לידיעת מזרחי ופועלים: הסדר עם בנק שוויצרי נוסף בארה"ב

בנק באסלר השויצרי ישלם קנס של 60.4 מיליון דולר, בעוד בדוחותיו הוא הפריש בגין החקירה כ-100 מיליון דולר

קנסות / צילום: Shutterstock
קנסות / צילום: Shutterstock

הרשויות האמריקאיות ממשיכות להגביר את הקצב בסגירת החקירות מול הבנקים בנושא הסיוע בהעלמות מס ללקוחותיהם האמריקאיים. לאחר שבחודשים האחרונים הגיעו הרשויות להסדר עם 3 בנקים, כעת מגיע הסדר עם בנק שוויצרי נוסף.

משרד המשפטים האמריקאי הודיע אתמול כי הגיע להסדר פשרה עם בנק באסלר (Basler), ולפיו הבנק ישלם קנס של 60.4 מיליון דולר על מנת לסגור את הפרשה. נציין כי באסלר הפריש בדוחותיו הכספיים כבר בסוף שנת 2013 סכום גבוה יותר בגין החקירה של 100 מיליון דולר.

המסקנה היא שהפרשה גבוהה בדוחות הכספיים אינה מהווה מבחינת הרשויות האמריקאיות הודאה באשמה, והקנס הסופי יכול להיות נמוך יותר. מדובר במסקנה חשובה במיוחד עבור מזרחי טפחות, שמפרסם מחר את דוחותיו הכספיים. הבנק קיבל מהאמריקאיים דרישה לקנס בגובה של 342 מיליון דולר בגין חקירה זו. בבנק אמנם מסרבים לדרישה ומבקשים לקיים מו"מ בנוגע לגובה הסכום, אבל הם יצטרכו לבצע מחר הפרשה בגין החקירה בעקבות ההתפתחויות בה. עדיין לא ברור מה יהיה גובה ההפרשה. עד כה הפריש הבנק 46 מיליון דולר בלבד בדוחותיו בגין חקירה זו.

ובחזרה לבנק באסלר: מהודעת משרד המשפטים האמריקאי עולה כי הבנק ניהל 1,144 חשבונות ללקוחות אמריקיים שניהלו בשיאם סכום של 813 מיליון דולר. רוב הכסף לא הוצהר לתשלום מס בארה"ב, על אף שהיה חייב בכך.

הקנס שישלם באסלר נחלק ל-3 חלקים: 17.2 מיליון דולר זה היקף המס המוערך שלא שולם על ידי הלקוחות האמריקאיים ש"החביאו" את כספיהם בבנק השויצרי. 29.7 מיליון דולר משקפים את הכנסות הבנק מאותם כספים שהועלמו בהם מסים בין השנים 2002-2012, ו-13.5 מיליון דולר המהווים 22% מסך הקנס, מהווה את רכיב "העונש" על העבירות. בסה"כ מסתכם הקנס כאמור ב-60.4 מיליון דולר.

הגברת קצב סגירת החקירות של הרשויות בארה"ב יכול ללמד על כך שגם במזרחי טפחות וגם בבנק הפועלים עשויה החקירה להסתיים בזמן הקרוב, אולי אף עד סוף השנה. מכיוון שמזרחי טפחות כבר קיבל הודעה לתשלום קנס, נראה כי הוא צפוי לסיים את הפרשה לפני בנק הפועלים, אולם השאלה המרכזית היא באיזה מחיר.