רגע לפני יום כיפור: זה הזמן להכיר את אופני הדור החדש

חג האופניים הלא רשמי של ישראל בפתח, וזו הזדמנות מצוינת להתעדכן באופני הדור החדש גם למי שלא מאוד בכושר • עם מנוע, ברור

ב.מ.וו וספשילייזד: לחשמל את השטח

לחטיבת "סגנון החיים" של ב.מ.וו יש ניסיון ארוך בייצור אופניים ולרגל השקת רכב הפנאי החדש X3 בשנה שעברה היא חברה ליצרנית האופניים המהוללת SPECIALIZED כדי לייצר דגם ייחודי "שמשלים סט" עם הרכב. המטרה הייתה לפתח אופני הרים מקצועיים לחלוטין, ללא פשרה בגיאומטריה, בעבירות או במשקל, אבל עם הנעה חשמלית. הכלי מתאפיין ברכיבי שטח רציניים כמו שרשרת קצרה במיוחד, בולמי זעזועים מתכווננים, מושב מתכוונן אוטומטית לתנוחת הרכיבה וכמובן צמיגי "בלון" שמנמנים שמסייעים בעבירות על שטחים תחוחים. המנוע עצמו, עם 250 וואט, ממוגן היטב בתוך השלדה מפני אבק ומים ומקבל את הכוח מסוללה של 504 וואט-שעה, שניתן לנתק אותה כדי לטעון אותה בנפרד. כראוי ליצרנית רכב, ציידה ב.מ.וו את הכלי במטען מיוחד שמאפשר לטעון את הסוללה ישירות משקע ה-12V ברכב. יש כמובן גם חיבור אלחוטי לאפליקציה ועוד. המחיר, כולל צבע כחול מטאלי שתואם את צבע ההשקה של ה-X3, כ-5, 400 אירו בלבד.

NIREEKA: אופניים מתוחכמים וזולים עם מימון המונים

המחירים הגבוהים של האופניים החשמליים הממותגים מניעים כיום "מהפכת חצר" של יזמים קטנים ועצמאים, ששמים להם כמטרה לשווק אופניים מתקדמים, מתוחכמים, אבל זולים משמעותית ממה שעולים כיום דגמים מקבילים בשוק הממוסד. רבים מהיזמים הללו מוצאים כר פורה ותמיכה פיננסית נלהבת באתרי גיוס ההמונים ובשנתיים האחרונות בלבד ראינו כמה וכמה מיזמים שגייסו בקלות מעל מיליון דולר באינדיגוגו ובקיקסטארטר.

דוגמה אחת הם האופניים המכונים "NIREEKA", שמבטיחים להיות "האופניים החשמליים החכמים המשתלמים ביותר בעולם". הכותרת הזו סייעה לחברה לגייס באפריל האחרון לא פחות מ-1.413 מיליון דולר באינדיגוגו ולרשום צבר הזמנות רציני לקראת תחילת האספקה, שמתוכננת לאוקטובר הקרוב. אז מה יקבלו התומכים המקדימים בקמפיין תמורת מחיר שנע בין כ-1,200 ל-1,500 דולר? המפרט נשמע מבטיח.

הוא כולל שלדה מסיבי פחמן, שנבנית ייעודית ומכילה בתוכה את הסוללה בצורה סמויה. אגף הטכנולוגיה כולל חיבור אלחוטי מלא לאפליקציות בסמארטפון שמספק ניווט GPS בזמן אמת, מערכת למניעת גניבות עם התרעה ומעקב מרחוק אחרי מיקום האופניים ועוד. הפנס פועל אוטומטית בהתאם לתנאי התאורה החיצוניים עם 3 תצורות אור ויש גם חיישן דופק מובנה בכידון, שעוקב אחרי פעימות הלב של הרוכב ומתאים אוטומטית את הסיוע של המנוע החשמלי ברכיבה. החברה מספקת את האופניים בשלוש מידות (סמול, מדיום, לארג') בהתאם לבחירה והיא טוענת למהירות חשמלית של עד 32 קמ"ש בהתאם לדגם וטווח של עד כ-80 ק"מ בהתאם לגודל הסוללה המוזמנת. החברה מאפשרת גם בחירה בין מנוע תקני של 500 וואט לבין מנוע של 1000 וואט בתוספת של כ-150 דולר.

נזכיר, כמובן, שכמו כל פרויקט מימון המונים, יש פרויקטים שלא זוכים להתממש או שנעלמים זמן לא רב לאחר האספקה תוך שהם מותירים לקוחות בלי תמיכה.

סטרומר ST3: עד 180 קילומטרים בין טעינות

רוב יצרני האופניים החשמליים מתמקדים כיום בעיצוב מתקדם, מהירות וגאדג'טים, אבל יש כאלה שחוזרים לבסיס ומשקיעים בדברים חשובים באמת לרוכבים כמו למשל טווח נסיעה ושימושיות יומיומית. את אלה מציע הדגם החדש ST3 של היצרנית הגרמנית סטרומר, שהושק החודש.

