פטור ממס על רווחים בפוליסות חיסכון; הטבות מס בקופות גמל להשקעה

מהן הטבות המס לחוסכים מבוגרים? • כיצד ניתן לממש ההטבה? • מהי מכירה רעיונית?

חיסכון / צילום: שאטרסטוק
חיסכון / צילום: שאטרסטוק

לחוסכים בגילאי 50 פלוס יש הטבות במס משמעותיות בחיסכון בקופות גמל - (ראו הרחבה על האטרקטיביות של קופות הגמל לבני 50 פלוס). אבל, הם לא לבד. לבני 70 פלוס, יש גם הטבות מס.

אחרי שהגמלאים חסכו במשך עשרות שנים, וההון הזה כבר מוסה בעבר, האוצר החליט שאין הצדקה למיסוי מלא. תחשבו על אדם שחסך לפנסיה, ומקבל פנסיה גבוהה וחלק מהכסף הוא רוצה להשקיע בשוק ההון. הרווחים שלו מהפנסיה מוסו בעבר (אם כי יש הטבות גדולות בחיסכון הפנסיוני), אבל האם יש הצדקה שכספים שיחזרו לשוק ההון, ימוסו? התשובה אמנם לא מוחלטת. אבל המחוקק קבע שיש מוצרים/ מכשירים שיזכו לפטור ממס, בעוד שיש אחרים שהמס עליהם יהיה מלא. פוליסות חיסכון ופיקדונות פטורים ממס, ואילו יתר המוצרים ימוסו באופן מלא.

סעיף 125 ד'

הפטור ממס נקבע בסעיף 125 ד' למס הכנסה. הסעיף מפרט מי זכאי - "כל אדם אשר הוא או בת זוגתו הגיעו לגיל פרישה ונולד לפני 1.1.1948, זכאי להטבת מס יחיד. במידה ושני בני הזוג יחד הגיעו לגיל פרישה ונולדו לפני 1.1.1948, זכאים הזוג להטבת מס זוגי.

מה הטבה?

זכאי להטבה, יחיד או זוגי, ייהנה/ייהנו מהחזר מס בפועל של עד 3,330 שקל לאדם, או 4,080 שקל לזוג (25% מסכום הרווח הריאלי הפטור - ליחיד 13.3 אלף שקל, לזוג - 16.3 אלף שקל).

נניח שהשקעתם בפוליסת חיסכון והרווחתם ריאלית 13,320 אלף שקל - המס על הרווחים האלו הוא 25% - 3,300 אלף שקל. אם אתם זכאים להטבה - תקבלו פטור מלא!

אם הרווחתם ריאלית, 100 אלף שקל, אזי המס הוא 25 אלף שקל, כאשר סכום של 4,080 אלף שקל יהיה הפטור (בהנחה שמגיע לכם פטור זוגי)".

הפטור ניתן כאמור גם על פיקדונות (רווחים מפיקדונות) - כאן תוכלו לקרוא על פיקדונות חדשים, וכאן על פוליסות חיסכון. ובקצרה - פוליסות חיסכון הן מוצר של חברות הביטוח שמאפשר השקעה לטווח קצר וגם ארוך. מדובר בעצם על מוצר שמאפשר לכם להשקיע במסלולים שונים, לעבור בין המסלולים (ללא עליות וללא אירוע מס), וליהנות כאמור במקרים מסוימים מפטור ממס. פוליסת חיסכון היא למעשה מוצר מתחרה לקרנות נאמנות ולקופות גמל להשקעה.

איך נהנים מההטבה?

אם אתם זכאים להטבה (מכוח סעיף 125 ד'), אתם צריכים לממש את הטבת המס מדי שנה. אי אפשר לצבור את ההטבה הזו משנה לשנה. ואם כך, אז לכאורה יש בעיה - מה קורה כשיש בשנה אחת הפסדים ובשנה אחרת רווחים גבוהים (מעבר לתקרת הפטור) - אתם לכאורה, לא נהנים מהטבת המס המלאה. מתברר שיש דרך, חוקית כמובן, ליהנות מההטבה - קוראים לזה מכירה רעיונית.

מכירה רעיונית - כך תנצלו את הטבת המס

מכירה רעיונית היא מכירה ב"כאילו". אתם לא באמת מוכרים את הפוליסה, אתם מוכרים טכנית ומיד קונים בחזרה. המהלך הזה נועד רק כדי לאפשר לכם למכור את הניירות ולהכיר ברווח, ואז גם להכיר בפטור ממס על הרווח. בפועל, מבחינת ההשקעות שלכם לא קרה דבר.

אז למה זה טוב? כי ככה אתם יכולים לנצל את הפטור השנתי שלכם עד גובה של 16.3 אלף שקל.

הנה הדגמה - נניח שאתם מרוויחים בפוליסה 50 אלף שקל מדי שנה במשך 5 שנים. אם אתם לא עושים מכירה רעיונית מדי שנה, אתם בעת המימוש תדרשו לשלם מס של 25% על הרווח - 62.5 אלף שקל. נניח שיש לכם פטור זוגי (שני בני הזוג) כלומר אתם זכאים לפטור של 16.3 אלף שקל - ומכאן שתשלמו 46.2 אלף שקל.

אבל אם הייתם עושים מכריה רעיונית מדי שנה, אזי הרווח השנתי שלכם הוא 50 והמס 12.5 אלף שקל, אבל מכיוון שזה לא מגיע לתקרת הפטור, אתם לא צריכים לשלם מס! ואז בשנה הבאה, הרווח יהיה שוב 50 אלף שקל וחוזר חלילה. כלומר בחישוב השנתי אתם פטורים ממס, כך שכאשר תממשו בפועל את הפוליסה אחרי 5 שנים, אין לכם מס. בעוד שאם הרווח יצטבר (בלי מכירה רעיונית) יש לכם מס גדול בסוף התקופה.

רק שזה לא אוטומטי. אתם צריכים ליזום את המכירה הזו (להרחבה כאן).

קופת גמל להשקעה - חשוב להכיר

נוסף להטבה הזו, חשוב להכיר הטבה נוספת שהאוצר יצר - קופות הגמל להשקעה. מדובר במכשיר חיסכון לכל גיל, שמאפשר הפקדה חודשית שוטפת. הקופה הזו גם נהנית מיתרונות מיסוי ומעבר בין קופה לקופה ללא תשלום מס על רווחים נצברים (אין אירוע מס). כמו כן, מדובר על מכשיר נזיל, אך אם תרצו אפשר להפוך אותו למכשיר חיסכון פנסיוני עם כל המשתמע מבחינת הטבות המיסוי בחיסכון פנסיוני. זו יכולה להיות ברירה טובה לכאלו שרוצים לחסוך ולא יודעים אם החיסכון הוא ל-3 שנים או ל-10 שנים. בדרך הזה, הם שומרים על "אופציה" להפוך את החיסכון לחיסכון לטווח ארוך - הרחבה כאן.

דירוג קופות גמל להשקעה - מסלול אגח - שנה אחרונה

דירוג קופות גמל להשקעה - מנייתי - שנה אחרונה

דירוג קופות גמל להשקעה - כללי - שנה אחרונה

* המדריך נכתב על-ידי מערכת אתר הון, מדריכים פיננסים. המידע והנתונים במדריך אינם מהווים המלצה לרכוש או למכור נכסים כלשהם; ואינם תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם.