חודשה החקירה על טיוח התלונות ברשות המסים ע"י רות דוד

כשנתיים לאחר שהיועמ"ש סגר את תיקי התלונות בנוגע לפרשיות השחיתות ברשות ובנוגע לטיוח התלונות הללו לכאורה ע"י מי שכיהנה כפרקליטת מחוז ת"א, רות דוד - זומן ביולי האחרון חושף השחיתות ברשות, רפי רותם, למשטרה למסירת עדות על התלונות • חוקרים מ"קבוצת ה–15" ברשות שהתלוננו על השחיתות: "חוששים שגם הפעם זה יתגלה כאמירות-סרק"

עו"ד רות דוד / צילום: שלומי יוסף
עו"ד רות דוד / צילום: שלומי יוסף

כשנתיים לאחר שהיועץ המשפטי לממשלה הודיע על סגירתם, מסרה המשטרה כי פתחה מחדש את תיקי התלונות בנוגע לפרשיות השחיתות ברשות המסים ובנוגע לטיוח התלונות הללו לכאורה על-ידי מי שכיהנה כפרקליטת מחוז תל-אביב, רות דוד, המואשמת היום בפרשת עו"ד רונאל פישר.

היועמ"ש, אביחי מנדלבליט, הודיע במארס 2016 על גניזת תיק החקירה נגד דוד בעניינים הקשורים לחשדות כלפיה בתקופת כהונתה כפרקליטת מחוז. אולם בעקבות פניות חוזרות ונשנות למשטרה ולפרקליטות, זומן ביולי האחרון חושף השחיתות ברשות המסים, רפי רותם, למשטרת מרחב ירקון, שם נמסר לו כי נפתחו מחדש תיקים העוסקים בפרשה.

רותם התבקש למסור עדות על התלונות שהוגשו בעבר. העדויות של רותם נמסרו, בין השאר, לגבי תלונות קודמות על כך שדוד סגרה כפרקליטת מחוז את תיק החקירה בתלונות "קבוצת ה-15" - חוקרים ואנשי ביקורת ברשות המסים שהתריעו על פרשיות שחיתות בצמרת הרשות וביחידת החקירות של מכס-מע"מ. 

כמו כן מסר רותם עדות לגבי מי שהיה מנהל רשות המסים, איתן רוב; לגבי היועץ המשפטי לממשלה הקודם, יהודה וינשטיין, שהיה פרקליטו של רוב בשלבי המעצר בפרשה וכיועמ"ש הגיע אליו תיק רשות המסים; לגבי מי שהיה ראש יחידת החקירות המרכזית לענייני מכס-מע"מ רפי עמיאל; לגבי אבי ארדיטי, שהיה סמנכ"ל לחקירות ומודיעין ברשות המסים וכיום מנהל אגף המכס, שהתלונן והחשיד את רותם כאילו רותם הניח מטען חבלה בפתח ביתו. 

"זו לא הפעם הראשונה שאנחנו שומעים על כך שהפרקליטות והמשטרה מכריזים על טיפול רציני בדרישה לחקור את טיוח פרשת השחיתות ברשות המסים והתנהגותה של דוד. אולם לאור הפעמים הקודמות אנחנו חוששים שגם הפעם זה יתגלה כאמירות-סרק שאין כוונה לממש אותן" - כך אמרו ל"גלובס" מספר חוקרים ואנשי ביקורת ברשות המסים, שהיו חברים ב"קבוצת ה-15". לדבריהם, "המבחן הראשוני יהיה בשאלה מאוד פשוטה: האם יקראו לנו להעיד ולמסור ראיות".

כוח משימה בלה"ב 433

הדרישה לחקור את פרשיות השחיתות רשות המסים ובעיקר את טיוח תלונות "קבוצת ה-15", התעוררה כאשר דוד פרשה מתפקיד פרקליטת המחוז בסוף 2010, התמנתה כעבור שבועות אחדים כדירקטורית בחברת ב. יאיר והצטרפה למשרד עו"ד פישר. הדרישה התגברה כאשר דוד נעצרה במאי 2015 בגל המעצרים הראשון בפרשת המסחר במידע והשוחד של פישר ושל קצין המשטרה ערן מלכה, ועם הגשת כתב האישום נגדה על מעורבותה בפרשיית ב.יאיר (ספיח של פרשת פישר) בתקופה שאחרי כהונתה כפרקליטת מחוז. 

סנ"צ ירון ארם מאגף חקירות ומודיעין במרחב ירקון הודיע לרותם ב-31 במאי 2015 כי תלונותיו רוכזו "והועברו להמשך טיפול בלה"ב 433, שם נפתח כוח משימה לבדיקת תלונותיך ותלונות אחרים בנושא". 

במעקב "גלובס" אחרי הפרשה הסתבר כי אף אחד מ"קבוצת ה-15" לא נקרא למסור עדות או ראיות בפני "כוח משימה". לדברי חלק מהם, ההודעה על הקמת "כוח משימה" הייתה בבחינת "כסת"ח", בלי כוונה אמיתית להגיע לחקר האמת על התנהלותה של דוד.

