חוק המאבק בצריכת הזנות אושר בקריאה שנייה ושלישית

הצעת החוק קובעת איסור פלילי על צריכת מעשה זנות ואיסור על הימצאות במקום המשמש למעשי זנות במטרה לצרוך מעשה זנות • עבירה על החוק תגרור קנס של 2,000 שקל, ובעבירה חוזרת בתוך 3 שנים – קנס של 4,000 שקל • המטרה: צמצום משמעותי של צריכת הזנות וטיפול יסודי במי שנקלעה למעגל הזנות

מליאת הכנסת אישרה היום (ב') בקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק להטלת קנסות על צרכני זנות. מטרת החוק החדש היא שילוב בין צמצום משמעותי של צריכת הזנות לבין טיפול יסודי במי שנקלעה למעגל הזנות.

ההצעה קובעת איסור פלילי על צריכת מעשה זנות ואיסור על הימצאות במקום המשמש למעשי זנות במטרה לצרוך מעשה זנות. בצד העבירה נקבעה חזקה הניתנת לסתירה, לפיה יראו את מי שנמצא במקום המשמש בעיקר למעשי זנות (כגון בית בושת) כמי שמטרתו לצרוך מעשה זנות.

הצעת החוק גובשה בעקבות המלצות של הוועדה הבין-משרדית לבחינת כלים לצמצום תופעת הזנות, בראשות מנכ"לית משרד המשפטים אמי פלמור, שהמלצותיה הוגשו לשרת המשפטים איילת שקד בתחילת שנת 2018.

על-פי הצעת החוק, העבירה הפלילית תהיה עבירה מינהלית שבצידה קנס בגובה 2,000 שקל, ובעבירה חוזרת בתוך 3 שנים - קנס בגובה 4,000 שקל. עם זאת, לפי החוק החדש, התביעה רשאית במקרים המתאימים להגיש כתב אישום בעבירה בהליך הפלילי הרגיל - אז יהיה העונש המקסימלי קנס בגובה 75,300 שקל.

לאחר אישור החוק, שרת המשפטים תהא רשאית לקבוע בתקנות אמצעי חלופי לתשלום הקנס, כמו יציאה לסדנה שתגביר את המודעות בנוגע לנזקים הנגרמים לאנשים במעגל הזנות והקניית ידע בנושא כדי למנוע את הישנות העבירה.

ההצעה קודמה על-ידי שרת המשפטים איילת שקדפרשה לאחרונה מ"הבית היהודי" והקימה עם נפתלי בנט את מפלגת "הימין החדש"), אליה הצטרפה הצעת חוק של ח"כ שולי מועלם (הימין החדש). להצעת החוק תתלווה גם תוכנית שיקום שתאושר בקרוב בממשלה.

שרת המשפטים שקד מסרה: "צריכת זנות היא מעשה פסול מוסרית שפוגע קשות במעמד האישה. גוף האישה אינו חפץ הניתן לכל המרבה במחיר. בחוק חשוב זה המדינה מתנערת באופן מובהק ממעשה פסול זה. אני מודה לחברתי למפלגה, ח"כ שולי מועלם, על תמיכתה והובלתה את הנושא בכנסת". 

יו"ר הוועדה לביקורת המדינה, ח"כ שלי יחימוביץ', מיוזמות החוק לאיסור צריכת זנות, בירכה על אישור החוק במליאת הכנסת ומסרה: "המלחמה בזנאות דומה למלחמה נגד העבדות ושחרור העבדים, לא פחות מזה. תחילת הדרך, בה עוד היו דיונים על מיסוד הזנות והפיכתה לעיסוק, עוד תירשם בהיסטוריה. כברת הדרך האדירה שעשינו מאז ראויה להשתאות. אני רוצה לברך את כל הנשים האמיצות שבחרו במלחמה לא פשוטה ולא קונצנזואלית. בתחילת הדרך זה נחשב רדיקלי ומהפכני לקרוא להוציא מהחוק את הזנאים, אך בסופו של דבר הגענו לחוק הזה שהוא בהחלט צעד משמעותי והיסטורי".