גננת: "ההורים הכינו את הצ'קים, אך לא הספקתי לרשום אותם"

מצעד התירוצים בהם נתקלים מבקרי מס הכנסה נמשך • בביקורת שנערכה בעפולה וסביבתה, עלו "בחכת" רשות המסים: גננת, בעל עסק לאביזרי סקס, קבלן גגות, נגר ואף עורך דין, אשר לא רשמו הכנסות כדין

העלמת מס / צילום: Shutterstock/א.ס.א.פ קרייטיב
העלמת מס / צילום: Shutterstock/א.ס.א.פ קרייטיב

ביקורת שערך מס הכנסה הפעם - בבתי עסק בעפולה וסביבתה - הביאה לעולם שלל תירוצים, נימוקים והסברים לא מספקים בדבר אי-רישום הכנסות כדין על-ידי נישומים שונים.

בין "כוכבי" הביקורת האחרונה נמצאת גננת מיוקנעם, אשר לא רשמה הכנסות בסך 64,300 שקל. אותה גננת טענה להגנתה כי "מדובר בבלגן של תחילת השנה", וכי ההורים הכינו את הצ'קים, אך היא לא הספיקה לרשום אותם.

האירוע התרחש במסגרת במבצע ביקורת של מס הכנסה בבתי עסק בעפולה ובסביבה, שכלל 223 ביקורות, מהן עלה כי בקרב 12% מהעסקים שנבדקו, לא נרשמו הכנסות כדין. למבצע, שנוהל בראשות פקיד השומה עפולה, נבחרו בתי עסק בענפי התעשייה, מסחר ומתן שירותים באזורים כפריים ועירוניים.

כך נתקלו מבקרי רשות המסים בקבלן בניית גגות רעפים מהכפר טמרה, אשר נמצא כי בעת שביצע עבודה באתר בנייה בעיר בית שאן, תמורתה היה אמור לקבל 40 אלף שקל, הוא נמנע מלרשום 20 אלף שקל שהתקבלו אצלו כמקדמה 3 שבועות לפני שנערכה הביקורת. קבלן הגגות, שהופתע מבואם של מבקרי מס הכנסה, הסביר: "קיבלתי את הכסף לפני 3 שבועות, אמרתי ללקוח שאני אוציא לו חשבונית, ובדיוק היום אתם הגעתם...". קבלן הגגות נחקר, ועניינו הועבר להמשך טיפול במחלקת תביעות.

בביקורת נוספת שנערכה אצל נגר מטייבה, נמצאה הצעת מחיר בסך 25 אלף שקל. על-פי הרישומים קיבל הנגר מקדמה בסך 10 אלף שקל במזומן, שלא נרשמה בספרי העסק. בעל הנגריה טען כי עדיין לא סיים את העבודה והתכוון לרשום את כל הסכום שקיבל עם סיומה. הנגר נחקר אף הוא, וגם עניינו הועבר לטיפול מחלקת התביעות.

עוד במהלך המבצע, מבקרי מס הכנסה הגיעו לעורך דין מעפולה, שלפי מידע מוקדם שהיה מצוי בידי הרשויות, נמנע מלרשום הכנסות שהיו לו בסך 41,500 שקל, וששולמו לו ב-5 צ'קים. עורך הדין אמר לאנשי מס הכנסה ש"לא ידע מה עושים", תוך שהוא טוען להגנתו כי "הבעל היה צריך לקבל אישור מאשתו ולא קיבל, ולא ידעתי מה עושים...".

בחנות להלבשה במגדל העמק ביצעו מבקרי מס הכנסה תצפית וקניית ביקורת, ממנה עלה כי החנות לא רשמה הכנסות בסך 155 שקל, ההסבר שבחר לתת בעל החנות היה ש"כל 4 מכירות אני זוכר ורושם קבלה אחת..."

עוד התגלה כי בעל עסק לאביזרי סקס החליט לעשות שימוש במצלמה של העסק שלו על-מנת להשיב למבקרי מס הכנסה שביקרו בחנות שלו ביום המבצע. תשובתו של בעל החנות, בקשר לא- רישום הכנסות בעסקו מיום הביקורת ומקניית ביקורת מוקדמת, הייתה: "אני אפעיל את המצלמה שיש לי בעסק ואברר מה קרה".

פעילות הביקורת בעפולה וסביבתה,נערכה כחלק מפעילות נרחבת של רשות המסים כנגד מעלימי מס והון שחור. זאת, במסגרת המדיניות של הגברת פעילות האכיפה לשיפור ושימור יכולת ההרתעה, הרחבת המודיעין, בין היתר על-ידי עריכת מבצעי שטח, שמטרתם להביא לדיווחי אמת ולגביית מס אמת ובכך להגביר את השוויון בנטל בקרב האזרחים.