ההודעה על מכירת נ"מ לסוריה: נתניהו ופוטין שוחחו בטלפון

כך לפי סוכנות הידיעות הרוסית RIA • שר ההגנה הרוסי סרגיי שויגו: "בשנת 2013 הסכמנו לעצור את העברת המערכת לסוריה בעקבות בקשת הישראלים. אך המצב השתנה, ולא באשמתנו"

הנשיא ולדימיר פוטין וראש הממשלה בנימין נתניהו שוחחו היום בטלפון בעקבות הודעת שר ההגנה הרוסי, סרגיי שויגו בנוגע להמשך מכירת מערכות הנ"מ ה S-300 לסוריה. כך פורסם בסוכנות הידיעות הרוסית RIA לפני כשעה.

"בשנת 2013 הסכמנו לעצור את העברת המערכת לסוריה בעקבות בקשת הישראלים. אך המצב השתנה, ולא באשמתנו", אמר שויגו היום (ב') מוקדם יותר וציין כי רוסיה תפעיל אמצעי שיבוש אלקטרוניים כדי למנוע תקשורת לוויינית מול חופי סוריה.

הרוסים מחזיקים בסיס צבאי ונמל ליד העיר לטקיה ומשם התבצע בשנים האחרונות קו התיאום בין צה"ל לבין הרוסים בנוגע למרחב האווירי והתקיפות המרובות שביצעה ישראל נגד מטרות איראניות בתוך שטח סוריה.

אך מאז הפלת המטוס הרוסי אילושין 20 יום לפני יום כיפור, יש מתיחות רבה בין המדינות. בסוף השבוע האחרון יצא מפקד חיל האוויר עמיקם נורקין למוסקבה ונתניהו שוחח עם פוטין, היום בפעם השנייה. ברוסיה לא קיבלו את ממצאי התחקיר הצה"לי וטענו שישראל אחראית להפלת המטוס הרוסי, על אף שהטיל שפגע במטוס נורה על ידי כוחות סוריים.

לפי הפרסום בסוכנות הידיעות הרוסית פוטין אמר לנתניהו שהמידע שמסר צה"ל לא תואם את המסקנות של משרד ההגנה הרוסי.

מחר (ג׳) בשעות הצהריים (שעון ישראל) ימריא נתניהו לשבוע של פגישות ונאומים בכינוס השנתי של האו"ם. הנשיא טראמפ צפוי לנאום מחר (ג') סביב השעה 17:00 שעון ישראל ועוד מחר ינאם נשיא איראן חסן רוחאני.

ביום רביעי תכונס מועצת הביטחון של האו"ם והנשיא טראמפ יוביל את הדיון ויתמקד במערכת היחסים של ארה"ב ושאר המדינות אל מול איראן. ביום ה', בשעות הלילה (שעון ישראל) ינאם ראש הממשלה נתניהו.

נתניהו אמור לטוס חזרה לישראל במוצאי שבת, 29 בספטמבר.

מלשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו נמסר שבמהלך השיחה נתניהו הביע את ביטחונו באמינות תחקיר צה"ל ובמסקנותיו, והבהיר שוב כי האחריות לתקרית המצערת מוטלת על הצבא הסורי שהפיל את המטוס, ועל איראן שתוקפנותה מערערת את היציבות. נתניהו אמר לפוטין כי העברת מערכות נשק מתקדמות לידיים לא אחראיות תגביר את הסכנות באזור, וכי ישראל תמשיך להגן על ביטחונה ועל האינטרסים שלה. לפי ההודעה שנשלחה, סוכם להמשיך את ההידברות בין הצוותים המקצועיים ואת התיאום בין הצבאות בערוצים הצבאיים.