"הפנייה הועברה לטיפול ניצן"

רק שוקי משעול, מי שהיה מנהל מע"מ תל-אביב ושותף להנהגת "קבוצת ה-15", מסר ל"כוח המשימה" תלונות בכתב, וביקש ביוזמתו מניצב רוני ריטמן, מפקד להב 433, למסור ל"כוח המשימה" עדות. משעול טען פעמים רבות, כי התבקש להעביר שוחד לדוד, באמצעות עו"ד פישר, והיה בידיו מידע נוסף על דוד. משעול אמר ל"גלובס", שחומרים שהעביר למח"ש לא נמסרו ל"כוח המשימה". לדבריו, כשהגיע ללהב 433, במקום למסור ל"כוח המשימה" את העדות והראיות שביקש, נאמר לו כי הוא עומד להיחקר על כך שהוא הציע שוחד לדוד. לדברי משעול, הוא ראה זאת כניסיון להפחיד אותו ולמנוע ממנו למסור את כל המידע שהיה בידיו על דוד. 

היועמ"ש מנדלבליט הודיע במארס 2016 על גניזת תיק החקירה נגד דוד בעניינים הקשורים לחשדות כלפיה בתקופת כהונתה כפרקליטת מחוז. ההחלטה של מנדלבליט נשענה על המלצה ברוח זו של היועמ"ש הקודם, וינשטיין. ההחלטה עוררה גל חדש של טענות על טיוח החקירה נגד דוד, שלפיהן ההחלטה על סגירת התיק הייתה בשל החשש מפני גל של ערעורים על פסקי דין בתקופתה של דוד כפרקליטת מחוז, וחשש ממשבר אמון של הציבור במערכת אכיפת החוק. 

בעקבות פנייה של עו"ד פיני פישלר, שהיה פעיל מרכזי בעמותת אומ"ץ למינהל תקין ועסק בפרשת הטיוח, מסרה לשכת היועמ"ש ביולי 2017, כי "הפנייה הועברה לטיפולה של לשכת פרקליט המדינה". 

הדרישה לחקירת הפרשה הגיעה לשיאה כאשר השופט בדימוס, דוד רוזן, הממונה על הביקורת על מערך התביעה, פרסם בנובמבר 2017 את הדוח החמור שלו על ביעור תיק החקירה של "קבוצת ה-15". רוזן לא הותיר מקום לספק - סגירת תיק התלונות של "קבוצת ה-15" על-ידי דוד הייתה טיוח. הוא גם העיר על החשד לקשרים בין גורם בכיר ביחידת החקירות של רשות המסים לבין משפחות פשע, כפי שטענו חברים ב"קבוצת ה-15". 

התנועה לאיכות השלטון פנתה ליועמ"ש בינואר האחרון בבקשה לחדש את החקירה בעניין רשות המסים. בפברואר 2018 קיבלה התנועה תשובה, שלפיה "הפנייה הועברה לטיפולה של לשכת פרקליט המדינה". 

כיצד טיפל פרקליט המדינה, עו"ד שי ניצן, בשתי הפניות - של עו"ד פישלר ושל התנועה לאיכות השלטון - שהועברו אליו מלשכת מנדלבליט? "גלובס" ביקש תשובות לשאלות מפורטות, כמו למשל האם ניצן הורה למשטרה לחקור? האם הייתה חקירה? ומה היו תוצאותיה? תגובת הפרקליטות לשאלות "גלובס" הייתה לקונית: "הפנייה המוזכרת בשאילתה התקבלה ומטופלת כמקובל". 

בעקבות הסערה הציבורית שעורר דוח רוזן על טיוח תיק החקירה והודעתו כי תלונתו של רותם מוצדקת, נכנס לתמונה עו"ד איתן ענבר, פרקליטו של רותם. עו"ד ענבר ביקש לזמן את רותם בפני אותו "כוח משימה" שעל הקמתו נמסר עוד ב-2015. היועץ המשפטי של לה"ב 433, עו"ד אלון צרפתי, הודיע במארס האחרון לעו"ד ענבר: "למען הסר ספק, ביחידת להב 433 לא מתקיימת כיום כל בדיקה/חקירה בעניין תלונה/ות שהוגשה/ו בעבר על-ידי רותם". 

בעקבות התפנית בפרשה וההודעה על הקמת "צוות חקירה מיוחד" במרחב ירקון, מסר רותם לחוקר אסף כהן עדות מפורטת, שבה הוא הדגיש את רצונם של חברים נוספים ב"קבוצת ה-15" למסור את הידוע להם על פרשיות השחיתות ועל טיוח התלונות על-ידי דוד. מבדיקת "גלובס" עולה, כי עד היום, למעלה מחודשיים אחרי שרותם מסר את העדות ואת שמות חבריו לקבוצת ה-15 המבקשים להעיד, המשטרה לא פנתה לאיש מהם. 

