כל מה שחשוב לדעת לקראת אישור יצוא הקנאביס מישראל

אם ההחלטה אמנם תעלה ביום ראשון לדיון ולא תידחה מסדר היום של הישיבה ברגע האחרון, סביר כי ההצעה תעבור, משום שהרוב המוחלט של השרים כעת מצדדים בה באופן מוצהר • מי שדעתו עדיין אינה ידועה הוא ראש הממשלה, בנימין נתניהו

צמח הקנאביס / צילום: שאטרסטוק
צמח הקנאביס / צילום: שאטרסטוק

על פי הודעת משרד האוצר שגובתה אתמול (ד') בתגובת משרד החקלאות, צפויה ביום ראשון לעלון לדיון הממשלה הצעת המחליטים לאישור יצוא הקנאביס הרפואי מישראל. אם ההחלטה אמנם תעלה ולא תידחה מסדר היום של הישיבה ברגע האחרון, סביר כי ההצעה תעבור, משום שהרוב המוחלט של השרים כעת מצדדים בה באופן מוצהר.

משרדי החקלאות, המשפטים, הבריאות והאוצר תומכים בהתלהבות במהלך, משרד ביטחון הפנים התרצה לאחר שנחקק חוק המעניק לו תקציבים וסמכויות למנוע זליגה. מי שדעתו עדיין אינה ידועה הוא ראש הממשלה,בנימין נתניהו, אולם אם אכן יאפשר נתניהו להצעת המחליטים לעלות לדיון, כנראה שזה לא יהיה כדי לדחות אותה.

מניות חברות הקנאביס זינקו אתמול: אינטרקיור (17% לשווי של 602 מיליון שקל), הרודיום הצפויה למזג לתוכה את פנאקסיה - (17% לשווי של 52 מיליון שקל), עמיר שיווק המשקיעה ב- BOL (12.5% ל-397 מיליון שקל), מדיקל קומפרשן שצפויה למזג את פארמוקן (7.4% ל-48 מיליון שקל), יו ניבו (38% ל-47 מיליון שקל), טוגדר (27% ל-278 מיליון שקל), מדיוי (16% ל-100 מיליון שקל), קנאשור (12% ל-130 מיליון שקל) וגם החברות האחרות הגיבו בתנועה דומה.

להלן כמה דברים שכדאי לדעת לקראת אפשרות אישור היצוא.

האם אפשר יהיה לייצא קנאביס יום אחרי ההחלטה?

לא. תידרש תקופה של מפר חודשים כדי לגבש את הנהלים המדוייקים ליצוא. ב'ועידת ישראל לעסקים' בפאנל שעסק בקנאביס, העריכו גורמים מן התחום וביניהם עו"ד חגית ויינשטוק ממשרד ויינשטוק זהבי וח"כ יהודה גליק מן הליכוד, כי ההיערכות תיקח כחצי שנה עד שנה.

אתמול אמר יוסי בורנשטיין, מנכ"ל חברת פיתוח ושיווק מוצרי הקנאביס Cann10, כי: "המבחן הגדול הוא הזמן שיעבור בין ההחלטה לכתיבת הנהלים והיצוא בפועל. אנו תקווה כי בניגוד לטבעה של הביורוקרטיה הישראלית, התהליך לא יהיה ארוך אחרת מדינת ישראל תפסיד זמן יקר נוסף".

אילו מדינות מייבאות קנאביס?

המדינות המייבאות כיום קנאביס רפואי עם THC הן: גרמניה, קנדה, צ'כיה, הולנד ודנמרק, כאשר לגבי קנדה המצב הוא לא לגמרי ברור, שכן היבוא מותר בעיקרון אולם בינתיים לא מיושם. למדינות רבות ניתן לייצא מוצרים שמכילים CBD, חומר פעיל הנחשב למקל על כאב ומונע דלקות, אך לא THC, החומר הפעיל הממסטל בצמח.

האם כל חברה שקיבלה רישיון לעסוק בקנאביס תוכל אוטומטית גם לייצא?

לא, היצוא הוא רק של מוצרים העומדים בכללי הרפורמה החדשה, כלומר גידולים בתקני GAP, וייצור בתנאי GMP. לא לכל החברות ישנם התקנים הללו. מבין החברות שכבר מגדלות קנאביס רפואי, החברות BOL, אינטרקיור (קנדוק), שיח ו-IMC הן בעלות תקני גידול, ואילו החברות תיקון עולם, בטר קנאביס (וייטסמוק), טבע אדיר ופרמוקאן (מדיקל קומפריישן) עדיין לא הסדירו את התקן ועלולות לאבד את הרישיון אם לא יעשו זאת עד סוף מרץ (בעוד חודשיים וחצי). מבחינת ייצור ועיבוד הצמח, היום רק לחברות פנאקסיה ו-BOL, ישנו מפעל מאושר כאשר גם חברת בזלת מקווה לקבל אישור למפעל שלה בקרוב.

החברות החדשות בשוק - כמו טוגדר , היי פארמה, קנאשור , יו ניבו  - עדיין לא השלימו את הקמת החוות / מפעלים שלהן ולכן עדיין אין להן אישורים, אך כולן מכוונות לתקינה החדשה.

יצוין כי גם מדינות היבוא מציבות תקנים משלהן למי שמעוניין להביא קנאביס רפואי לתוכן, וגם ללקוחות ישנן דרישות תקן ואיכות מסוימות.

עיקרי החוק
 עיקרי החוק

האם צפויות לזרום השקעות זרות לתוך חברת הקנאביס הישראליות, כעת כשהפוטנציאל שלהן גדל?

ישנו עניין רב בהשקעה זרה בחברות ישראליות בתחום הקנאביס על רקע היצוא. יש לציין כי המשטרה עדיין חשדנית לגבי גורמים מחו"ל המעוניינים בהשקעה בקנאביס בישראל ולכן לא בטוח כמה מהר או בקלות הכספים יזרמו, אולם חוק יצוא הקנאביס שסלל את הדרך להצעת המחליטים הנמצאת על השולחן היום, אמור להסדיר עקרונית גם את הסוגיה הזו.

האמנם אישור היצוא יעצרו זליגה של כסף וידע לחו"ל?

בעיקרון, כן. אישור היצוא אמור לתמרץ את החברת להשאיר את פעילותן בארץ כאשר בשנה האחרונה על רקע אי וודאות לגבי היצוא, מספר חברות החלו להקים פעילות בחו"ל. עם זאת, הסוסים קצת ברחו מהאורווה בהקשר הזה, וחברות כמו טוגדר, בטר קנאביס, אינטרקיור וכמובן תיקון עולם, אינן צפויות להפסיק בפיתוח פעילות בחו"ל שכבר החלו בה.

הצעת המחליטים אוסרת הוצאה של שתילים, ייחורים וזרעים לחו"ל, כדי שהקניין הרוחני הגלום בזנים עצמם לא ידלוף. אם זאת ישנה חוסר הסכמה בשוק עד כמה ייחודיים הם הזנים הספציפיים, לעומת ידע על שיטות גידול והתאמת הרכבים מסויימים של חומרים פעילים בצמח למחלות וחולים מסויימים, והידע הזה כבר בהחלט החל לזלוג.