נמל אשדוד | בלעדי

המונופול הישראלי בנמלים יוחלף במונופול טאייוואני?

שתי חברות ענק מהמזרח הרחוק שוקלות להיכנס כמשקיעות אסטרטגיות בנמלי חיפה ואשדוד • בכיר בנמל חיפה: תנאי ההעסקה של העובדים ירחיקו משקיעים • בינתיים בנמל אשדוד נרשמת התקדמות במשא ומתן עם העובדים על הרפורמה

אניית משא בנמל חיפה / צילום: Shutterstock
אניית משא בנמל חיפה / צילום: Shutterstock

האם מונופול הנמלים הישראלי יוחלף במונופול סיני? על אף שההליך הפורמלי להפרטת הנמלים טרם התחיל, שתי חברות הספנות הענק מטאיוואן, אוורגרין ויאנג מינג, כבר הביעו התעניינות ברכישת שני נמלי הים הוותיקים של ישראל במסגרת הרפורמה. כך נודע ל"גלובס". נציגי שתי החברות ביקרו באחרונה בישראל כחלק מביקור עבודה שוטף ונפגשו עם הנהלת נמל חיפה והנהלת נמל אשדוד.

הפרטת הנמלים תהיה אחד הצעדים המאתגרים והמורכבים ליישום במשק התשתיות. האתגר העיקרי שאיתו יצטרך להתמודד המשקיע הפוטנציאלי לפני כניסתו לנמל הוא התמודדות עם תנאי העובדים - עלויות שכר כבדות ורשת ביטחון שעליה הוסכם במסגרת הרפורמה בנמל חיפה. בנמל אשדוד התמונה מורכבת עוד יותר, מאחר שעדיין לא הושגו הסכמות עם העובדים על תנאי הרפורמה. 

"המשקיע שייכנס יצטרך לשאול את עצמו איך יסתדר עם העניין של רשת הביטחון. ברגע שישמע על זה, יימחק לו החיוך מהפנים", טוען גורם בכיר בנמל חיפה. הוא מסביר כי רשת ביטחון משפיעה על מוטיבציית עובדים - הרי אם השכר יתקבל ממילא, התפוקות עשויות לרדת.

הסכום המינימלי שאותו יידרש להכניס המשקיע לנמל חיפה כבר בשלב הראשון עומד על כחצי מיליארד שקל - זאת כדי לשדרג את הרציף המזרחי, כרמל ב', ולאפשר כניסת אוניות מודרניות בקיבולת של 18,000 TEU. לטענת הגורם הבכיר, מדובר בסכום לא מבוטל בהתחשב בעובדה שתחום הספנות בעולם נמצא כיום במצב כלכלי לא מזהיר. הסכום הסופי של ההשקעה עדיין לא ידוע. הנמל יצטרך לעשות הערכת שווי עדכנית ולאחר מכן מכרז ומו"מ.

אך עוד לפני שמדברים על הכנסת המשקיע לנמלים, המלאכה עוד מרובה בשני הנמלים. ההסכמות על הרפורמה בנמל חיפה אומנם הוכרזו כבר לפני חודש וחצי, אך ההסכם הקיבוצי מול העובדים טרם נחתם. על פי ההערכות בענף, יידרשו לפחות חודשיים כדי לסגור את הניסוחים המשפטיים האחרונים.

ובאשר לנמל אשדוד, הצדדים כאמור עדיין לא הגיעו להסכמות על הרפורמה. על פי הגורם בוועד נמל אשדוד, חלה התקדמות ניכרת בדיונים על נושא התייעלות מול הנהלת הנמל. לדבריו, כבר בימים הקרובים ההסכמות על ההתייעלות והפריון יוצגו לדירקטוריון.

אחת המחלוקות שנותרו באשדוד נוגעת לרציפים 24 ו-25: המדינה מתנה את העברת הרציפים לידי הנמל בהכנסת משקיע אסטרטגי, בדומה אגב למה שסוכם בנמל חיפה לגבי כרמל ב'. ואולם כיוון שהדבר לוקח זמן, העובדים חוששים שהרציפים המדוברים יעברו לנמל המתחרה שיוקם. בינתיים, הם העלו הצעה מעניינת - להכניס משקיע אסטרטגי עוד לפני השגת ההסכמים על הרפורמה. ואולם, מבדיקה מול נציגי המדינה המשתתפים בדיונים עולה כי הדבר אינו אפשרי ולא עומד על הפרק.