דירוג בינלאומי: הביטחון הפנסיוני בישראל במקום 19 בעולם

ישראל דורגה במקום ה-19 מבין 43 מדינות בדירוג הפנסיה הגלובלי לשנת 2018 שערכה חברת ניהול ההשקעות הבינלאומית Natixis • שווייץ דורגה ראשונה, איסלנד ונורבגיה בעקבותיה • לפי הדוח, ביטחון הפרישה של ישראלים הושפע לרעה מהידרדרות במדדי תוחלת ואיכות החיים

פנסיה/ צילום: שאטרסטוק
פנסיה/ צילום: שאטרסטוק

ישראל דורגה במקום ה-19 מבין 43 מדינות בדירוג הפנסיה הגלובלי לשנת 2018 שפורסם היום על ידי חברת ניהול ההשקעות Natixis Investment Managers, שמיוצגת בישראל על ידי 4F Investment Partners.

דירוג הפנסיה הגלובלי לשנת 2018 בוחן את ביטחון הפרישה לפנסיה ב-43 מדינות ומספק דירוג כולל ודירוג באחוזים כמדד של האטרקטיביות של סביבת הפרישה של המדינה. הדירוג מורכב מארבעה דירוגי משנה - רווחה חומרית, איכות חיים, בריאות ומצב פיננסי בעת הפרישה - המבוססים על 18 מדדים, לרבות תוחלת חיים, הכנסה לנפש, תלות בעת זקנה, אינפלציה וריבית ריאלית.

לפי חברת ניהול ההשקעות הגלובלית, ישראל טיפסה מקום אחד בהשוואה ל-2017, אז דורגה במקום ה-20, הודות לשיפורים ברווחה החומרית והפיננסים. המדדים שהשפיעו על הדירוג של ישראל, כוללים שוויון בהכנסות, הלוואות בנקאיות שלא שולמו, נטל מס וממשל.

עם זאת, ישראל מפגרת מאחור בהשוואה למדינות מערביות במדד תוחלת החיים. השנה, ישראל לא כלולה יותר ברשימת עשר המדינות המובילות במדד זה, לאחר שירדה ארבעה מקומות למקום ה-14.

שיפור בתנאים הכלכליים במדינה

"ביטחון הפרישה לפנסיה ניצב בפני אתגר רב-מימדי, ככל שמודל המימון המשולש מאותגר על ידי המגמות הדמוגרפיות של המאה ה-21, חוסר איזון פיסקלי ומדיניות מוניטרית שמכבידים על המשאבים של אנשים פרטיים, חברות וממשלות ברחבי העולם," אמר ז'אן ראבי, מנכ"ל Natixis Investment Managers. "אנו מקווים שדוח זה ישמש כמסגרת לדו-שיח ההכרחי כל כך בקרב קובעי מדיניות, מנהלי השקעות מוסדיים, העובדים ותעשיית הפיננסים בנוגע לאופן שבו ניתן לשרת את הצרכים של הגמלאים של היום, תוך שמירה על ביטחון הפרישה של הדורות הבאים".

השיפור בדירוג של ישראל מיוחס בעיקר לשיפור בתנאים הכלכליים הכוללים במדינה ובתוך כך גם במדד השוויון בהכנסה שטיפס בשני מקומות, מה שהוציא את ישראל מרשימת עשר המדינות עם השוויון בהכנסה הנמוך ביותר בדירוג.

ישראל, המדורגת במקום ה-12 מתוך 25 המדינות המובילות בדירוג המשנה "מצב פיננסי בעת הפרישה", הפגינה שיפור הודות לניקוד גבוה יותר של המדדים "הלוואות בנקאיות שלא שולמו", "נטל המס" ו"הממשל". אך דירוג הממשל, למרות השיפור מהשנה שעברה, עדיין מפגר מאחור בהשוואה למדינות המובילות האחרות.

כמו כן, נמצא כי לישראל מתאם חיובי במדד "תלות בעת זקנה", והיא דורגה במקום העשירי במדד זה, זו השנה השנייה ברציפות. מתאם זה בוחן את הנטל המושם על עובדים מן המניין לספק את הכספים הנדרשים לממן את תשלומי הפנסיה ואת תשלומי הביטוח הלאומי לפנסיונרים. ככל שהמתאם גבוה יותר, כך הנטל גדול יותר.

מתוך 25 המדינות המובילות בדירוג, 15 נמצאות במערב אירופה. שווייץ הגיעה למקום הראשון השנה, הודות לשיפור בדירוגי המשנה "בריאות", "איכות חיים" ו"מצב פיננסי בעת הפרישה" ודחפה את נורבגיה למקום השלישי. עם זאת, המדינות הנורדיות ממשיכות להוות דוגמא, עם שוויון גבוה יותר בהכנסות משאר המדינות, מערכת סוציאלית נדיבה וביצועים כלכליים טובים באופן כללי.

רוב המדינות המובילות במדד של השנה הן מדינות משגשגות יחסית המתאפיינות בכלכלות מתקדמות ואמון גבוה במוסדות שלטון. שש מתוך עשר המדינות המובילות זכו לדירוג גבוה הודות להכנסה גבוהה לנפש ושבע מהן נמצאות ברשימת עשר המדינות המובילות במדד הממשל.

אזור אסיה-פסיפיק בתחתית

ברמה האזורית, אמריקה הצפונית קיבלה את הציון הגבוה ביותר בדירוג הפנסיה הגלובלי של Natixis בשנה השלישית ברציפות. מערב אירופה נותר ללא שינוי בדירוג, על אף שיפורים בדירוגי המשנה "רווחה חומרית" ו"איכות חיים", שבהם קיבל את הציון הגבוה מבין כל האזורים.

עם זאת, הציון הנוכחי של אירופה המערבית בדירוג המשנה "פיננסים" היה הנמוך ביותר מכל האזורים, מתחת לאמריקה הצפונית, אסיה-פסיפיק ואמריקה הלטינית, אף שדורגה במקום השני בשנה שעברה. רוב המדינות באירופה המערבית גוברות על קנדה וארה"ב, אבל הדירוג האזורי הכולל נגרר כלפי מטה על ידי מדינות כמו איטליה וספרד, המאופיינות באוכלוסיות גדולות יחסית אך זוכות לציונים נמוכים.

אזור מזרח אירופה ומרכז אסיה הגיע למקום השלישי - נמוך משמעותית מאמריקה הצפונית ומערב אירופה. אמריקה הלטינית דורגה רביעית, ואזור אסיה-פסיפיק קיבל את הציון האזורי הנמוך ביותר.

מדד הפרישה הגלובלי בוחן גורמים המשפיעים על ביטחון הפרישה על פני 43 כלכלות מפותחות בהן היציאה לגמלאות היא בעיה חברתית וכלכלית דוחקת. המדד הופק על ידי Natixis Investment Managers בתמיכת CoreData Research. המדד כולל כלכלות מתקדמות של קרן המטבע הבינלאומית (IMF), מדינות חברות בארגון לשיתוף פעולה ולפיתוח כלכלי (OCED), ומדינות ה-BRIC (ברזיל, רוסיה, הודו וסין).

הדוח כולל נתונים ממגוון מקורות, לרבות הבנק העולמי. החוקרים חישבו ממוצע בכל אחת מהקטגוריות וסיכמו את ציוני הקטגוריות השונות כדי לקבל דירוג כולל לכל 43 המדינות שנבדקו.