מסע לסקוטלנד של המאה ה-18, בעקבות הסדרה "זרה"

ב-2017 הגיע לסקוטלנד מספר שיא של תיירים, רבים מהם בעקבות הסדרה "זרה", המתרחשת בסקוטלנד של המאה ה-18 • המעריצים מסיירים באתרי הצילומים, מתלבשים בבגדי התקופה ורוכשים מזכרות • ענבל שגיב נקדימון נסעה בעקבות הסדרה וחזרה מאוהבת, בסקוטלנד

טירת אורקהרט / צילום: ענבל שגיב נקדימון
טירת אורקהרט / צילום: ענבל שגיב נקדימון

מלכתחילה הצטיינה סקוטלנד כאתר תיירות: מרחבים פתוחים וירוקים, משובצים באגמים כחולים ובהמון כבשים צמריריות, הרים נישאים, טירות וחורבות ציוריות. הערים אדינבורו וגלזגו שמרו על קסם נושן והחופים הסלעיים - לאורך הים הצפוני מכאן והאוקיינוס האטלנטי משם - יפים ודרמטיים. אם אין לכם בעיה להסתגל לנהיגה בצד שמאל, מומלץ לשכור רכב ולטייל בקצב אישי.

אבל לאחרונה התעשרה התיירות הסקוטית בזן חדש של נוסעים (רבות מהן נוסעות, למען הדיוק) וזאת בזכות סדרת הטלוויזיה "זרה" (Outlander), המתבססת על סדרת הספרים בשם זה שכתבה דיאנה גבלדון, ובארץ נקראת "נוכרייה" (בעברית יצאו בהוצאת כנרת). הסדרה, שצולמה בסקוטלנד ומציגה אותה במלוא יופייה, זוכה לפופולריות רבה ברחבי העולם בכלל וארצות הברית בפרט, ובימים אלה עלתה עונתה הרביעית ב-YES ובסלקום TV.

צילומי הנוף הנהדרים בסדרה הפכו את סקוטלנד לדמות מרכזית לא פחות מהדמויות האחרות בסדרה, ובראשן זוג האוהבים ג'יימי וקלייר. ההשפעה החיובית על התיירות לא איחרה להגיע, וזכתה לכינוי "אפקט אאוטלנדר". בשנת 2017 הגיע לסקוטלנד מספר שיא של תיירים, למעלה מ-3 מיליון, רבים מהם חובבי הסדרה המסיירים בין השאר באתרי הצילומים שלה. את המעריצים המושבעים קל לזהות: חלקם מקפידים לשחזר סצנות מרכזיות בסדרה, או לפחות ללבוש בגדי משבצות בבדים המסורתיים ומביאים איתם אביזרים ומרצ'נדייז של הסדרה כמו בובות ייחודיות בדמותם של הגיבורים. כדי להשתעשע, גם אני לקחתי איתי לטיול בובות של קלייר וג'יימי וצילמתי את הטיול גם מנקודת המבט שלהם.

בריכת יער רומנטית/ צילום: ענבל שגיב נקדימון
 בריכת יער רומנטית/ צילום: ענבל שגיב נקדימון

סיפור אהבה גדול מהחיים

לפני כשלושים שנה החליטה המדענית דיאנה גבלדון שהיא רוצה להתחיל לכתוב סיפורת. היא חיפשה השראה לכתיבת רומן היסטורי, ומצאה אותה בשידור של פרק מסדרת "דוקטור הו". דמותו של צעיר סקוטי נחוש ונועז בן המאה ה-18 קסמה לה, והיא החליטה למקם את הספר שלה בתקופה האלימה ההיא, שבה אנשי הרמות (Highlands) ניסו להתמרד כנגד השלטון האנגלי.

הדמות הנשית שכתבה לא הסכימה לפעול על-פי המקובל לפני מאתיים שנה ויותר, וכך השתלב בעלילה המסע בזמן: קלייר רנדל היא אחות קרבית שיוצאת בסוף מלחמת העולם השנייה לירח דבש בסקוטלנד עם בעלה, פרנק. היא נקלעת למעגל אבנים עתיק ונשאבת כמאתיים שנה לאחור, לתקופה שבה האנגלים הם הכובשים והסקוטים הם הילידים המתקוממים. כדי לשרוד, היא נאלצת להינשא לג'ינג'י מקסים במיוחד בשם ג'יימי פרייזר, ומכאן מתחילות הרפתקאות מסמרות שיער, ניסיונות לשנות את ההיסטוריה וסיפור אהבה גדול מהחיים.

