האיש שחשף את השוחד לכאורה בשו"ב "עומד מאחורי דבריו"

ימים ספורים לאחר ששי סקף, איש הכספים לשעבר של החברה-הנכדה של שיכון ובינוי בקניה, ביקש למחוק במפתיע את התביעה שהגיש נגדה, בה נחשפו חשדות חמורים לקיום מנגנון שוחד לעובדי ציבור זרים - אומרים מקורביו ל"גלובס": "מדובר בעובדות שמגובות בראיות; הכול ידוע למשטרה" • בנוסף הם הודפים את הטענות נגדו בעקבות משיכת תביעתו: "הוא עדיין עומד מאחורי כל הדברים שאמר"

"אמשיך לשתף פעולה עם החקירה, אעיד במשטרה ככל שאתבקש להעיד וכך גם במשפט, במקרה שיוגש כתב אישום נגד מי מהמעורבים בפרשה. זאת חובתי כאזרח במדינה. כל הטענות שטענתי כנגד החברה הן אמת. מדובר בעובדות שמגובות בראיות, והכול ידוע למשטרה לא רק ממני, אלא מגורמים נוספים" - כך אמר אתמול (ד') למקורביו שי סקף, איש כספים לשעבר של החברה-הנכדה של שיכון ובינוי בקניה, רגע אחרי שהודיע לבית המשפט כי הוא מבקש למחוק את התביעה שהגיש נגד החברה לבית הדין לעבודה, במסגרתה העלה נגד החברה טענות חמורות לקיומו של מנגנון שוחד לעובדי ציבור זרים.

בתביעה דרש סקף לקבל תשלומים בהיקף כ-6 מיליון שקל בגין עבודתו בקניה, ובמסגרת זו העלה טענות ביחס להתנהלותה הפלילית לכאורה של החברה במסגרת פעילותה במדינה האפריקאית וקיומו של מנגנון שוחד משומן היטב של עובדי ציבור זרים לשם קידום פרויקטים במדינות אלה.

"סקף לא ויתר סתם על מיליונים"

הדברים נאמרו בתגובה לטענות הקשות שעולות נגד סקף מטעם החשודים בפרשת השוחד לכאורה של שיכון ובינוי באפריקה ובדרום אמריקה, ובין היתר הטענות כי הוא אינו יכול לעמוד מאחורי מה שטען בכתב התביעה שהגיש לבית הדין לעבודה. גורמים מטעם החשודים בפרשה אמרו אתמול ל"גלובס", בין היתר, כי "מאוד מוזר שברגע ששי סקף היה צריך להגיש תצהיר מלא על כל הטענות שלו נגד בכירי שיכון ובינוי ומסכת השוחד וההתנכלות לו כמי שחשף אותה לכאורה, פתאום הוא חוזר בו מתביעה של 6 מיליון שקל נגד החברה"; "החזרה מהתביעה נובעת מפחד שהאמת בנוגע לחלק מהדברים שמסר לבית הדין תצא לאור"; ו"שי סקף לא ויתר סתם על מיליונים שלכאורה מגיעים לו. יש לו מה להפסיד אם ימשיך לנהל את התביעה".

לטענת אותם גורמים, הודעתו התמוהה והריקה מתוכן של סקף על חזרתו מהתביעה פוגעת באמינותו ובעדות שימסור. ואולם, מקורביו של סקף מבהירים ל"גלובס" כי אין בכך דבר וחצי דבר. לדבריהם, "הגם שהחקירה אינה מבוססת על עדותו, הוא עדיין עומד מאחורי כל הדברים שאמר, ויסייע ככל שיוכל לרשויות האכיפה".

בהודעה לבית הדין על החזרה מהתביעה, כתבו באי-כוחו של סקף, עורכי הדין ברק כלב ואריאל דניאלי, כי "החשיפה התקשורתית שהתלוותה לניהול התביעה עד כה הובילה לטלטלה משמעותית בחייו האישיים והמקצועיים של התובע" וכן כי "ניהול התביעה כרוך בהשקעת משאבים רבים, הן כלכליים והן משאבי זמן, בפרט כשניהול ההליך צפוי להיות ממושך". לטענתם, סקף מעוניין להשיב את חייו למסלולם התקין.

