הסכם קיבוצי חדש בבנק ישראל: 12% תוספת לצעירים ותוספות לכלל העובדים

תוספת שכר של 1.5%, הקדמת תוספת דרגה ותוספת שכר של 12% לעובדים שאינם דור א' בבנק ישראל, אלה ההטבות המרכזיות שיקבלו עובדי בנק ישראל במסגרת ההסכם הקיבוצי החדש שנחתם הבוקר

חזי כאלו בנק ישראל / איל יצהר
חזי כאלו בנק ישראל / איל יצהר

תוספת שכר של 1.5%, הקדמת תוספת דרגה ותוספת שכר של 12% לעובדים שאינם דור א' בבנק ישראל, אלה ההטבות המרכזיות שיקבלו עובדי בנק ישראל במסגרת ההסכם הקיבוצי החדש שנחתם הבוקר (ד'). בתמורה הסכימו העובדים לביטול מנגנון העלאת שכר אוטומטי של 1%, ולשורת הקלות שיגדילו את הגמישות הניהולית בבנק, שהייתה עד היום מוגבלת מאד.

תוספת השכר בגובה 12% תשולם רק לאנשי המקצוע המועסקים בבנק (כלכלנים, רואי חשבון, מומחי מחשבים וכו') ולא לעובדים המנהליים. באוצר  סבורים כי מדובר בתוספת שכר סבירה לאור רמות השכר המקובלות כיום לעובדים המקצועיים (כלכלנים, אנשי מחשבים וכו') בשוק הפרטי. שכרם הממוצע של עובדי דור ב' בבנק ישראל עומד על כ-18 אלף שקלים והוא נמוך בכ-40% משכר עובדי דור א'.

ההישג העיקרי מבחינת המדינה היה הסכמת העובדים לביטול מנגנון העלאת השכר האוטומטי בגין שחיקת שכר. המנגנון הבטיח לעובדים העלאת שכר שנתית אוטומטית של 1% בנוסף ומעבר לתוספות שכר רגילות שניתנו להם כחלק מהיותם עובדי המגזר הציבורי. בתמורה לביטול מנגנון השחיקה יקבלו כלל עובדי הבנק פיצוי חד פעמי בדמות תוספת שכר של 1.5%.

המנגנון נקבע במסגרת הסכם מ-2008 שבו הולבנו חריגות שכר של שקיבלו עד אז עובדי הבנק (דור א') שלא היו כפופים קודם לכן לסמכות הממונה על השכר באוצר. מאז חתימת ההסכם התנהלו מחלוקות בין המדינה לעובדים שדרשו הצמדת שכרם לקבוצות שונות במשק.

במסגרת צעדי הגדלת הגמישות הניהולית להגדלת מספר העובדים המועסקים בחוזים האישיים ל-5.5% מעובדי הבנק, ביטול השתתפות הוועד בהליכי גיוס עובדים וניוד עובדים והרחבת מגוון המשרות שההנהלה תוכל לגייס ללא הסכמת הוועד. במסגרת ההסכם שתוקפו לעשר שנים התחייבו עובדי הבנק לשקט תעשייתי עד לתום תקופת ההסכם (2029).

דרישתם המרכזית של העובדים במסגרת המו"מ לקראת חתימת ההסכם הנוכחי הייתה לצמצם את פערי השכר בין עובדי דור א' לדור ב'. כמחצית מ-600 העובדים הקבועים בבנק ישראל, שנקלטו אחרי 2008 מוגדרים דור ב' ומשתכרים בממוצע כ-18 אלף שקל ברוטו לחודש. שכרם של עובדי דור ב' נמוך בכ-40% משכרם של עובדי דור א' שזכו להלבנת חריגות השכר שהיו בבנק במסגרת ההסכם מ-2008 ומשתכרים בממוצע כ-32 אלף שקל ברוטו.

הסכמה נוספת בהסכם, שעליה עמדו ההסתדרות וועד העובדים, היא שמספר עובדות ותיקות במזנון הבנק, שהועסקו עד עתה על ידי חברה חיצונית, ייקלטו כעובדות הבנק לכל דבר. את המשא ומתן הובילו מטעם אגף השכר באוצר סגן בכיר לממונה דיאא אסדי ויוני פת; מטעם ההסתדרות יו"ר הסתדרות המעו"ף ארנון בר-דוד וראש חטיבת הבנקים וחברות האשראי בהסתדרות המעו"ף עו"ד מנחם מליק, מנכ"ל בנק ישראל חזי כאלו, ויו"ר ועד עובדי בנק ישראל אייל חדד וחברי הוועד.

יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן בירך על השלמת ההסכם ואמר כי: "ההסכם החדש בבנק ישראל מוכיח כי העבודה המאורגנת מצמצמת פערים בכך שהוא מחזק את מעמד כלל העובדים בדגש על על העובדים המשתכרים ברמות השכר הנמוכות יותר. בנוסף אני מברך על ההחלטה הערכית של הבנק לקלוט להעסקה ישירה את עובדות המזנון על מנת שיועסקו באופן המכבד אותן".