עד כה, יצאו לאור שמונה ספרים עבי כרס, ועוד ספרים נספחים, ונמכרו בעולם ביותר מ-26 מיליוני עותקים. סדרת הטלוויזיה שנעשתה לפי הספרים הגיעה כבר לעונה הרביעית, המתרחשת עשרים שנה ויותר אחרי נקודת ההתחלה שלה, וצברה קהל מעריצים גדול ומסור, בנוסף על קוראי הספרים הוותיקים. אין ספק שהחובבים, בכוחותיהם המשולבים, הביאו את "נוכרייה" לזכות במקום השני המכובד במשאל "הספרים האהובים ביותר", שערכה רשת PBS בארצות הברית, לפני הארי פוטר וג'יין אוסטן.

החובבים משתתפים בהתלהבות בכנסים גדולים, ביניהם קומיק-קון בניו יורק, שבהם נערכים פאנלים בהשתתפות הסופרת, השחקנים וצוות ההפקה של סדרת הטלוויזיה. הם עוקבים אחרי מעשיהם של השחקנים קטרינה באלף (קלייר) וסם היואן (ג'יימי) ותורמים לארגוני הצדקה שהם מקדמים. כך הצליח פרויקט של היואן לגייס יותר משני מיליון דולר לחקר סרטן הדם ולטיפולים רפואיים.

חובבות ישראליות בבגדים תקופתיים./ צילום: עדו פרץ
 חובבות ישראליות בבגדים תקופתיים./ צילום: עדו פרץ

לצורך הפקת סדרת הטלוויזיה, הוקמו סמוך לאדינבורו אולפני צילום גדולים. צילומים נוספים נערכים במבנים היסטוריים ובשטחים פתוחים. לשמחתם של המעריצים, החוק בסקוטלנד אינו מאפשר למנוע מהם להתקרב ולתעד מהצד את ההסרטה, והשחקנים בדרך כלל נענים באדיבות לבקשות לסלפיז ולחתימות. בעונות קודמות, כאשר העלילה הגיעה לפריז ולקריביים, נערכו צילומים בפראג ובדרום אפריקה. העונה הרביעית, שכבר צולמה, ועונות 6-5 שיצולמו בהמשך, מתרחשות באמריקה, ובכל זאת מצולמות עדיין בסקוטלנד. לצורך סצנות שבהן נפגשים הגיבורים עם שבט הצ'רוקי, הובאו שחקנים אינדיאנים מקנדה.

בבית, בטירה, במעיין

אחרי שקראתי את כל ספריה של דיאנה גבלדון וצפיתי בסדרת הטלוויזיה, תכננתי טיול לסקוטלנד שיכלול בנוסף לאתרי התיירות הרגילים גם אתרי צילומים מוכרים. ביקרנו בבית משפחת פרייזר, בטירה של שבט מקנזי, במעיין שכל השותה ממימיו חייב לדבר אמת ואפילו בגרם המדרגות באדינבורו המוביל לבית הדפוס, שבו התרחשה הפגישה המחודשת המרגשת בין האוהבים באמצע העונה השלישית.

את בית משפחת פרייזר בסדרה, לליברוך, מוצאים במידהופ* (Midhope Castle). מקובל בקרב החובבים להצטלם בשביל הגישה לבית המידות העתיק, בזווית שהופיעה בסדרה כמה פעמים. אחר כך צריך לשבת על מדרגות הכניסה ליד דלת העץ במבט נוגה, כמו קלייר הכמהה אל בעלה האהוב. אם יש מזל, מגיעים בשעה שהמקום ריק ואפשר להצטלם גם בפתח השער המעוגל. מדי פעם מגיעים אוטובוסים של סיורים מאורגנים ומציפים את החצר במעריצות.

 המוזיאון הפתוח ששימש כאתר צילומים לכפר / צילום: ענבל שגיב נקדימון
  המוזיאון הפתוח ששימש כאתר צילומים לכפר / צילום: ענבל שגיב נקדימון

חברה שהייתה בסיור כזה סיפרה שאחת התיירות הביאה בובת קרטון בגודל טבעי של ג'יימי כדי להצטלם איתו. שביל קטן שיוצא מביתן השומר מוביל למקומות שבהם צולם המפגש הראשון בין קלייר לקפטן ג'ק הרשע, וכן הרקע למערה שבה הסתתר ג'יימי מהאנגלים. זה שביל נחמד לאורך פלג אופייני ונחמד גם הוא, המאפשר טיול רגלי שקט.

