מחיר הסכם כחלון-ניסנקורן: רוכשי הדירות יצטרכו להוסיף אלפי שקלים עבור כל דירה

ההסכם שמנע שביתה כללית במשק קבע כי יש להחיל תקן אירופאי על פיגומים • המשמעות: החלפת כל הציוד הקיים ורכישת פיגומים חדשים בעלות כולת של כמיליארד שקל, שתתגלגל מיידית לרוכשי הדירות החדשו • קבלני הפיגומים: זו הערכת חסר, ההתייקרות תהיה גבוהה יותר

פיגומים סביב בניין ברחוב אבן גבירול בת"א / צילום: שי אסרף
פיגומים סביב בניין ברחוב אבן גבירול בת"א / צילום: שי אסרף

הדירות החדשות עומדות להתייקר מיידית ב-7,200 שקל - כך עולה ממסמך שהעבירה בימים האחרונים התאחדות בוני הארץ, שמאגדת את מרבית קבלני הבניין בישראל, למשרד העבודה. הסיבה: המעבר לתקן הפיגומים החדש, שמחד צפוי לשפר את הבטיחות באתרי הבנייה, אך מנגד עולה הרבה יותר כסף.

6 מיליון מ"ר פיגומים לפח

כזכור, בשבועות האחרונים הצטרפה ההסתדרות למאבק בתאונות העבודה באתרי הבנייה שגבו בעשור האחרון את חייהם של למעלה מ-300 פועלים בניין. לפני כשבועיים נחתם הסכם בין ההסתדרות למשרד האוצר, שבו התחייבה המדינה לפעול במספר תחומים לשיפור תנאי הבטיחות באתרי הבנייה. בין היתר הוחלט להחיל תקן אירופאי על כלל הפיגומים באתרי הבנייה - דבר שאמור לשפר את יציבותם, ואת בטיחות העובדים. יומיים לאחר מכן חשף "גלובס" כי קבלני הפיגומים התאגדו במחאה על ההחלטה. זאת כיוון שהמשמעות לדבריהם היא לזנוח את הציוד שברשותם כיום, ולרכוש ציוד יקר פי כמה - דבר שלפי קבלני פיגומים עמם שוחחנו, יביא לפשיטת רגל של רבים מהם, כיוון שהם לא יעמדו בעלויות רכישת הציוד החדש.

במסמך שהגיע לידי "גלובס" ששלחה אינג' חמוטל בן יעקב מהאגף הטכני בהתאחדות בוני הארץ למנהלת תחום מדיניות ורגולציה במשרד העבודה, הילה שיינוק, נכתב כי בהתאחדות מברכים על כל מהלך שיביא לשיפור הבטיחות. ולצד זאת, כך נכתב "למהלך החלפת הפיגומים בענף הבנייה השלכות משמעותיות על הקבלנים, ובוני הפיגומים". לפי אומדני ההתאחדות בישראל בעקבות המעבר לפיגומים החדשים יש בישראל כ-6 מיליון מ"ר פיגומים שיש להחליף. "בהנחה ש 90% מהפיגומים אינם עומדים כיום בתקן מדובר בעלויות רכישה המסתכמות בכ-970 מיליון שקל שהענף צריך להשקיע ברכישת פיגומים, באופן חד פעמי לאורך תקופת ההסתגלות שתינתן למעבר זה" כותבת בן יעקב שהדגישה בסעיף הבא כי את המחיר נשלם רוכשי הדירות "עלות המעבר לפיגומים העומדים בתקן 1,139 תהווה חלק מעליות הבנייה ותועמס ותשוכלל בסופו של יום כחלק ממחיר הדירה המשולמת על ידי רוכשי הדירות. בהתייחס לכמות פיגומים הנדרשת בבנייה למגורים מהנתונים שפורטו לעיל עלות התוספת לדירת מגורים תהיה להערכתנו 7,200 שקל". לפי המסמך ההסבר לכך הוא שעלות השימוש לקבלנים בפיגומים הקיימים כיום הוא כ 9,000 שקל, בעוד שעלות תפעול הפיגום בתקן האירופאי יעמוד על כ-16 אלף שקל.

זיכוי, מענקים וביטול מיסים

לפי המסמך, כדי שקבלני הפיגומים יוכלו להסתגל כלכלית למציאות החדשה, יש לנקוט במספר צעדים ובהם תכנית גריטה המעניקה זיכוי כספי, מענקי מדינה לרכישת והשכרה של פיגום תקני לכלל הקבלנים וביטול מיסים המוטלים על הפיגומים החדשים על מנת להוזילם.

נציג קבלני הפיגומים מאיר שמש אמר לנו היום כי"ההתייחסות של הקבלנים לנושא משקפת את תוספת המחיר שישלמו רוכשי הדירות על הפיגום החדש. כמי שמכיר את המספרים 7200 זה מספר נמוך מהתוספת שישלמו רוכשי הדירות כי החישובים נמוכים מהמציאות. חשוב להגיד שזה לא פותר את הבעיה שלנו קבלני הפיגום. אנחנו נשארים ללא חומר, זאת אומרת ללא הציוד שיש בידינו כיום. וללא יכולת לקנות את הציוד החדש. זה אומר שאנחנו נקרוס. וזאת בזמן שאנחנו בכלל טוענים שהמעבר לתקן החדש הוא מיותר כי הציוד שלנו כן עומד בתקן האירופאי".

ממשרד העבודה והרווחה נמסר בתגובה: משרד העבודה והרווחה פירסם לציבור את הליך שינוי הרגולציה (ria) לפיגומים והפיכתם לתקן אירופי מחייב, על רקע הנתונים הקשים לפיהם; יותר ממחצית ממקרי התאונות הקטלניות באתרי בנייה הן נפילה מגובה. לצערנו הרב, הקבלנים אינם מיישמים את הוראות הבטיחות על חשבון חיי אדם. נדגיש כי הנושא פורסם להערות הציבור ויגיע לדיון בכנסת ושם ילקחו בחשבון כלל הטיעונים הרלוונטיים שיסייעו בקידום נושא הבטיחות.