עכשיו זה רשמי: הבינלאומי ימזג לתוכו את בנק אוצר החייל

עלות פרישת העובדים הצפויה תעמוד על כ-40 מיליון ש' • בבנק קיימו שיחות עם הוועד וההסתדרות בחודשים האחרונים אך לא הגיעו להבנות, וכעת לא מן הנמנע כי הסכסוך בין הצדדים יחריף • בוועד העובדים כבר הכריזו בעבר סכסוך עבודה על רקע מהלכים אלה

בנק אוצר החייל / צילום: איל יצהר
בנק אוצר החייל / צילום: איל יצהר

ארבעה חודשים אחרי שוועד עובדי בנק אוצר החייל הכריז על סכסוך עבודה על רקע חששם ממיזוג עם הבנק הבינלאומי, נראה כי תוכנית זו קורמת עור וגידים. היום (ה') הודיע הבנק הבינלאומי, שבשליטת צדיק בינו, כי יקדם מהלך של מיזוג בנק אוצר החייל לתוכו.

בגין ההתייעלות הצפויה בכוח האדם כתוצאה מהמיזוג, צפוי הבינלאומי, בניהולה של סמדר ברבר צדיק, לרשום הוצאות בגובה של 40 מיליון שקל לפני מס בדוחות הרבעון השלישי. בבינלאומי מעריכים כי המיזוג יושלם עד סוף השנה.

מהלך זה מצטרף לסדרה של מהלכים שמבצעים בקבוצה בשנים האחרונות במטרה לשפר את יחסי היעילות שלה. בין היתר מוזגו החברות בנות פאג"י, יובנק וכעת גם אוצר החייל. המיזוג הנוכחי ייעשה בדומה למיזוגים הקודמים, קרי המותג ומערך הסניפים יישמרו. בנק אוצר החייל מתמחה בעבודה במגזר הקמעונאי בכלל ובאוכלוסיית אנשי מגזר הביטחון בפרט. בבינלאומי מציינים כי גם ההסכמים המיוחדים שיש לבנק עם משרד הביטחון ומועדון אנשי הקבע - חבר יישמרו.

בתחילת השנה מימש הבינלאומי את האופציה לרכוש את מניות ארגון חבר בבנק אוצר החייל תמורת 340 מיליון שקל, והגיע לשליטה מלאה בבנק, מה שאפשר ביצוע של מיזוג. בעקבות זאת, מזה כמה חודשים שנושא המיזוג נמצא באוויר, מה שהביא לסכסוך עבודה מול הוועד. בבנק קיימו שיחות עם הוועד וההסתדרות בחודשים האחרונים אך לא הגיעו להבנות, וכעת לא מן הנמנע כי הסכסוך בין הצדדים יחריף.

בנושא זה נמסר היום מהבינלאומי: "ההחלטה על המיזוג התקבלה לאחר שהנהלת הבנק והנהלת בנק אוצר החייל קיימו דיונים עם ההסתדרות ועם ועד העובדים של אוצר החייל בנוגע לאפשרות של מיזוג של אוצר החייל עם ולתוך הבנק הבינלאומי ו/או שינויים מבניים אחרים באוצר החייל הנדרשים לשיפור היעילות התפעולית שלו ושל הקבוצה, ולאחר שדיונים אלה לא נשאו פרי. לאור ההחלטה בדבר המיזוג, הנהלת הבנק הבינלאומי תקיים דיונים עם וועדי העובדים הרלבנטיים וההסתדרות ביחס להשלכות האפשריות של המיזוג על העובדים". נציין כי בבנק ישנם כ-740 עובדים, ולפי הערכות עיקר הקיצוץ צפוי להיות במטה.

לבנק אוצר החייל תיק אשראי של כ-13.7 מיליארד שקל, ורווחיו עמדו במחצית הראשונה של שנת 2018 על 63.4 מיליון שקל, כאשר כמחצית מהרווח נרשמה בזכות מכירת משרדי מטה הבנק ברמת-גן.

מוועד עובדי אוצר החייל נמסר: "לצערנו אנו עדים שוב למציאות בעייתית ומטרידה שכל תכליתה הנה ריפוד כיסם של בעלי ההון על חשבון העובדים והציבור הישראלי כולו. ההודעה החד צדדית נעשתה בצורת מחטף ובאה בניגוד גמור לחודשים האחרונים, במסגרתם קיים ועד עובדי בנק אוצר החייל מו"מ מתוך רצון אמיתי וכנה לסייע להנהלת הבנק באתגרים העומדים בפניה, לשם כך, הסכים לוויתורים נרחבים. זהו המקום להבהיר כי הוועד פעל וימשיך לפעול מתוך דאגה עמוקה לזכויותיהם, מקום עבודתם ופרנסתם של עובדי הבנק".