ההודעה הוגשה זמן קצר לאחר שהליך גישור שניהלו הצדדים בפני השופטת בדימ' הילה גרסטל כשל, וסקף היה אמור להתחיל לנהל את התביעה בפועל בבית הדין. לדברי גורמים בתיק, הליך הגישור הגיע לשלב מאוד מתקדם, ואולם לבסוף החברה חזרה בה מכוונתה לפצות את סקף.

המקורבים: "סקף ספג איומים"

חזרתו של סקף מתביעתו הולידה שורת שמועות, החל מהשמועה כי הוא קיבל כספים מגורמים שונים בתמורה לביטול התביעה וכלה בכך שהוא לא עומד מאחורי הטענות שהעלה, ואולם מקורבים לסקף אומרים ל"גלובס" כי אין שחר לאף אחת מהשמועות, סקף לא קיבל אגורה מאף אחד וכי המניע האמתי הוא הקשיים עמם התמודד סקף בעקבות מאבק בקונצרן הענק שיכון ובינוי, ובין היתר איומים שספג, הטרדות, וכן ניתוק מבני משפחתו, אשר תמכו בו לאורך כל הדרך אך לאחרונה נשברו, בעקבות העיסוק המרובה בפרשה והעניין שנוצר סביבם.

לדברי אחד ממקורביו, "היה ברור שהחברה והחשודים בפרשה יתקפו את סקף וינסו לערער את אמינותו, וברור שהם לא יגידו שהוא חושף שחיתות ופעל נגד התרבות המושחתת, אבל הוא לא ידע עד כמה קשה המעמד שהוא יהיה בו. המעמד מאוד קשה.אין לו שום מניעים נסתרים מאחורי החזרה מהתביעה והוא לא חוזר משום טענה שהעלה. הסיבה העיקרית היא העובדה שהמשפחה שלו נפגעת מהפרסומים בנוגע אליו, והוא עצמו נפגע באורח קיצוני. הוא לא מוצא עבודה שנתיים, והוא לא יכול להיאבק במנגנון הענק הזה עוד בעצמו".

עוד אומר אותו מקורב כי "סקף מבין שקשה להיכנס לנעליו ולקבל את הצעד שלו, שמהווה למעשה ויתור על מיליוני שקלים שמגיעים לו על עבודתו, ואולם אם מישהו היה עומד במקומו הוא היה מבין את ההחלטה. הוא לא מוכן לשים את הכסף לפני משפחתו. זאת לא החלטה קלה, אבל יש בחיים דברים חשובים מהכסף. וזה גם לא ייגמר שנים ארוכות, כשהוא תלוי באוויר בלי עבודה. הם יכפישו אותו ויתבעו אותו בכל מקום בעולם, ואין לו את הכלים והמשאבים לעמוד במאבק הזה, עד כמה שהוא צודק".

לאותו מקורב אמר אתמול סקף, אשר שהה בחו"ל בתקופה האחרונה, כי "לפעמים הצדק לא מתקיים. אז איאבק ואאבד את כל מה שיש לי בחיים".

חקירת פרשת שיכון ובינוי נזכיר, סובבת סביב החשדות כי החברה הציבורית הפעילה מנגנון שוחדי-שיטתי לשימון גלגלי השלטון במספר מדינות זרות, בעלות משטרים ועובדי ציבור "נוחים להשפעה" כספית. החקירה מסתמנת כאחת המורכבות שנחקרו סביב עבירות השוחד לעובדת ציבור זר, וכוללת ריבוי חשודים בכירים (9 חשודים שידוע עליהם עד כה) שהפכו ל"אורחים" מוכרים בחדרי החקירות של יחידת לה"ב 433 בלוד וכן חשד שהשחיתות טיפסה לה עד מעלה הפירמידה, תוך זימון בכירי-הבכירים והבכירות בחברה לחקירות באזהרה, מהטעם שלכאורה ידעו או היו אמורים לדעת על המנגנון שמכניס לחברה עסקאות ששוות מאות מיליוני דולרים; ידעו, הסתירו ונהנו מהכסף.

