גז טבעי | ניתוח

השותפות בתמר נתנו לחברת החשמל 85 מיליון דולר כדי לחסוך הרבה יותר בעתיד

הקפאת מחיר הגז שרוכשת חברת החשמל ממאגר תמר אולי תעצור את העליות במחיר החשמל בטווח הקצר, אך היא בעיקר כלי לניגוח מתנגדי ההסכם המקורי • היא מספקת הגנה מפני התביעה הייצוגית שהגישו צרכנים על הפקעת מחיר וטיעונים נגד הקולות המתחזקים בשדה הפוליטי שקוראים לפתוח את ההסכם

פלטפורמת הגז של מאגר תמר / צילום: בן יוסטר
פלטפורמת הגז של מאגר תמר / צילום: בן יוסטר

במסגרת תיקון להסכם הגז עליו הוחלט בסוף השבוע שעבר, הסכימו השותפים במאגר תמר להקפיא את מחיר הגז שנמכר לחברת החשמל למשך שנתיים וחצי ובכך לוותר על התייקרות בשווי שעשוי להגיע ל-85 מיליון דולר.

הסיבה לוויתור לא הייתה קשורה ללחץ ציבורי, או לאיומים בפתיחת החוזה מצד חברת החשמל, אלא למערכת הבחירות הקרובה ולהליך המתנהל בבית המשפט המחוזי בתל אביב. מבחינת השותפים בתמר, תיקון ההסכם נועד להביא לניצחון במשפט שמנהלים נגדם תובעים ייצוגיים, בהיקף של עד 43 מיליארד שקל, בשם צרכני החשמל על הפקעת מחירים. המשפט נמצא לקראת שלב הסיכומים אצל שופטת בית המשפט המחוזי בתל אביב אסתר שטמר ופסק הדין צפוי להינתן לקראת סוף השנה.

הסכם הגז בין חברת החשמל לתמר שנחתם ב-2012, הוא ל-15 שנה עם אופציה להארכה בחמש שנים נוספות. מחיר הגז בהסכם כולל נוסחת הצמדה מורכבת וייחודית, שעוררה בזמנו ביקורת ציבורית רבה כולל בדוח מיוחד של מבקר המדינה. נוסחת ההצמדה הביאה לכך שמחיר הגז בהסכם זינק מ-5.02 דולר ליחידת חום ב-2012, ל-6.1 דולר ב-2018. לפי הנוסחה, הוצמד מחיר הבסיס של הגז למדד המחירים לצרכן האמריקאי (CPI) בתוספת של 1% ריבית בשבע השנים הראשונות מחתימת ההסכם. בשבע השנים הבאות, החל מינואר 2020 אמור מחיר הגז לאבד בכל שנה 1%, אך מכיון שהמדד האמריקאי עולה בקצב שנתי ממוצע של 2% המחיר הסופי של הגז צפוי בכל זאת לעלות.

התייקרות הגז ממאגר תמר תרמה להתייקרות של 2.74% בתעריף החשמל ב-2019. מדובר על התייקרות בשיעור של 10% בעלות הגז לעומת עלותו ב-2018, השווים בשקלים לתוספת עלות שנתית לחברת החשמל בגובה של 643 מיליון שקל. מאחורי ההתייקרות הזו עומדים העלייה הצפויה של מחיר הגז, בגלל נוסחת ההצמדה, ל-6.3 דולר והתחזקות הדולר מול השקל. מעניין לציין כי את שער הדולר הצפוי ל-2019 קובעים כלכלני רשות החשמל לפי שער הדולר ביום קביעת התעריף, ומכיון שבעת קביעת התעריף שער הדולר היה גבוה משמעותית משערו כיום, ייתכן שהפרשי השער יוחזרו בסופו של דבר לצרכנים.

ממתינים לאישור של רשות החשמל

ההסכם בין תמר לחברת החשמל - שעדיין ממתין לאישור סופי של רשות החשמל ורשות החברות הממשלתית - מקפיא את מחיר הגז עד יולי 2021 ברמה של 6.1 דולר ליחידת חום. ההקפאה חסכה לחברת החשמל תשלום של 0.2 דולר ליחידת חום ב-2019, והתייקרויות נוספות שהיו אמורות להתרחש ב-2020 וב-2021. לפי הערכת חברת החשמל החיסכון הכולל עומד על 85 מיליון דולר, או כ-300 מיליון שקל.

