טראמפ טוען שגוגל לא קישרה לנאומים שלו. המציאות שונה

נשיא ארה"ב פרסם סרטון שבו נטען כי בעוד שבמהלך כהונת אובמה גוגל פרסמה מדי שנה קישור באתר שלה לנאום השנתי של הנשיא, בכהונת טראמפ היא לא עושה זאת • גוגל הוכיחה שהנשיא טועה

הנשיא דונלד טראמפ / צילום: רויטרס, Kevin Lamarque
הנשיא דונלד טראמפ / צילום: רויטרס, Kevin Lamarque

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ממשיך במתקפה על גוגל, והפעם טוען להתייחסות מפלה כלפיו, לעומת ההתייחסות ענקית הטכנולוגיה לקודמו בתפקיד ברק אובמה. טראמפ פרסם סרטון בחשבון הטוויטר שלו תחת ההאשאג #StopTheBias (די להטיות) שבו נטען כי במהלך כהונת אובמה, גוגל פרסמה מדי שנה קישור באתר שלה שמעודד את המשתמשים לצפות בלייב סטרים של הנאום השנתי של הנשיא על מצב האומה. לפי הסרטון, גוגל הפסיקה לעשות זאת לאחר שטראמפ נבחר להיות נשיא. הסרטון מראה צילומי מסך של עמוד הבית של גוגל מהתאריכים בהם שני הנשיאים נאמו, כאשר בנאומי אובמה יש קישור לצפייה, ואילו בנאומי טראמפ הוא חסר.

 

גוגל הכחישה הטייה, והסבירה כי נאומי אובמה בשנים 2010-2016 אכן קודמו באתר הבית של גוגל, אך כך גם הנאום של טראמפ ב-2018. גוגל אף סיפקה לכתבים קישור לפוסט בפורום של תומכי טראמפ ברשת החברתית רדיט מה-30 בינואר 2018, תאריך הנאום של טראמפ, שמראה צילום מסך של אתר הבית של גוגל עם קישור לנאום.

צילום המסך מרדיט שמוכיח כי גוגל שיתפה קישור לנאומו של טראמפ
 צילום המסך מרדיט שמוכיח כי גוגל שיתפה קישור לנאומו של טראמפ

לגבי נאומו של טראמפ מ-2017, גוגל מודה שלא קישרה אליו מעמוד הבית שלה, אך מסבירה כי מדובר בנאום הראשון של טראמפ, וגוגל לא קישרה גם לנאום הראשון של אובמה, ב-2009 (שלא מוזכר בסרטון שפרסם טראמפ). הסיבה, לפי גוגל, היא שנאומים ראשונים לכהונתם של נשיאים אינם "נאומים על מצב האומה" אלא נאומים לשני בתי הקונגרס.

בנוסף לתגובה של גוגל, גם בדיקה של אתר גיזמודו מטילה ספקות לגבי אמינות הסרטון שפרסם טראמפ. לפי גיזמודו, צילומי המסך בסרטון נמשכו ככל הנראה מאתר ה-Wayback Machine, ארכיון לעמודי רשת מתאריכים שונים, שעשוי לא לשקף באופן מדויק שינויים בחלקים אינטראקטיביים של האתר, כמו לינקים ליוטיוב לייב. מארק גראהם, מנהל הוויבק מאשין שלח לגיזמודו צילומי מסך נוספים מהאתר שמאשרים כי גוגל אכן קישרה לנאום טראמפ ב-2018, ואמר כי היה קשה יותר למצוא אותם באתר.

בנוסף, בגיזמודו טוענים כי צילום המסך מ-2016 שמופיע בסרטון לא אמין מכיוון שהלוגו של גוגל שמופיע בו שונה מהלוגו של גוגל באותה תקופה.

מוקדם יותר השבוע טראמפ טען בציוץ שפרסם כי גוגל מטה את תוצאות החיפוש נגדו, כך שהתוצאות יראו יותר סיפורים שליליים מחיוביים לגביו, ומתעדפות "פייק ניוז" וחדשות מאתרים בעלי נטייה לצד הפוליטי השמאלי לעומת מקורות מאתרים קונסרבטיביים. טראמפ לא סיפק הוכחות לטענותיו. טראמפ אף אמר כי על גוגל, טוויטר ופייסבוק "להיזהר" מאחר שלדבריו הן מצנזרות ומשתיקות קולות שמרניים.

בשבוע הבא צפויים נציגי פייסבוק, גוגל וטוויטר להעיד בפני הקונגרס, בשימוע בנושא צנזורה והתערבות בבחירות. מנכ"ל טוויטר ג'ק דורסי ומנהלת האופרציה של פייסבוק, שריל סנדברג, אישרו כי ישתתפו בשימוע.