הפרשה התפוצצה לשיכון ובינוי בפנים בפברואר השנה כאשר זומנו לחקירה ונחקרו במשך מספר שעות בכירי החברה. בין היתר נחקרו בחודשים האחרונים בפרשה משה לחמני, יו"ר חברת הנדל"ן שיכון ובינוי, מנכ"ל שיכון ובינוי לשעבר, עופר קוטלר, יו"ר שיכון ובינוי לשעבר רוית ברניב, ומנכ"ל SBI - סולל בונה ארצות חוץ, רוני פאלוך. חשודים נוספים שנחקרו בפרשה הם רו"ח רובי לזרוב, שותף בכיר בפירמת ראיית החשבון BDO-זיו האפט, ששימש כרו"ח המבקר בחברה, יהודה אלימלך, לשעבר מנכ"ל "SBI - סולל בונה ארצות חוץ" מקבוצת שיכון ובינוי; מחליפו, רוני פאלוך; ומנהל סניף קניה בקבוצה, אלכסנדר ישיש.

לחשודים שנחקרו עד כה מיוחס חשד לביצוע עבירות לכאורה של מתן שוחד לעובד ציבור זר, רישום כוזב במסמכי תאגיד, קבלת דבר במרמה, עבירות לפי חוק ניירות ערך וכן עבירות נוספות.

בתחילת החקירה דובר על מנגנון שוחד שהופעל בעיקר באפריקה, ואולם בחודשים האחרונים התרחבה החקירה ונחקרים חשדות למתן שוחד על ידי שיכון ובינוי, הבונה בארץ וברחבי העולם, לנציגי ממשל זרים במדינות נוספות ברחבי העולם, ובהם דרום אמריקה.

מעצרים של בכירי החברה

חקירת הפרשה לא החלה בעקבות תביעתו של סקף, והחלה כסמויה בעקבות פניה של הבנק העולמי לגורמי האכיפה בישראל, לאחר בדיקות שערך הבנק בנוגע לפעילות חברות בנות של שיכון ובינוי באפריקה ובדרום אמריקה; ואולם, סקף סיפק למשטרה חומרים רבים המבססים את טענותיו, ובהם הקלטות, מסמכים ויומנים. המידע הוביל להתפתחות דרמטית בחקירה, למעצרים של בכירי החברה ואף בהמשך לחקירות של מי שעמד בראש הפירמידה בחברה - בעלת השליטה, אשת העסקים שרי אריסון, ויד-ימינה, מנכ"לית קבוצת אריסון, אפרת פלד. כל החשודים מכחישים את הטענות נגדם.

בתביעה טען סקף, שעבד כאיש הכספים של חברה-נכדה מקבוצת שיכון ובינוי באפריקה - "שיכון ובינוי אס.בי.איי. תשתיות, כי בפברואר 2016 נדרש לוודא שתועדו כהלכה תשלומם חריגים במזומן; אז התברר לו כי התשלומים הם למעשה תשלומי שוחד בסכומי-עתק לעובדי ציבור ולנבחרי ציבור בכירים בכמה מדינות במזרח אפריקה לאורך כמה שנים. הוא תיאר בכתב התביעה כיצד הוזמן להתייצב אצל מנהל סניף קניה דן שחם, וזה הסביר לו כי עליו לערוך התאמה בין רישומים של תשלומי מזומן מחוץ למערכת החשבונאית הרגילה, לאור פער ברישומים של הנהלת החברה ושל מנהלי הסניף, נוכח דרישתו של מנכ"ל קבוצת שיכון ובינוי אז. שחם לכאורה ביקש מסקף לשמור את המסמכים בביתו.

■ גילוי מלא:

כל הנחקרים בפרשת שיכון ובינוי הם בגדר חשודים בלבד. מדובר בשלב מקדמי בהליך הפלילי, שלב החקירה, עוד בטרם השלמת איסוף הראיות, ובטרם העברת התיק לבחינת הפרקליטות בשאלה האם יש להגיש כתבי אישום נגד מי מהעורבים. החשודים כולם הם בחזקת חפים מפשע, כל עוד לא הורשעו בדין, ונהנים מחזקת החפות.