משרד התקשורת שוקל להפקיע מבזק את רשת הסיבים שפרסה

זאת על מנת לאלץ אותה להפעילה • המשרד פרסם שימוע לקידום פריסת סיבים אופטיים בישראל. בזק תחויב בפריסת סיבים אופטיים באופן אוניברסלי אך הוט לא • מדיניות השוק הסיטונאי תיושם גם על גבי הסיבים האופטיים

איוב קרא / צלם: איל יצהר
איוב קרא / צלם: איל יצהר

משרד התקשורת ממשיך את מדיניות השוק הסיטונאי ומרחיב אותה במטרה להאיץ בבזק לפרוס סיבים אופטיים בפריסה אוניברסלית. המשרד פוטר את הוט מחובה דומה. ממסמך המדיניות שפרסם המשרד מסתמנת מדיניות אגרסיבית מובהקת שמטרתה לפעול בכל הכוח נגד בזק עד כדי כך שהמשרד שוקל לאלץ אותה למסור למתחרותיה את השימוש ברשת הסיבים שפרסה ושאותה לא הפעילה.

לדברי המשרד רשת הסיבים האופטיים של בזק אינה מודלקת על מנת להרתיע את מתחרותיה. "המצב שבו רשת סיבים אפלים של בזק משמשת אך ורק להרתעת מתחרותיה ואינה מופעלת לרווחת הציבור הוא מצב בלתי רצוי. על כן, בכוונת המשרד לפעול להסרת חסמים ויצירת תמריצים תחרותיים לבזק ולמתחרותיה שיעודדו את בזק להפעיל את הרשת. על הרשת המופעלת והלא מופעלת של בזק יסופקו השירותים הסיטונאיים המפורטים לעיל וביניהם שירות של סיב אפל (הכוונה היא לסיבים שבזק פרסה בקרב 60% מבתי האב ברחבי הארץ והיא אינה מפעילה אותם לטענתה עד שלא תמצא את המודל הכלכלי להדלקתם, ג.פ.) כך שבכל מקרה ניתן יהיה לעשות שימוש ברשת הסיבים שנפרשה, ככל שיהיה לכך ביקוש בשוק. אנו סבורים כי ככל שהביקוש לתשתית אולטרה רחבת פס יעלה וספקי השירות יבקשו להציע שירותים מבוססי סיב, גם הביקוש לסיב אפל יעלה. השימוש של ספקי השירות בסיב האפל של בזק והלחץ התחרותי שיגרם כתוצאה מכך יגבירו את התמריצים של בזק להפעיל את רשת הסיבים שלה כאמור לעיל".

המשרד קובע גם כי בשל המעבר לסיבים אופטיים התשלום של החברות החוכרות מבזק את מקטעי התשתית שלה, ישלמו לה תעריף קבוע. כלומר לא יהיה תשלום עבור הנגישות ללקוח ותשלום עבור היקף התנועה הנצרכת. עד עתה פרטנר וסלקום שילמו לבזק ולהוט בהתאם למודל השוק הסיטונאי שפיצל בין שני המרכיבים ואילו עתה, יידרש המשרד לעבור לתשלום קבוע אחיד שישקלל את שני המרכיבים כאחד. העבודה על כך תתבצע בהמשך.

עוד נקבע כי מחיר השימוש יהיה מחיר מבוסס עלויות של חברות התשתית, כפי שהיה בשוק הסיטונאי, והוא לא יהיה מבוסס על ריטייל מינוס, כלומר מחיר של בזק מינוס אחוז מסוים שהמתחרות ישלמו. הסיבה לכך היא החשש של המשרד שהמחיר הקמעונאי של בזק יעלה בכוונה כדי לגרום למתחרותיה לשלם מחירים גבוהים יותר.

עוד קובע המשרד שבגלל שלחברות התשתיות יש יתרון מובנה על מתחרותיהן, הרי שבזק (המסמך מתייחס בעיקר לבזק) תחויב להודיע מבעוד מועד היכן היא מתכוונת לפרוס את תשתיותיה, וזאת על מנת שהמתחרים יוכלו להיערך בהתאם ולתכנן את הפריסה שלהם.