"יש לקוות שאולי הפעם תבוצע חקירה אמיתית ללא מורא וללא משוא פנים"

רפי רותם, חושף השחיתות ברשות המסים, מסר בתגובה: "כל קציני המשטרה שראו ושמעו את הראיות שמסרתי, בקלטות ומסמכים, מאשרים שחייבים לחקור לעומק את טיוח הפשעים ברשות המסים. אולם לדבריהם, הכל תקוע במטה הארצי, כי אין אישור של היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, לחקור את כל "רמי המעלה" האלו. כשמנדלבליט ייתן אישור לחקור וייפסק הטיוח בעניין רות דוד בפרשת רשות המסים, יהיו צריכים להקים כלא ולהכניס לשם שופטים, פרקליטים, קציני משטרה ומושחתים מרשות המסים. אני אמשיך להילחם בכל רשימת המושחתים הזאת עד טיפת דמי האחרונה".

עו"ד איתן ענבר, פרקליטו של רותם, מסר: "החלטת המשטרה ב-2015 להקים כוח משימה לחקירת התלונות של רותם ובכירים נוספים ברשות המסים הייתה החלטה נכונה, אז וגם היום. למרבה הצער, החלטה זו לא בוצעה והתברר שמדובר במס שפתיים. יש לקוות שאולי הפעם תבוצע חקירה אמיתית, מקצועית, ללא מורא, ללא משוא פנים וללא שיקולים זרים".

שוקי משעול, מי שהיה מנהל מע"מ תל-אביב ברשות המסים ושותף להנהגת "קבוצת ה-15" (החוקרים מרשות המסים שהתלוננו על שחיתויות ברשות): "טיוח פרשת רשות המסים תחת ידיה של פרקליטת המחוז רות דוד וטיוח פרשת רות דוד ומערכת היחסים המושחתת עם רונאל פישר ואחרים בתקופת היותה פרקליטת מחוז, ייזכרו לדיראון עולם לחובת מערכת אכיפת החוק בישראל ומטילות עליה צל כבד ואובדן אמון הציבור.

"מצער שהמערכת לא השכילה לנצל את העתירה שהגשתי לבג"ץ כדי לפתוח בבדיקה לטיהור שמה, ובמקום זה עסקה בהדיפתה וברדיפתי. טוב תעשה המערכת אם תפעל לחקור לעומק ואף תקים ועדת חקירה כדי לטהר את שמה ולהחזיר את אמון הציבור בה".

עו"ד זוהר רפאל אלטמן מהתנועה לאיכות השלטון מסרה: "בשלב הזה נראה כי ברור לכולם שמדובר בפרשה רחבה הרבה יותר ממסגרתו של ההליך הפלילי בלבד, וכי מדובר בנגע שהכתים את מערכת אכיפת החוק כולה. בשנה האחרונה פנתה התנועה מספר פעמים אל משרד המשפטים בדרישה שתקום ועדת בדיקה ממשלתית בראשות שופט בדימוס לחקר הפרשה כולה. התנועה בוחנת בימים אלה פניה לערכאות משפטיות".

תלונות "קבוצת ה-15": הקלות מס, קשרים עם משפחות פשע ורצח מקור מודיעיני

תלונותיהם של חברי "קבוצת ה-15" - 15 חוקרים ואנשי ביקורת ברשות המסים - על מה שהתרחש לכאורה ברשות' פורסמו ב"גלובס" לאורך השנים. בין היתר הגישו חברי "קבוצת ה-15" תלונות על הנושאים הבאים: 

1. הקלת מס חריגה לכאורה של כ-1.25 מיליארד שקל לאיש העסקים לשעבר, נוחי דנקנר, במסגרת עסקת רכישת סלקום.
2. בלימת חקירות לכאורה נגד אנשי עסקים, לדוגמה בפרשת החשד לחשבוניות פיקטיביות בחברת גיבור ספורט שבשליטת איתן אלדר.
3. ויתור לכאורה על מיליונים לדודי אפל בפרשת קרקעות מושב גינתון.
4. מעורבותו לכאורה של רו"ח קובי בן-גור, ידידו של מי שהיה מנהל רשות המסים, איתן רוב, בחקירה יזומה נגד חברת אלוג, כדי שלקוחותיו של בן-גור יזכו במכרז (הפרשה נחשפה ב"מעריב" ע"י קלמן ליבסקינד).
5. רצח לכאורה של מקור מודיעיני שזהותו נחשפה על-ידי גורם ביחידת החקירות. המקור העיד על כך, שמבריחי מכולה עם קשרים לליכוד קיבלו את המכולה אחרי טלפון ללשכת שר האוצר באותו זמן, בנימין נתניהו.
6. יחס מיוחד לכאורה מצד רשות המסים לעסקני כדורסל המקורבים לרוב, בהם אבנר קופל.
7. הפחתת מס לכאורה לחברת דובק.
8. טיוח לכאורה של פרשה חמורה של הטרדה מינית של נישומה.
9. קשרים לכאורה של בכיר ביחידת החקירות של רשות המסים עם משפחות פשע, ובלימת חקירות ופשיטות על עסקי זנות והימורים של משפחות פשע, כפי שאישר לימים בעדות בבית המשפט קצין המשטרה, רפ"ק אייל פאר.