מה נתנה חברת החשמל בתמורה לחיסכון הזה במחיר? התמורה של חברת החשמל היא הסכמה להפחית את הנפח בצינור המובטח לחברה מ-655.2 אלף יחידות חום ליום ל-500 אלף לאחר תחילת ההזרמה ממאגר לווייתן - כלומר צמצום של 23.6%. מדובר בקיבולת עודפת שחברת החשמל לא מנצלת בפועל כך שמבחינתה מדובר ברווח נקי. מצד שני גם לשותפים בתמר אין אפשרות מעשית למכור את הקיבולת שהתפנתה, לפחות עד תחילת ההפקה ממאגר לווייתן בסוף השנה - כך שלכאורה מדובר על הנחה שניתנה לחברת החשמל ללא תמורה.

אז זהו שלא, השותפים בתמר מצפים שההסכם יסלול את דרכם לניצחון במשפט שמנהלים נגדם התובעים הייצוגיים.

בקשת התביעה הייצוגית הוגשה עוד ב-2014, בעקבות חתימת חוזה העוגן של מאגר תמר עם חברת החשמל. התובע אדם פרטי בשם משה נזרי, שהגיש תביעה באמצעות עורכי הדין גלעד ברנע ויצחק יערי, טען כי חשבון החשמל שלו "נופח" ב-1,500 שקל וצפוי לעלות בהמשך, בהתאם להתייקרות במחיר הגז שמכתיב החוזה. לטענת התובעים התביעה הייצוגית ניצול כוחה המונופוליסטי של תמר יעלה לציבור הרחב בין 27 ל-43 מיליארד שקל בחשבונות החשמל לכל תקופת החוזה. התביעה נתמכת גם על דוח מיוחד שפרסם מבקר המדינה על הסכם הגז, דוח שמצא כי המחירים בהסכם מבטאים עלות עודפת של כ-8.5 מיליארד שקל. במהלך הדיונים הצטמצם הסכום הנתבע, ולגרסת הנתבעים המחלוקת נסובה כיום על סכום של 300 מיליון דולר.

אשרור של ההסכם המקורי עם תמר

תיקון ההסכם מסייע לנתבעים בשני אופנים. ראשית, מדובר באשרור של ההסכם המקורי, שנחתם כביכול תחת לחץ מונופוליסטי. כעת יוכלו השותפים בתמר לטעון כי העובדה שהשינויים בהסכם, שאינם מהותיים, נקבעו במשא ומתן חופשי, נטול אילוצים ולחצים מוכיחה שחברת החשמל רואה את עיקרי ההסכם המקורי כסבירים.

האופן השני קשור למחיר הגז ומה הוא מבטא. השותפות בתמר טענו כי מחיר הגז בהסכם מבטא לא רק את העלות הנקייה של הגז, אלא כולל גם רכיב של שמירת קיבולת בצנרת. מנכ"ל דלק קידוחים יוסי אבו ציין בבית המשפט כי ההסכם מחייב את תמר להקצות לחברת החשמל בצינור מקום ל-6.8 מיליארד מ"ק (BCM) אף שכמות הגז שחברת החשמל מחייבת לשלם עליה בכל מקרה - מה שמכונה Take or pay - היא 3 BCM בלבד, כשאת ההפרש תמר אינה יכולה למכור לצרכנים אחרים. מדובר בפער גדול יותר מהמקובל בהסכמים שחתמה תמר עם לקוחות אחרים בישראל. העובדה שחברת החשמל "מכרה" לתמר את עודף הקיבולת לשנתיים ב-85 מיליון דולר מוכיחה שלתשתית יש מחיר. לטענת שותפי תמר רכיב התשתית בהסכם שווה כמיליארד דולר, כלומר מכסה בקלות את הסכום הפתוח בתביעה הייצוגית.

מעבר לכך אי אפשר להתעלם מההקשר הפוליטי. נושא הסכם הגז מככב בקמפיין הבחירות של מפלגת העבודה, וחוסן לישראל גייסה לשורותיה את יושב ראש רשות החשמל בעת חתימת ההסכם אורית פרקש הכהן, שהתבטאה בעבר נגד ההסכם, אף שאושר בשעתו על ידי הרשות ברשותה.

ההסתברות למהלך שיוביל לפתיחת ההסכם עשויה לגדול מאוד אחרי הבחירות, אף שבתמר טוענים כי ההסכם מוגן מפתיחה באמצעות אמנות השקעה בינלאומיות שעליהן חתומה ישראל. ועדיין הלחץ הציבורי שעשוי להתעורר בוודאי אינו חדשות טובות מבחינת היזמים, וההסכם המחודש עם חברת חשמל יכול לשמש בידיהם כלי להדוף את הביקורת.