1,350 חדרים: דן אכדיה יהיה המלון הגדול בישראל

ההתנגדויות שהגישה עיריית הרצליה לתוכנית נדחו, ומשפחת פדרמן תוכל להרחיב את המלון מ-208 ל-1,350 חדרי מלון ב-3 מבנים בגובה 17-8 קומות

דן אכדיה / צילום ארכיון מלונות דן
דן אכדיה / צילום ארכיון מלונות דן

הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה תל-אביב, בראשות דניאלה פוסק, דחתה את ההתנגדות שהגישה עיריית הרצליה לתוכנית הרחבת מלון דן אכדיה בעיר. המשמעות היא אור ירוק למשפחת פדרמן להקים את המלון הגדול בישראל, מעמד שאליו יגיע לאחר שיורחב מ-208 חדרים ל-1,350 חדרים.

התוכנית, אותה יזמה רשת מלונות דן לפני כעשור וזכתה גם לתמיכת ראש עיריית הרצליה דאז יעל גרמן, מגדילה פי 6 את היקף הבנייה במלון דן אכדיה הקיים, שכולל 208 חדרים, לקומפלקס בן 1,350 חדרים בשלושה מבנים בני 17-8 קומות, נוסף לשטחי מסחר, אולמות אירועים וכנסים. לתוכנית הוגשו התנגדויות רבות מצד תושבי הסביבה שטענו לחסימת הנוף וליצירת עומסי תנועה וחנייה, בדגש על חודשי הקיץ.

לאחר שהתוכנית להרחבת המלון אושרה בוועדות התכנון, לרבות במועצה הארצית, וקיבלה תוקף ב-2015, חל מפנה בעמדת העירייה, בשל העובדה שראש העירייה משה פדלון, שנבחר לאחר פרישתה של גרמן שנבחרה לכנסת, התנגד לתוכנית, והעירייה אף הגישה עתירה לבית המשפט בדרישה לבטל את אישורה של התוכנית.

במאי 2016 קיבלה שופטת בית המשפט המחוזי בתל-אביב ד"ר דפנה אבניאלי את העתירה והורתה לבטל את החלטת המועצה הארצית ולהשיב את הדיון לוועדה המחוזית בסוגיית עומסי התנועה הצפויים כתוצאה מהרחבת המלון. אבניאלי ציינה כי הוועדה המחוזית קיבלה את ההחלטה בחיפזון, על סמך בדיקה תחבורתית אקראית שנערכה שנתיים לפני הדיון, ותוך התעלמות מההשלכות התחבורתיות על האזור שלא נבחנו כהלכה על ידי הוועדה המחוזית.

משפחת פדרמן הגישה ערעור על ההחלטה לבית המשפט העליון, שדחה את הערעור והורה להחזיר את הדיון בנושא משמעויות עומסי התנועה הכרוכים בהרחבת המלון אל הוועדה המחוזית. בית המשפט הורה לוועדה המחוזית לבחון את עומסי התנועה הצפויים באזור בעונת הקיץ בהתבסס על סמך ספירת תנועה בחודשים יולי אוגוסט, ועל סמך ממצאים אלה לקבל החלטה.

עיריית הרצליה והוועדה המקומית הגישו התנגדות לתוכנית בטענה כי השלכות התחבורתיות של התוכנית על האזור הן הרסניות. בימים האחרונים, החליטה הוועדה המחוזית בראשות דניאלה פוסק, לדחות את ההתנגדות ולאשר סופית את התוכנית. זאת לאחר שנתוני ספירת הרכבים שעליהם התבססה היו "בהיקף הגבוה ביותר", ועל כן מערך הכבישים המתוכנן צפוי לעמוד בעומסים עם מימוש ואכלוס הפרויקט. "במסגרת בדיקות התחבורה שנעשו הוכח שעל אף שעומסי התנועה במרחב הפרויקט יגדלו כתוצאה ממימושו, עדיין רמת העומס ברחובות הסובבים נשארת בשעות ובימי השיא סבירה".

נציין כי פוסק, יו"ר הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה תל-אביב, שדחתה את ההתנגדויות לתוכנית, שימשה כמהנדסת עיריית הרצליה בימים בהם קודמה התוכנית ואושרה בוועדה המקומית לתכנון ובנייה, בתמיכתה של ראש העירייה דאז יעל גרמן.