הדגם אולי לא יזכה בפרסים בתחרויות יופי, אבל הוא מצויד במנוע טבורי אחורי בהספק מרשים של 820 וואט עם מומנט של 4.5 קג"מ, שמועבר ישירות לכביש. המנוע מסוגל להסיע את האופניים למהירות של עד 45 קמ"ש ויתרונו הגדול הוא בצריכת חשמל נמוכה מאוד ברכיבה נורמלית ובמארז סוללות במשקל 4.8 ק"ג, שמספק עד 984 וואט לשעה, כאשר ניתן להזמין סוללות מתונות יותר. התוצאה, לטענת היצרן, היא טווח חשמלי רצוף בין טעינות של כעד כ-180 ק"מ בהתאם לאופן השימוש - טווח גדול כמעט פי 3 מזה של דגמים מקובלים. טכנולוגיה חכמה נוספת מאפשרת לסוללה לאגור את האנרגיה הקינטית שמיוצרת בעת הבלימה כדי לטעון את הסוללה תוך כדי רכיבה.

היצרן מייעד את האופניים בעיקר לרכיבה עירונית נינוחה בזכות גלגלי 27 אינץ' וגיאומטריית שלדה שמיועדת לייצר נסיעה חלקה וכושר תמרון גבוה במקומות צרים. לאופניים יש גם מערך מכובד של תקשורת עדכנית כולל אפשרות לנעילת האופניים מרחוק באמצעות בלוטות', חיבור בין המחשב על הכידון לאפליקציה בסמארטפון ועוד. המחיר באירופה כ-7,650 אירו.

STAJVELO RVO1: ירוקים, ממוחזרים ומהפכניים

אופניים חשמליים, מטבעם, פונים לקהל "ירוק" ושוחר איכות הסביבה, שהפרוטה מצויה בכיסו. יש יצרנים שלוקחים את הקונספט "הירוק" רחוק יותר ואחת מהם היא חברת STAJVELO, שהאופרציה שלה ממוקמת במונקו, לא פחות. האופניים החשמליים החדשים של החברה RVO1 מציעים שלדה, גלגלים וכידון שעשויים כולם מחומרים פלסטיים-מרוכבים שמיוצרים בהזרקה וניתנים למחזור מלא. הם מצוידים בגיאומטריית שלדה ניתנת להתאמה שתוכננה במיוחד עבור רוכבים בגילאים שונים. כמקובל, המנוע החשמלי והסוללות מוטמעים בתוך השלדה.

עוד מאפיין ייחודי הוא הגלגלים, שמתחברים לשלדה באמצעות זרוע יחידה מסיבי פחמן ולא באמצעות "מזלג" מקובל כאשר לצורך הבלימה מתבצעת באמצעות מנגנון פנימי בתוך טבור הגלגל. לאופניים אין שרשרת מקובלת וההנעה מתבצעת באמצעות רצועה מחומרים מרוכבים. המנוע החשמלי המתקדם הוא מפיתוח של ענקית רכיבי הרכב הגרמנית קונטיננטל ומייצר 250 וואט ומומנט של 7 קג"מ, עם כוח שמגיע מסוללה של 610 וואט, שמספקת טווח נסיעה אוטונומי של עד 120 ק"מ לאחר טעינה מלאה, שאורכת כ-3 שעות.

העברת ההילוכים היא אלקטרונית ואוטומטית לחלוטין והחברה טוענת שהאופניים יכולים להגיע מאפס ל-25 קמ"ש - מהירותם המוגבלת על-פי חוק באירופה - בתוך 4.9 שניות בלבד. יש כמובן קישוריות אלחוטית לאפליקציה, ניווט, לוח מחוונים דיגיטלי ועוד. האספקה מתוכננת להתחיל לפני סוף השנה והמחיר למזמינים המוקדמים ינוע סביב 6,000 אירו.

טרופיאו: המזראטי של האופניים החשמליים

ייצור ופיתוח עצמאי של אופניים זו שיטה שבה משתמשים יצרני הרכב כדי "להלבין" את מצפונם הסביבתי, וככל שהמצפון מעיק יותר, כך מרשימים יותר מאמצי הפיתוח. יצרנית מכוניות הספורט מזראטי, למשל, שמתמחה במכוניות ביצועים בעלות מנועים גדולים וצמאים, השיקה בשבועות האחרונים סדרה של אופניים חשמליים מתקדמים, שפותחו בשיתוף עם חברת ההנדסה הסקנדינבית דיאבלו.

המנוע החשמלי שלהם לא מגיע מפרארי, כמקובל, אלא דווקא מהיצרנית הסינית BAFANG. זהו מנוע 200 וואט בטכנולוגיה חדשה, שמשודך לסוללת ליתיום מתקדמת, שמשקלה 3.3 ק"ג בלבד. הייחוד של מערכת ההנעה הוא מבנה סופר-קומפקטי, שמאפשר לשלב את המנוע ואת הסוללה בשלדה מבלי צורך להתפשר בכל הנוגע לעיצוב ולמשקל. כתוצאה מכך, האופניים שוקלים פחות מ-30 ק"ג כולל המנוע והסוללה. הם נמכרים באירופה עם הגבלה למהירות של עד 25 קמ"ש, בהתאם לחוק, אולם מחוץ לאירופה ניתן להזמין אותם עם מהירות מכובדת של עד 45 קמ"ש. במפרט אפשר למצוא רכיבים של בוש, מנגנון לשליפה והחלפה מהירה של מארז הסוללות, צמיגי מרוץ מיוחדים מבית פירלי ועוד. טווח הרכיבה בין טעינות הוא כ-25 ק"מ והכלי מותאם לשאת על כוח חשמלי רוכבים במשקל עד 100 ק"ג בשיפועים של עד 20 מעלות. הסדרה תכלול דגם כביש ספורטיבי מקצועני ודגם "טורינג" מתון יותר. המחירים, כראוי למזראטי, צפויים להתחיל באזור עשרת אלפים אירו.