טירת דון (Doune Castle), המשמשת בסדרה בתור "טירת ליאוך", זכתה לגידול של 60% במספר התיירים המבקרים בה. בעבר היא הייתה מוכרת בתור הטירה של מונטי פייתון, והיום מוצע שם סיור מוקלט בקולו של הכוכב סם היואן, המסביר את המאמצים שעשה צוות ההפקה כדי להכין את הטירה לצילומים.

בחנות המזכרות בכניסה יש פינת תלבושות שאפשר למדוד בה שמלות צמר משובצות או חלוקי גברים בסגנון המאה ה-18 בהשראת הדמויות בסדרה, ולהצטלם כמובן. טירת בלקנס (Blackness Castle) הקודרת היא המקום שבו צולמה אחת מסצנות האלימות המזעזעות בסדרה, כאשר בלאק ג'ק רנדל מצליף בג'יימי עד זוב דם רב.

המוזיאון הפתוח (Highland Folk Museum) מומלץ לביקור בכל מקרה, גם עם ילדים. יש בו שחזור של בתים ומבנים מתקופות שונות בהיסטוריה של סקוטלנד, ביניהם בתי מלאכה ובתי ספר מהמאות ה-19 וה-20. המדריכים במקום לבושים בתלבושות המתאימות לתקופה הרלוונטית בכל ביתן ושמחים לדבר עם המבקרים ולתת הסברים. בקצה המרוחק של המוזיאון נמצא שחזור של כפר מהמאה ה-18, שבו צולם פרק 5 בעונה הראשונה של הסדרה. בפרק הזה אנחנו נחשפים דרך עיניה של קלייר לחייהם הקשים של האיכרים, הגרים בבקתות דלות וחשוכות. היא יושבת עם נשות הכפר המעבדות יריעת צמר ונעזרות בשתן לקיבוע הצבע. עובדי המוזיאון היו בין שחקני הרקע.

זהירות, שער מסע בזמן לפניך

שיר הפתיחה של סדרת הטלוויזיה, המעלה התרגשות בלב כל חובביה, הוא עיבוד של The Skye Boat Song, המתאר את בריחתו של "בוני פרינס צ'רלי", הלוא הוא הנסיך צ'ארלס אדוארד סטיוארט, הטוען לכתר, לאי סקאי אחרי תבוסתו בקרב קולודן.

הרקע ההיסטורי להתרחשויות בסדרה הוא רצף עימותים ארוך שנים על כס המלוכה. ב-1745 ניסו הסקוטים בהנהגתו של בוני פרינס צ'רלי למרוד, ונכשלו. בני קלאן מקדונלד הבריחו את הנסיך בסירה מהיבשת לאי סקאיי, והותירו אחריהם שיר עם נוסטלגי על "הנער שנולד להיות מלך", ונאלץ לברוח ממולדתו. האנגלים נקמו על המרד הזה בטיהור אתני רצחני שערכו בתושבי ההיילנדס.

קלייר, שהגיעה מן העתיד, מכירה את ההיסטוריה ויודעת שההפסד בקולודן ימיט אסון על הסקוטים. היא משכנעת את ג'יימי שעליהם למנוע אותו ולשם כך הם מתיידדים עם הנסיך הגאוותן, אבל כמובן נכשלים בניסיון לשנות את העתיד לקרות.

כיום קולודן הוא אתר היסטורי זרוע אבני מצבות המציינות את שמות השבטים שבניהם נלחמו ומתו שם. מבקרים רבים במיוחד פוקדים את האבן של שבט פרייזר, שאליו השתייך ג'יימי פרייזר מהסדרה, והבקתה הסמוכה לשדה, שלפי הסיפור, ג'יימי הסתתר בה עם כמה מחבריו אחרי הקרב.

אפשר להמשיך משם דרומה בנסיעה לאורך לוך נס עם עצירה בטירת אורקהרט. מומלץ לראות את הסרטון במבואת הכניסה ואז לטייל להריסות הציוריות. חפשו באגם את נסי, המפלצת המפורסמת שלו.

אתרי צילום נוספים שכדאי לבקר בהם: טירת דרמונד (Drummond Castle), שגניה הנאים גילמו בסדרה את הגנים של חצר המלוכה הצרפתית בוורסאי. הכפר הציורי Culross שימש בסדרה לצילומי הכפר קרנסמיור, הסמוך לטירת ליאוך. בכניסה לכפר יש גלריה נאה של צלם מקומי, ששמח להציג למבקרים עבודות שלו מהסביבה בכלל ומהסדרה בפרט.

אפשר לראות בכפר את ביתה של גייליס, חברתה של קליר, את גינת עשבי המרפא שלה, וגם את הכיכר שבה נענש אחד מילדי הכפר על גניבה. העונש הפיזי מזעזע את קלייר, כבת המאה ה-20, אך טבעי לגמרי בעיני אנשי התקופה.

