חן של מושבה קטנה: מסלול לטיול בית-גן ועין תרפ"ו

בית-גן, שנקראה על שם חורבת ג'ן הסמוכה, היא אחת מארבע מושבות שהוקמו בבקעת יבנאל בראשית המאה ה-20 • לימים הן נשכחו מהלב • מסלול

בית-גן, שנקראה על שם חורבת ג'ן הסמוכה, היא אחת מארבע מושבות (יחד עם יבנאל, מושב משמר השלושה ומושב סמדר) שהוקמו בבקעת יבנאל בראשית המאה ה-20. לימים, נבלעו המושבות בתחומי המועצה המקומית "יבנאל" והשמות, זולת יבנאל, נשתכחו מלב.

לבית-גן היו כמה. בגלגולה הראשון הוקמה בשנים 1902-3 על-ידי יק"א (החברה היהודית להתיישבות). בבקתות שקודם היו שייכות לערביי המקום שוכנו פועלים, שעליהם ניסתה יק"א לראשונה את מודל האריסות. לכל מתיישב הוקצה שטח, כסף מזומן, כלי עבודה וזרעים, אולם בשל התנאים הקשים וחוסר הידע המקצועי, רוב האיכרים לא הצליחו להצמיח גידולים, שקעו בחובות ולבסוף עזבו את המקום. המושבה ננטשה.

ב-1908 התיישבו במושבה בני העלייה השנייה. הרחוב שבו חנינו היה רחובה הראשי של המושבה. לא כל הבתים שמרו על צביונם המקורי, ועדיין ניתן לחוש באווירה הנושנה. מחוץ לחלק מהבתים שלטי הסבר מטעם המועצה לשימור אתרים. הבית האחרון משמאל שימש כבית כנסת וכבית אסיפה. כמו השאר, גם הוא נבנה בחומרים מקומיים: בזלת וגיר.

ברחוב הנוטרים פונים ימינה. בקצה הרחוב מגיעים אל רחוב הכלנית, ובו פונים שמאלה. הרחוב מסתיים במהרה, וממנו נמשכת דרך עפר המוליכה לאורכו של נחל שרונה היבש בקיץ. בחורף הוא זורם בעוז. כעבור כמה מאות מטרים מסתעפת דרך עפר אל כתם ירק בערוץ. כאן נמצא עין תרפ"ו (1925), הנקרא על שם השנה המוטבעת בלוח הבטון שמעליו. על מעיין זה ניטש מאבק בין תושביה החילונים של יבנאל לתושבים הדתיים. האחרונים הפכו אותו למקווה ומנכסים אותו לעצמם, ומ. הם מרוקנים את הבריכות שבהן נאגרים המים ומקווים שבכך ימנעו הגעת מבקרים. מהמעיין חוז\ריםאל רחוב הכלנית, אך בראשיתו פונים שמאלה בטיילת קצרה שהוקמה לאחרונה. בכביש הראשי של המושבה פונים ימינה ושוב ימינה, אל החניה.

מידע מעשי | 

עונה מומלצת: כל השנה

התאמה: כל המשפחה

קושי מסלול: קל

אורך מסלול: כשני קילומטרים

משך מסלול: כשעתיים

מפה: מפת סימון שבילים מס' 3, "הגליל התחתון" (מהדורה מעודכנת: 2014)

הגעה מכפר תבור: פונים מזרחה בכביש מס' 767 לכיוון יבנאל. בכניסה למושבה, מיד לאחר העיקול הגדול בכביש, פונים ימינה ברחוב בית-גן וחונים.