בתוך דקה: מניית אופקו צנחה 35% וגררה את הבורסה לירידה

המסחר במניית אופקו הלת' בדקה של נעילת המסחר בתל אביב הסתיים בהתרסקות של 35% והשפיע על מדד המניות העיקרי של הבורסה המקומית ועל כל הנגזרים והתעודות הקשורים בו

פיליפ פרוסט, המנכ"ל ובעל השליטה באופקו הלת' / צילום: תמר מצפי
פיליפ פרוסט, המנכ"ל ובעל השליטה באופקו הלת' / צילום: תמר מצפי

שבוע המסחר הראשון של שנת תשע"ט, שהיה שבוע קצר במיוחד, בן יומיים בלבד, ננעל היום באופן דרמטי עם צניחה של כ-35% במניית אופקו הלת'. זאת, לאחר שהמסחר במניה נפתח למשך דקה בלבד לקראת נעילת המסחר בבורסת תל אביב. 

צניחת מניית אופקו העבירה את מדד המניות ת"א-35, שבו היא תפסה משקל של 2.5%, לירידה יומית של 0.35%. גם מדד ת"א-125 ננעל עם ירידה, בשיעור של 0.2%.

על רקע פרשת הרצת המניות לכאורה שבה מעורבת בעקיפין חברת אופקו הלת' והשעיית המסחר בנאסד"ק במניה, ובמקביל השעייתו בבורסה בתל אביב, קבעה הבורסה המקומית כי מניית אופקו הלת'  תיסחר היום בקדם-מסחר משעה 17:05 וכי שלב מסחר הפתיחה יתקיים במועד אקראי בין השעות 17:24 ל-17:25.

היום מתקיימת גם פקיעה שבועית של אופציות על מדד ת"א-35, שבו מהווה אופקו נכון להבוקר משקל של 2.5%, והסמיכות בין שני האירועים מסבכת מאוד את המסחר באופציות על מדד ת"א-35 היום, וכן יוצרת דרמה לקראת חצי שעת המסחר במניית אופקו.

הבורסה הודיעה כי השער שבו יסתיים המסחר באופקו היום אחרי הצהריים, יהיה השער הקובע לחישוב מחירה של אופקו עבור האופציות על מדד ת"א-35 בפקיעה השבועית. המשמעות היא שלמעשה, האופציות שהיו אמורות לפקוע היום לא פקעו, בעוד השוק כבר מכין את האופציות השבועיות החדשות.

כמו כן, מחירי האופציות כעת כבר אמורים לגלם את השינוי המשוער במניית אופקו בסוף המסחר, ולכן הן נסחרות כרגע במחיר שונה מהמחיר הרשמי של מדד ת"א-35. מן ההפרש הזה ניתן לגזור את הערכת השוק לגבי התנודה הצפויה באופקו, וכרגע מדובר ב-40%.

לדברי זיו פניני, מנהל סיכונים פיננסיים בבית ההשקעות אי.בי.אי: "הבורסה קיבלה במקרה הזה כמה החלטות נכונות, בכך שהחליטה לתת פרק זמן נפרד וארוך יותר למסחר באופקו, ואפילו בכך שהחליטה לפתוח את המסחר אחרי הצהריים, כדי להזמין את הזרים לסחור במניה בתל אביב. גם ההחלטה לא להגביל את התנודה במסחר נראית לי נכונה, וגם הבחירה לבצע את המסחר באופן רב-צדדי כמסחר פתיחה.

"עם זאת, העובדה כי השער של אופקו נקבע אחרי מועד הפקיעה על האופציות על מדד ת"א-35, יצרה היום מסחר מאוד חריג באופציות על המדד, משום שבעצם האופציות שהיו צריכות לפקוע הבוקר לא פקעו, והמסחר בהן המשיך בצורה שמגלמת סיכונים חריגים ואי ודאויות שלא נלקחו מראש בחשבון".

כך למשל, אם סוחר מעוניין לכתוב אופציה שבועית לשבוע הבא, הוא לא יכול כעת לעשות זאת, משום שהביטחונות שלו עדיין תפוסים באופציה הקודמת שלא פקעה, או שהוא ממשיך לסחור באופציה חדשה ללא ביטחונות, כי עדיין יש לו את האופציה שפוקעת, ואלה רק שתי דוגמאות קטנות לחריגות שנבעו מן ההחלטה.

"אולי היה נכון יותר לפתוח את המסחר בבוקר אפילו לטווח ארוך יותר, כדי לבצע את ההתאמה לפני הפקיעה של האופציות השבועיות, ואחר כך לבצע שלב מסחר נוסף אחרי הצהריים, עבור הזרים", אומר פניני.

אי הוודאות מושפעת גם מכך שלא ברור עדיין אם המסחר באופקו ימשיך להיות מושעה בנאסד"ק, או שאולי תחליט לפתע נאסד"ק לפתוח את המסחר - ואז התנודה בסוף היום תהיה מושפעת גם מהמסחר שם.