מילוטל על סף סגירה: 140 העובדים משביתים את המפעל

מפעל מילוטל לייצור ירקות קפואים שבצפון הארץ עומד בפני סגירה, והיום החליטו ועד עובדי המפעל להשבית את עבודתו • המפעל, שבשליטת איש הנדל"ן זוהר לוי, מעסיק למעלה כ-140 עובדים, אשר לפי שעה עתידם לוט בערפל

עובדי מילוטל מפגינים / צילום: ועד עובדי מילוטל
עובדי מילוטל מפגינים / צילום: ועד עובדי מילוטל

מפעל מילוטל לייצור ירקות קפואים שבצפון הארץ עומד בפני סגירה, והיום (ד') החליט ועד עובדי המפעל להשבית את עבודתו - כך נודע ל"גלובס". המפעל, שנמצא בשליטת איש הנדל"ן זוהר לוי, מעסיק למעלה כ-140 עובדים, אשר לפי שעה עתידם לוט בערפל.

כבר תקופה שבמפעל מנהלים מגעים למכירתו, כשבימים האחרונים מאמצים אלה הגיעו לנקודה ללא מוצא, כשטרם נמצא רוכש שירכשו את המפעל, ועל כן מתנהלים מגעים מתקדמים למכירת חלק מצומצם מהפעילות שלו - קו ייצור הצ'יפס, כמו גם את המלאי של הירקות במפעל. אם פעילות זו אכן תימכר, היא צפויה לקלוט בין 20 ל-30 עובדים. הרוכש שמתעניין בקו פעילות הצ'יפס ובמלאי של מפעל הירקות, הוא הבעלים של מפעל טחינה אל וואדי מאום אל פאחם, ג'וואד אגבריה.

בין 8 החברות שהתעניינו ברכישת המפעל נמנות כמה שחקניות משמעויות דוגמת מרינה, שטראוס ופריניר, אך נראה כי רצף של אירועים של הימצאות חיידק הליסטריה במוצרי מילוטל הרחיק אותן מהעסקה. אתגרים נוספים עמם נדרשה החברה להתמודד היו חילופי הנהל, ופתיחת מכסות ליבוא פטורות ממכס, שאפשרה לרשתות המזון לייבא ירקות קפואים מחו"ל לטובת המותגים הפרטיים שלהן.

בשיחה עם "גלובס" אומרים היום ראשי הוועד: "העובדים הפסיקו את העבודה במפעל ויצאו להפגין מול השער. הבעלים מעוניינים למכור את כל מלאי הסחורה לפני סגירת המפעל, ואנחנו לא נאפשר זאת. לא נאפשר תנועה של משאיות או הוצאה של סחורות, עד שמישהו ידבר איתנו. ניסינו הכול".

מילוטל מתמחה ביזום גידול מוצרי חקלאות, רכש, עיבוד והקפאה שלהם ומכירתם לשוק הקמעונאי, המוסדי ולתעשייה, ביניהם נמכרים כ-20 שונים סוגים של ירקות קפואים וכ-10 סוגים שונים של צ'יפס.

המפעל - שמשתרע על שטח של 80 דונם, הוקם בתחילת שנות ה-80 ושוכן במועצה האזורית מטה אשר בגליל המערבי - היה שייך מאז אמצע שנות ה-90 לאליעזר פישמן, אולם במסגרת כינוס הנכסים של פישמן נמכר המפעל לזוהר לוי, איש הנדל"ן המצליח שעשה חיל בגרמניה, אשר קנה בזמנו מפישמן גם חלק מכלכלית ירושלים. לוי גם קנה 51% מהחלק של פישמן בחברת מפעלי קירור, שבבעלותה מחסני קירור בהיקף 40 אלף מ"ר (בנתיבות ובקיסריה).

פעילות המפעל, שבתקופות טובות יותר מכר בהיקף של כ-120 מיליון שקל, הצטמצמה בשנתיים האחרונות, והיא מסתכמת ב-90-95 מיליון שקל בשנה בלבד. המפעל התמודד כאמור עם תקופה מורכבת שכללה מספר אירועים של הימצאות חיידק הליסטריה במוצריה, כשאירוע נוסף התרחש בתחילת השבוע בתירס הקפוא שלה. בנוסף התבצעו חילופי הנהלה, והחברה גם נדרשה להתמודד עם פתיחת מכסות ליבוא פטורות ממכס, שאפשרה לרשתות המזון לייבא ירקות קפואים מחו"ל לטובת המותגים הפרטיים שלהן.

שוק הירקות הקפואים בישראל נאמד בכ-450 מיליון שקל בשנה ונמצא בצמיחה. מילוטל מתחרה בשוק הירקות הקפואים שנשלט ביד רמה על-ידי סנפרוסט, מותג הירקות הקפואים של תנובה, חברת המזון הגדולה בישראל.

לפי נתוני נילסן שפרסם משרד הכלכלה ב-2017, נתח השוק של סנפרוסט במקרר הירקות הקפואים עמד על כ-60%, כאשר מתחרותיה העיקריות הן פרי גליל והמותגים הפרטיים של רשתות השיווק עם אחוזים בודדים מהשוק. בתחום הצ'יפס הקפוא, תפוגן היא המותג הדומיננטי ביותר, עם שליטה של מעל ל-50% מהשוק.