרופ'  שעשוע עם הניקיי: "אני מאמין שהתחרות תלך ותתכווץ כי כאשר בונים רכב אוטומטי יש צורך באימותים וערובות כה מחמירים, עד שרק מעט מאוד שחקנים יכולים להמשיך בסוג כזה של פיתוח... בשנתיים הבאות נמשיך לשמוע סוג של רעש, אבל אני סבור שעד 2020 או 2021 השוק יתחיל להתכנס סביב מספר קטן מאוד של שחקנים".