ההגרלה הגדולה השישית של מחיר למשתכן: איזו עיר הכי מבוקשת?

קרוב ל-22 אלף נרשמו בסך-הכול מקרב זכאי התוכנית הממשלתית • בנהריה הביקוש היה הנמוך ביותר, כאשר מספר הנרשמים נמוך יותר ממספר הדירות שיצאו להגרלה • עפ"י האוצר, הגרלה גדולה שביעית תפורסם בדצמבר • השוואה למספר הנרשמים בהגרלות הגדולות הקודמות מעידה כי הביקוש בקרב הזכאים לא נחלש

באר יעקב / צילום: איל יצהר
באר יעקב / צילום: איל יצהר

18,636 זכאים של תוכנית מחיר למשתכן נרשמו להגרלה הגדולה השישית במספר שנסגרה בסוף השבוע האחרון. חלק ניכר מהם בחרו להירשם להגרלה שתיערך בבאר יעקב, שהייתה המבוקשת ביותר בהגרלה הנוכחית - כך עולה מנתוני ההרשמה להגרלה הגדולה שפורסמה היום (א') על-ידי משרד האוצר ומשרד הבינוי והשיכון.

נציין כי הגרלה זו כללה גם פרויקט מחיר מטרה בעיר מודיעין, פרויקט לדיור מוזל פרי תוכנית ממשלתית שיצאה לדרך בימי הממשלה הקודמת, ופילוח מספר זכאי מחיר למשתכן שנרשמו לפרויקט זה מעלה את רף הנרשמים זכאי מחיר למשתכן הכולל לכ-21.9 אלף נרשמים בסך-הכול. לפרויקט מחיר מטרה, שכולל 134 דירות מוזלות בסך-הכול, יכלו להירשם גם משפרי דיור ומי שאינו מחזיק בתעודת זכאות, כך שלמעשה להגרלה זו נרשמו 7,722 משקי-בית בסך-הכול, מה שמעמיד אותה במקום השני בקרב הביקוש הכולל לפרויקט מוזל.

עם זאת, גם בהגרלה הנוכחית ההרשמה מעידה כי במקומות מסוימים הביקוש כבר אינו קשיח כפי שהיה בעבר. כך, בנהריה למשל מספר הדירות שעמדו להגרלה נותר גבוה ממספר הנרשמים. מספר הדירות בעיר הצפונית עמד על 368 דירות מוזלות בסך-הכול, אולם מספר הנרשמים עמד על 305 בלבד, כלומר, כל מי שנרשם (במקרה שלא זכה במקום אחר, מכיוון שכל זכאי בהגרלה הגדולה יכול להירשם ל-3 יישובים שונים) למעשה יזכה באפשרות לרכוש דירה מוזלת ללא רשימת המתנה, ו-63 דירות לא זכו לביקוש. נזכיר כי בנהריה יש היצע גדול יחסית של דירות, וכפי שפורסם בעבר ב"גלובס", שוק הנדל"ן המקומי מתקשה להתמודד עם ההיצע.

הנרשמים להגרלה הגדולה מתחרים על 5,616 דירות מוזלות בפרויקטים שונים ברחבי הארץ ב-19 ערים שונות, כאשר באר יעקב, מודיעין ונס ציונה הן הערים המבוקשות ביותר בקרב הזכאים.

מתוך נתוני ההרשמה, 2,617 מהנרשמים הם מסדרה א' (הסדרה שחבריה מקבלים עדיפות בהגרלות), 10,574 משקי-בית נרשמו בקרב זכאי סדרה ב', ו-5,448 נרשמים מסדרה ג' שהיו יכולים להירשם להגרלות רק ב-7 ערים. נתונים אלה מעידים כי הביקוש לדירות מוזלות עדיין קיים בקרב זכאי כלל הסדרות.

כאמור, באר יעקב ומודיעין גררו את מספר הנרשמים הגבוה ביותר בצורה ניכרת (8,056 בבאר יעקב ו-7,724 במודיעין). במקום השלישי בכל הקשור למספר הנרשמים אפשר למצוא את נס ציונה (3,783 נרשמים), אשקלון (2,529 נרשמים) ונתניה (2,483 נרשמים).

ממשרד האוצר נמסר היום כי בימים הקרובים יחל ביצוע ההגרלות, ותוצאותיהן יתפרסמו בסוף החודש. עוד נמסר ממשרד האוצר כי ההגרלה הגדולה הבאה, השביעית במספר, מתוכננת להתקיים בחודש דצמבר.

עוד נמסר מהאוצר כי "עד כה 52,097 זכאים כבר זכו בדירה במחיר מוזל במסגרת מחיר למשתכן, למעלה מ-18 אלף יחידות דיור כבר עם היתר מלא לבנייה, וברובם הגדול בשלבי בנייה שונים. למעלה מ-10,000 יחידות דיור נוספות עם החלטת ועדה ולקראת קבלת היתר מלא".

עוד נציין כי בהשוואה להגרלה הגדולה הקודמת שפורסמה בחודש יולי האחרון, מספר הנרשמים בהגרלה הנוכחית היה גבוה מעט יותר, מה שמעיד שוב על כך שהביקוש לדירות מוזלות ברמה הכללית אינו רושם ירידה נכון לעכשיו. בהגרלה הנוכחית נרשמו כאמור קרוב ל-22 אלף זכאי תוכנית מחיר למשתכן, בעוד שבהגרלה הגדולה הקודמת נרשמו כ-17.2 אלף זכאים. גם בהשוואה להגרלה הגדולה הרביעית, שפורסמה בחודש מארס האחרון, נראה כי הביקוש שמר על רמה דומה, כשלהגרלה הגדולה הרביעית נרשמו כ-21.3 אלף משקי-בית זכאים.