מחיר שירותי השכרת טלוויזיה בבתי החולים יירד ל-20 ש' ללילה

זאת החל מחודש נובמבר, במקום 25 שקל לחבילת בסיס ו-37 שקל לחבילת פרימיום ללילה בשבוע הראשון לאשפוז • לדברי גורם במשרד הבריאות, במשרד שוקלים להתחיל לסבסד את הצפייה בטלוויזיה למאושפזים בבתי החולים הממשלתיים

מטופלת בבית החולים השיקומי אלין / צילום: ליאור מזרחי
מטופלת בבית החולים השיקומי אלין / צילום: ליאור מזרחי

הסוף לתשלום המופרז על צפייה בטלוויזיה בבתי חולים? החל מחודש נובמבר הקרוב מחיר שירותי השכרת טלוויזיה בבתי החולים הממשלתיים יירד ל-20 שקל ללילה עבור חבילת צפייה בסיסית, ול-35 שקל עבור חבילת פרימיום. זאת במקום 25 שקל כיום לחבילת בסיס ו-37 שקל לחבילת פרימיום ללילה בשבוע הראשון לאשפוז. המחירים צפויים לרדת לאורך משך האשפוז (זאת בדומה למנגנון הקיים כיום, ראו טבלה). 

עם זאת, מאחר שמדובר בשירות שהולך ונכחד לאור פתרונות צפייה אלטרנטיביים בדמות סמארטפונים או טאבלטים, גורם במשרד הבריאות העריך היום (ג') בשיחה עם "גלובס" כי לאור היקף הצריכה המצומצם עשוי המשרד כבר ב-2019 לסבסד את הצפייה בטלוויזיה למאושפזים בבתי החולים הממשלתיים. זאת, בדומה לשירות שמוצע בבתי החולים הפרטיים דוגמת אסותא או מדיקל סנטר. למעשה, ישנם בתי חולים שכבר הוציאו את מתקני הטלוויזיה, בהם הלל יפה בחדרה וזיו בצפת, ובבתי החולים שבהם השירות עדיין פעיל מעריכים כי היקף ההשכרה מסתכם באלפי שקלים בודדים בשנה. 

לשם המחשה, מנתון שהועבר לידי "גלובס" עולה כי בבית החולים ברזילי, למשל, היקף השימוש בשירותי הטלוויזיה עומד על 5% מכלל המאושפזים (כ-15 משתמשים בו-זמנית). 

המחיר-יורד
 המחיר-יורד

"המחיר לא השתנה מאז 2010" 

מי שמחזיקה בזיכיון להפעלת שירותי השכרת טלוויזיות בבתי החולים הממשלתיים לאורך שנים היא חברת טל-פארם (מדיפון). במכתב ששלחה לאחרונה יו"ר מועצת הכבלים והלוויין, ד"ר יפעת בן-חי-שגב, למנכ"ל משרד התקשורת, היא התרעמה על המחיר "המופרז" שהצרכנים משלמים ביחס לתעריפי שירותי הטלוויזיה הביתית שנשחקו בעשרות אחוזים עם השנים. זאת, לפי המלצת ראש האגף להגנת הצרכן, מירב שטרוסברג-אלקבץ, שגרסה כי "בשנים האחרונות, עם כניסתם של משדרים חדשים על גבי האינטרנט, מוצעים ללקוחות חבילות טלוויזיה צרות וזולות יותר מבעבר, ב-150-50 שקל בחודש (הכוונה היא לשירותי הטלוויזיה של סלקום ושל פרטנר, מ.ר.ח), בעוד שהמחיר של הטלוויזיה למאושפזים לא השתנה משמעותית מאז 2010 ויכול להגיע עד 650 שקל לחודש". 

לפיכך דרשה המועצה ממשרד התקשורת שלא לחדש את רישיונה של טל-פארם עד שלא יוסדר עניין המחיר. בעקבות הפנייה הוחלט להאריך זמנית את רישיונה של החברה ב-3 חודשים.

"לקוחות שבויים" 

טענה אחרת של בן-חי-שגב הייתה שיש להתייחס אל הזכיינית כמו לכל ספקית תוכן אחרת, בעיקר לנוכח העובדה שלקוחותיה הם 'לקוחות שבויים'. במשרד התקשורת אומרים לנוכח דרישה זו כי המשרד "בוחן האם להתערב במחירים של שירותי טלוויזיה הניתנים למאושפזים בבתי חולים". עם זאת, הם מדגישים כי "מאחר שהצרכנים הם מזדמנים ולא יכולים להתמקח על המחיר ואופי השירות, האחריות לאספקת השירותים הללו היא על המפעילים של בתי החולים ועל משרד הבריאות". עוד מציינים במשרד הבריאות כי "הנושא יטופל בתקופה הקרובה מתוך רצון להקל על יוקר המחיה בבתי חולים".

מבחינת טל-פארם מדובר בטענות מופרכות. "לא ניתן להשוות את מחירי השירות למחירי שירות הכבלים או הלוויין למנוי בביתו. בניגוד לחברות הכבלים והלוויין, אנו משכירים ללקוח ציוד קצה איכותי ויקר ובנוסף מחברים אותו לעשרות הערוצים של הוט. כידוע, חברות הכבלים והלוויין אינן נוהגות לרכוש, להתקין, לתחזק ולהשכיר ללקוחותיהם בבית מכשירי טלוויזיה, מחשבים, מתקני תלייה וזרועות מתכווננות. הן גם אינן צריכות להחליף ציוד כל כמה שנים. אילו היו מחויבות לפעול כך, המחיר למנוי פרטי בביתו היה גבוה עשרות מונים. עלות משמעותית נוספת של החברה שאינה קיימת בשירות למנוי בביתו היא תשלום תמלוגים בשיעור משמעותי". 

באשר למחיר החדש, בטל-פארם מדגישים כי "הפחתת המחירים נקבעה הרבה לפני התערבות המועצה בנושא", וכי "המחיר לשהות ממושכת יהיה נמוך יותר ממחירי החוזר של משרד הבריאות".