בזק | בלעדי

מה תדרוש בזק משר התקשורת קרא בשבוע הבא

בשבוע הבא יופיעו חברות התקשורת בפני הצוות הבינמשרדי לטיפול בסוגיית ההפרדות המבניות • בזק והוט צפויות לדרוש את ביטול ההפרדה המבנית, בעוד פרטנר וסלקום צפויות לדרוש את שימורה, בדגש על ההפרדה המבנית בקבוצת בזק

הצוות הבינמשרדי לטיפול בסוגיית ההפרדות המבניות בחברות התקשורת ייפגש בשבוע הבא עם נציגי החברות השונות כדי לשמוע את עמדותיהן בנושא. בזק והוט - שתי חברות התשתית - צפויות לדרוש בפגישה את הסרת המגבלות החלות עליהן בעוד שפרטנר וסלקום צפויות לדרוש את שימור המגבלות החלות על בזק והוט, בדגש על המגבלות החלות על בזק. הצפי הוא שבזק תטען כי ביטול ההפרדה המבנית בקבוצה תסייע לה להגדיל את השקעותיה בתשתיות. 

הצוות הבינמשרדי מורכב מנציגי משרדי התקשורת, האוצר ורשות הגבלים עסקיים. הוא החל לפעול עוד בתקופתו של המנכ"ל הקודם של משרד התקשורת שלמה פילבר, מתוך הכרה שההפרדות המבניות במתכונתן הקיימת נדרשות לרענון מכיוון ששוק התקשורת עבר תמורות משמעותיות בשנים האחרונות.

כרגע מוטלת חובה להפרדה מבנית בבזק ובהוט, כאשר בבזק מדובר בהפרדה החמורה ביותר ובהוט באופן מופחת. בהוט מדובר בעיקר באיסור על שיווק חבילות משותפות בין חברת השידורים לבין הוט מובייל, ועל איסור לשווק את הוט נט - ספקית האינטרנט של הוט - בחבילת הטריפל של הוט.

ההפרדה המבנית החלה על בזק כמעט ולא עברה שינויים לאורך שני העשורים האחרונים. מדובר בהפרדה בין החברות-הבנות בזק בינלאומי, פלאפון ו-yes לחברה-האם בזק. הפרדה במתכונת כזו איננה קיימת בעולם, ומשרד התקשורת כבר הבטיח שהיא תבוטל לאחר שתיושם רפורמת השוק הסיטונאי, אך לא עשה זאת. 

האחריות לאי-ביטול ההפרדה המבנית מוטלת גם על בזק מכיוון שזאת מתנגדת לביטול ההפרדה באופן הדרגתי. בתקופתו של בעל השליטה הקודם בבזק שאול אלוביץ', דרשה החברה ביטול מלא ולא הייתה מוכנה לקבל הפרדה חלקית משום שלא האמינה שמשרד התקשורת יעמוד בהבטחתו ויסכים לביטול ההפרדה המבנית באופן מלא בהמשך.

תאורטית, אם בזק לא הייתה דוחה את הצעת משרד התקשורת לבטל תחילה את ההפרדה המבנית עם בזק בינלאומי ולאחר מכן עם yes, ייתכן והיום בזק הייתה נמצאת במקום אחר לגמרי. יהיה מעניין לראות האם הצוות הבינמשרדי יהיה מוכן לשקול מחדש את ההצעה והאם בזק תסכים לקבלה.

נזכיר כי דירקטוריון בזק ביקש לשנות את הישויות המשפטיות של החברות-הבנות ולהפוך אותן לשותפות אחת מוגבלת. בזק מתכוונת למנות הנהלה אחת לשלוש החברות והבקשה מונחת לפתחו של משרד התקשורת שבשלב הזה לא נלהב ממנה.

נראה שבזק צועדת בשני מסלולים בו- זמנית, כאשר מצד אחד היא רוצה לייצר שותפות מוגבלת לחברות-הבנות ללא ביטול ההפרדה המבנית, מה שאומר שבפועל היא יוצרת שתי חברות - אחת לשירותים והשנייה לתשתיות, ומנגד היא ממשיכה לטעון שהיא מבקשת את ביטול ההפרדה המבנית. לכן מעניין עוד יותר מה תדרוש בזק בפגישה בשבוע הבא - ביטול של ההפרדה או אישור האיחוד בין החברות-הבנות. 

ככל הידוע פרטנר וסלקום לא שינו את עמדתן ביחס להפרדה המבנית בבזק והן ידרשו שהחברה תפורק לחברת שירותים ותשתיות.