ציפי לבני פורשת מהמרוץ לכנסת: "השליט השתלט על הצדק. אין לי כוח פוליטי לממש את הדרך לבד"

לבני מפסיקה את הפעילות של התנועה, המפלגה בראשה עמדה מאז התפרקה מפלגת קדימה • אמרה בדמעות: "אני מבקשת סליחה מכל איש ואישה שכתבו לי וסימסו. אני עדיין חזקה ומאמינה שהדרך שלנו נכונה לישראל"

ציפי לבני / צילום: שלומי יוסף
ציפי לבני / צילום: שלומי יוסף

ח"כ ציפי לבני הודיעה היום (ב') על פרישה מן התמודדות לכנסת. לבני אמרה בפתח דבריה: "לפני 20 שנה נבחרתי לכנסת ישראל, במדינת העם היהודי שיש בה שוויון לכל. ליוון אותי הערכים הציוניים ולכן פעלתי כדי לשמור על רוב יהודי ולעגן את ההכרה בנו כמדינת העם היהודי. היפרדות לשלום מן הפלסטינים, הכרחית לשמור על רוב יהודי, לשמור על הזהות ועל הערכים. זו היא הכתובת של הקיר ועל לוח לבי. לפי הנושא הזה קיבלתי החלטות על ביטחונה של ישראל ופעלתי להביא שלום. זה המצע, החזון והדרך. אני מאמינה במקף המחבר בין צבאי למדיני ובין יהודי לדמוקרטי. זה אמור להיות מובן מאליו. השנים האחרונות היו לי קשות במיוחד. שלום הפכה להיות מילה גסה, הדמוקרטיה נמצאת במתקפה. את הניסיונות של היפרדות מן הפלסטינים, החליפו רעיונות הסיפוח שיביאו לרוב ערבי. השליט השתלט על הצדק, הוא תוקף את התקשורת החופשית ואת מערכות אכיפת החוק והמשפט. ה-D9 שהופיע במערכה הראשונה יעלה על המערכות השלטון בישראל". 

לבני המשיכה ואמרה כי "האמנתי שכל השותפים לדרך צריכים להתאחד סביב העקרונות ולשלב ידיים ולשכנע ביחד בצדקת הדרך, בלי לקרוץ לצד אחד, בלי לגמגם. להתייצב בדרך אחת וכגוש אחד וליצור תקווה למהפך. זה נורא בעיני שצריך כיום אומץ כדי לדבוק בעקרונות של מגילת העצמאות. מעולם לא הסתרתי את הדרך שלי ואת החזון שלי. נלחמתי עבורו, ואני לא מפחדת מ'איך יקראו לי'. זו המשמעות של הנהגה. מי שחושב שהמאבק להיפרדות הוא אות קין על מצחי - טועה. ושילמתי על כך מחיר. לעמדות פוליטיות יש מחיר, הורי שילמו מחיר על עמדות וגם אני מוכנה לשלם את המחיר על כך. אני שמה את עצמי היום בצד. התנועה לא תתמודד בבחירות הקרובות. הצדק עמנו, והעמדות שלנו טובות יותר, ויש בי את הכוח הפנימי להיאבק, אך אין כוח פוליטי לממש את הדרך לבד. לא אסלח לעצמי אם הקולות יתבזבזו. אני אסירת-תודה לכל מי שנתן בי אמון". 

בקול רועד ועם מעט דמעות המשיכה לבני: "אני מבקשת סליחה מכל איש ואישה שכתבו לי וסימסו. אני עדיין חזקה ומאמינה שהדרך שלנו נכונה לישראל. תמשיכו גם אתם להאמין בדרך, תדרשו מן הפוליטיקאים עמדה ברורה. היום אני מפסיקה את ההתמודדות של התנועה בידיעה שעשיתי ככל יכולתי למען המדינה האהובה שלי. אני רוצה להודות לקסניה סבטלובה, יעל כהן-פארן איל בן ראובן ובמיוחד יואל חסון שמלווה אותי כבר שנים והשקיע שנים במאבק המשותף באופוזיציה". 

 

ציפי לבני/ צילום: שלומי יוסף
 ציפי לבני/ צילום: שלומי יוסף

לבני מפסיקה את הפעילות של התנועה, המפלגה בראשה עמדה מאז התפרקה מפלגת קדימה. בכנסת ה-19, נכנסה לבני עם קדימה לקואליציה בראשות בנימין נתניהו ושימשה כשרת המשפטים. בדצמבר 2014, כמה חודשים אחרי מלחמת צוק איתן (במהלכה הייתה לבני חברת קבינט) הודיע נתניהו ששר האוצר שלו, יאיר לפיד, ושרת המשפטים ציפי לבני מפוטרים כיוון ש"חתרו תחתיו", זאת על אף שלבני ולפיד לא היו מחברי הקבינט שהיקשו מימין על נתניהו במהלך מלחמת צוק איתן.

הפיטורים ההם הובילו למערכת בחירות של שנת 2015 ולבני התמודדה אז במפלגת התנועה, ויממה לפני סגירת הרשימות הודיעו לבני והרצוג על החיבור של המחנה הציוני. החיבור ההוא יצר מפלגה משותפת של 24 מנדטים, דבר שלא ראו בשמאל שנים ארוכות.

שיתוף-הפעולה בין לבני להרצוג עבד יפה במשך 4 שנים, וזאת על אף שבתוך מפלגת העבודה לא כולם חיבבו את המהלך. ח"כ שלי יחימוביץ' מחתה באופן שקט במשך חודשים, כאשר הדירה רגליה מישיבות הסיעה של המפלגה.

בכל השנים שלה בפוליטיקה, שמה לבני את הדגש על הנושא המדיני-בטחוני וטענה שרק פתרון הפרדה ושתי מדינות יביא לעתידה של ישראל את הרוב היהודי. היא צמחה בשורות הליכוד ובבית בית"רי, אך עם השנים השתכנעה שרק היפרדות מן הפלסטינים, החל ממהלך ההתנתקות בעזה ומהלכים נוספים, יביאו לישראל עתיד בגבולות ברורים עם פתיחת יחסי החוץ של ישראל למדינות ערב.

במשך השנים, לבני שמרה על קשרים הדוקים עם מנהיגים בעולם, והייתה אורחת קבועה בפורומים בינלאומיים, כמו כנס מינכן בו שהתה רק בסוף השבוע האחרון.

לאורך השנים, ספגה לבני עלבונות מן הליכוד ומן הימין על הזגזגנות שלה, מעברי המפלגות וזאת על אף שפוליטקאים רבים בהיסטוריה של המדינה לרבות ראש הממשלה ז"ל אריאל שרון ו/או עמיר פרץ עברו מפלגות. גם רשימת הליכוד לכנסת הנוכחית מורכבת מאנשים, שהיו בקדימה ועברו לליכוד (אלקין, הנגבי) או מי שהיה בכולנו (גלנט).