הגבעה שעליה צולם מעגל האבנים בסדרה היא מקום בשם Rannoch Moor. העצים הנישאים נמצאים שם, וגם הנוף המקסים, אבל האבנים עצמן היו רק תפאורה, ונלקחו מהמקום.

לא רחוק מקולודן אפשר לראות את האתר שהעניק לו את ההשראה. זהו אתר פרהיסטורי של אבנים עומדות בשם Clava Cairns. במקור היה זה כנראה אתר קבורה קדום, אבל בפולקלור העממי נקשרו מעגלי האבנים לתופעות על-טבעיות. כדאי לבקר שם ולראות את ההשראה לאבני המסע בזמן, כולל אבן אחת מפוצלת, כמו התיאור בספר. אם אתם שומעים זמזום מיסטי ההולך ומתגבר ככל שמתקרבים לאבנים - לא לגעת! המסע בזמן מסוכן ואינו מכוסה בפוליסת ביטוח הנסיעות הסטנדרטית.

אחוות הססנאכיות

יש בארץ לא מעט חובבות של הסדרה, שקוראות וצופות באדיקות ונפגשות במדיה החברתית לדיונים מעמיקים. דרך הסדרה נוצרו בינינו חברויות חובקות עולם. קיימנו כמה מפגשים פנים אל פנים, כולל התכנסות מושקעת בביתה של יעל ענבר, שעיצבה להפליא את שולחן הכיבוד עם הדמויות האהובות (ג'יימי הג'ינג'י קיבל כמובן מקום של כבוד על הלביבות הכתומות). בחג סוכות האחרון ניצלנו את כנס אייקון למדע בדיוני ופנטזיה למפגש תלבושות היסטוריות בהשראת אאוטלנדר, שבו התחפשנו לקלייר בגלגוליה השונים לאורך העלילה, החל מאחות קרבית במלחמת העולם השנייה, דרך שמלת הכלולות ובגדי המשבצות ועד לתלבושות הפריזאיות המהודרות.

כמו חובבות אחרות בעולם, רובנו מתהדרות בפריט אחד או יותר עם הכינוי Sassenach, שמשמעותו בניב הסקוטי זרה או נוכרייה, והוא כינוי החיבה של ג'יימי לקלייר האנגלייה, אף שאחרים משתמשים בו לשלילה. חולצות, תיקים וכובעים כאלה נמכרים גם בסקוטלנד, אבל להסתובב איתם שם זה קצת כמו ללכת בירושלים עם הכתובת "שיקסע". ראו הוזהרתם.

מידע מעשי | 

איך להגיע: אין טיסות ישירות מישראל לסקוטלנד. הכי נוח לטוס ללונדון ולהמשיך משם ברכב או רכבת. יש טיסות לאדינבורו מערים שונות באירופה, אחרי עצירת ביניים. אפשרות נוספת היא לטוס למנצ'סטר (לשם יש טיסות ישירות) ולהתחיל את הטיול ברכב משם.

סיורים בעקבות הסדרה: באתר התיירות הרשמי www.visitscotland.com/outlander מוצעים מסלולי טיול בעקבות אאוטלנדר וסיורים באתרי הצילומים, כולל מפה אינטראקטיבית עם הסברים על כל אתר ותפקידו בסדרה.

סיורים מאורגנים: כמה חברות תיירות מציעות סיורים של יום או יותר באתרי הסדרה, שיאפשרו לכם ליהנות מחברת מעריצים נוספים: https://outlander-tour.com

www.rabbies.com/en/scotland-tours/see/outlander-tours

איילת גזית, מחובבות "נוכרייה" הוותיקות ביותר בארץ, כתבה בעברית פוסטים מפורטים ומקסימים על הטיול שלה בעקבות הסדרה, כולל הסברים איך להגיע לאתרי הצילומים: www.ayeletmetayelet.co.il ,https://tinyurl.com/ydbac5au (קישור ישיר לפוסט ההסברים)

היוטיובריות סשה אלסברג וטאשה פוליס תיעדו את הטיול שלהן בסקוטלנד בעקבות הסדרה בסרטון מפורט:
www.visitscotland.com/holidays-breaks/scotland-life/sasha-tasha-outlander-experience/

בלוג חובבים עם תיאור של המוזיאון הפתוח בסקוטלנד, שבו צולם הפרק החמישי בעונה הראשונה:
www.outlandercast.com/2018/09/seeing-outlander-highland-folk-museum.html