הקבינט אישר: לוויין התקשורת עמוס 8 ייבנה בתע"א

זאת תוך מתן תמיכה ממשלתית בתעשיית החלל הישראלית • בחודשים האחרונים חברת חלל תקשורת הודיעה כי תרכוש את לוויין התקשורת העתידי שלה מחברת לוריאל האמריקאית • בחודשים האחרונים חלל תקשורת עצרה, פעמיים, את תכניותיה לגייס אג"ח מהציבור כדי לממן את העסקה • גורמים בתעשיית החלל העריכו כי הרקע להפסקת הגיוסים הוא ההודעה של ממשלת ישראל שלפיה היא תבנה לוויין תקשורת משלה על טהרת התעשייה המקומית

בשורות טובות לתעשייה האווירית: משרד המדע ומפעל חלל של תע"א יפתחו וייצרו עבור המדינה את לוויין התקשורת החדש, עמוס 8 וזאת לאחר שאמש (א') הקבינט המדיני ביטחוני אישר את המהלך. על פי הערכות שהועלו בעבר, עלות הפיתוח והיצור של לוויין תקשורת בישראל היא מעל 200 מיליון דולר.

החלטת הקבינט התקבלה על רקע הספקות שהועלו במהלך השנה האחרונה בנוגע לתכנית הפיתוח והייצור של עמוס 8 במפעל חלל של התע"א. בחודשים האחרונים חברת חלל תקשורת, שהיא הלקוח המרכזי של לווייני תקשורת המיוצרים בתע"א, הודיעה כי תרכוש את לוויין התקשורת העתידי שלה מחברת לוראל האמריקאית. שר המדע והטכנולוגיה אופיר אקוניס התייחס לאישור ההחלטה ואמר: "ההחלטה בעלת משמעות אסטרטגית ארוכת טווח ועונה על צרכים קיומיים חיוניים למדינה. פיתוח ויצור הלוויין בישראל יאפשרו שמירת עצמאות מוחלטת בתחום התקשורת הלוויינית ובנייתו בישראל תשמר ידע ומומחיות בתחום".

יו"ר התע"א, הראל לוקר מסר: "לווייני התקשורת הם חלק ממערך אסטרטגי של מדינת ישראל ויש לשמר את יכולותיה העצמאיות של המדינה בתחום. עמוס 8 יבטיח יכולות מיטביות בתחום הלוויינות למדינת ישראל ולמשתמשים בו".

הראל לוקר / צילום: תמר מצפי
 הראל לוקר / צילום: תמר מצפי

חלל תקשורת טענה בעבר כי מחיר לוויין המיוצר בישראל גבוה מדי, ולכן בחרה להתקשר עם לוראל לקראת רכש של לוויין, בעלות של 112 מיליון דולר. חלל הוסיפה וטענה כי משך זמן הפיתוח והיצור של לוויין כזה בישראל יהיה ארוך מזה שבארה"ב. המהלך של חלל הגביר את הדאגה על עתיד תעשיית לווייני התקשורת בישראל, ובכירים בתעשייה האווירית הזהירו כי בהעדר תמיכה ממשלתית סדורה היא תפסיק את פעילותה בתחום ותתמקד בפיתוח וביצור של לוויינים אחרים, כמו לווייני תצפית המשמשים לצרכים צבאיים.

בחודשים האחרונים חלל תקשורת עצרה פעמיים את תכניותיה לגייס אג"ח מהציבור כדי לממן את העסקה של רכש הלוויין מלוראל. גורמים בתעשיית החלל העריכו כי הרקע להפסקת גיוסי האג"ח הוא מכתב כוונות שממשלת ישראל שלחה לחברה, ובו צוין כי המדינה תבנה לוויין תקשורת משלה על טהרת התעשייה המקומית ותמקם אותו בנקודת החלל שמיועדת ללוויין עמוס 8. אף שמדובר בלוויין תקשורת, לממשלת ישראל יש אינטרסים בתחום זה ובעבר היא שכרה מחלל שירותים שונים הקשורים אליו.

המשבר בתעשיית לווייני התקשורת עלה לכותרת בעקבות הפיצוץ בלוויין התקשורת עמוס 6 שפותח ויוצר בתעשייה האווירית עבור חלל תקשורת. הוא הושמד לפני שנתיים, בספטמבר 2016 כשהיה על כן השיגור באתר קייפ-קנוורל שבארה"ב, בעת שהרקטה שהיתה אמורה לשאת אותו לחלל התפוצצה כתוצאה מכשל טכני. מדובר ברקטה של חברת ספייס אקס שבבעלות המיליארדר אילון מאסק.

עמוס 6, שהושמד טרם שיגורו לחלל נחשב ללוויין תקשורת מתקדם ובין השאר, חלל תכננה למכור באמצעותו שירותים לפייסבוק במסגרת המיזם שלה לחבר את יבשת אפריקה לרשת האינטרנט. על פי הערכות של גורמים בתעשיית החלל, הלוויין עמוס 8, שהמדינה תזמין מתע"א, יכלול עדכונים מתקדמים ומערכות חדישות באופן שיהפוך אותו ללוויין הדיגיטלי המתקדם ביותר שיוצר אי פעם בישראל.

בהודעה שמסר משרד המדע בצהריים, נכתב כי "איכות השידור לקהל הלקוחות של לוויין התקשורת תשתפר ותורחב, הפיתוחים החדשניים שיפותחו בלוויין ישליכו גם לפרויקטים טכנולוגיים נוספים וישפרו מאת התחרותיות של תעשיית החלל הישראלית בעולם"

משרד המדע ביסס את המלצותיו בנוגע לתכנית הלוויין עמוס 8 על מסקנות של ועדה מיוחדת בראשות מנכ"ל המשרד, פרץ וזאן. הוועדה הוקמה זמן קצר אחרי הפיצוץ ברקטה שהיתה אמורה לשאת את עמוס 6 לחלל, ובדיוניה היא האירה את החסמים ואת הקשיים שמעיבים את תעשייה זו ומקשים של שרידותה מול חברות ענק שפועלות בתחום זה בעולם.

הוועדה המליצה להקצות לתחום לווייני התקשורת תמיכה ממשלתית בהיקף של עשרות מיליוני שקלים בשנה, תוך הגדלת תקציב סוכנות החלל הישראלית. חרף המלצות אלה, משרדי הממשלה התקשו להקצות את מלוא הסכומים שיאפשרו את יישום המלצות הוועדה.